احداث موج‌شکن‌ 40 بندر چند‌منظوره تا پایان سال

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان در راستای توسعه سواحل جنوبی کشور نسبت به احداث موج‌شکن‌های 60 بندرکوچک چندمنظوره اقدام کرده است که 40 مورد آن تا پایان سال‌ جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۶۷۹۰
احداث موج‌شکن‌ 40 بندر چند‌منظوره تا پایان سال

به گزارش روز دوشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید عطاءالله صدر، اظهار داشت: این نقاط عمدتاً جزو مناطق شهری یا روستایی هستند که به دلیل ترک دیار و مهاجرت ساکنان آنها به شهرهای بزرگ داخل کشور یا شهرهای بندری با رکود و محرومیت مواجه شده‌اند.

‌معاون وزیر راه‌ و شهرسازی درباره جزئیات طرح ساخت بنادر کوچک چندمنظوره در سواحل ‌جنوبی،‌ گفت: مطالعات اقتصادی مربوط به این طرح نشان می‌دهد با ساخت 60 بندر چندمنظوره تجاری، مسافری و صیادی در سواحل دریایی 4 استان جنوبی کشور، 100 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و تا چند برابر آن، مهاجرت معکوس در این نقاط اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن هم توسعه جمعیت‌پذیری جنوب کشور و هم سبک‌سازی کلان‌شهرها از جمعیت مهاجر خواهد بود.

صدر با بیان اینکه‌ 40 بندر کوچک چندمنظوره از این طرح، تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: هزینه ساخت هر کدام از این بنادر به طور متوسط 5 میلیارد تومان است و در هر یک از آنها، به طور میانگین زمینه اشتغال یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در دنیا به ارزش ‌افزوده پنهان در سواحل، توجه زیادی می‌شود، گفت: ایران کشوری دریایی قلمداد می‌شود و طول سواحل آن 5 هزار و 800 کیلومتر است که در عرض متوسط 6 کیلومتر حدود 35 هزار کیلومتر مربع مساحت امکان سرمایه‌گذاری برای ایجاد بنادر و خدمات ساحلی و فراساحلی در آن وجود دارد، در حالی که هنوزبه شکل مطلوب از این مناطق استفاده نشده است.

صدر افزود: وسعت فعلی بنادر کشور 110 کیلومتر مربع است و 11 بندر اصلی فعال در کشور 90 درصد صادرات و واردات کالا را برعهده دارند طوری که در حال حاضر ظرفیت این بنادر 184 میلیون تن است که البته این رقم در سال گذشته 172 میلیون تن بوده است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: ساخت بنادر چندمنظوره در سواحل جنوبی کشور، به شکل‌گیری تمدن جدید شهری در نقاط مورد اجرای این طرح، منجر می‌شود.

صدر گفت: دولت بعد از احداث بندر در سواحل جنوبی، تسهیلاتی برای خرید و ساخت شناور به متقاضیان پرداخت می‌کند تا امکان فعالیت برای آنها در بنادر ممکن شود طوری که از ابتدای امسال تاکنون، 44 شناور مسافری مدرن به آب انداخته شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ویژگی شاخص بنادر جدید را امکان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای تکمیل و توسعه خدمات قابل ارائه در بنادر عنوان کرد و گفت: این بنادر قابلیت آن را دارند که بخش‌خصوصی با راه‌اندازی واحدهای خدماتی و صنعتی و کارخانه‌های کوچک ‌مقیاس در داخل آنها، عملا به محل تولید ارزش ‌افزوده کالا و خدمات تبدیل شود.

صدر از انجام مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور خبر داد و گفت: نتایج این مطالعات در اختیار مراکز علمی و مطالعاتی و بخش‌ خصوصی برای ایجاد بنادر و تاسیسات دریایی جدید یا توسعه بنادر فعلی و ساخت‌وساز با کاربری دریایی در کنار سواحل قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران با استفاده از این مطالعات می‌توانند پربازده‌ترین کسب ‌و کار را با توجه به نیاز مناطق ساحلی به امکانات و خدمات تکمیلی، برای خود ایجاد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها