نماینده آمل به جام جم آنلاین گفت:

مبارزه با فساد اقتصادی نیازمند اصلاح ساختار است

سخنگوی قوه قضائیه خبرداد:

تائید احکام 25 نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: احکام 25 نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا ارسال شده است.
کد خبر: ۵۴۲۱۰۰
تائید احکام 25 نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی

به گزارش واحد مرکزی خبر،حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست خبری افزود: احکام 37 نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در دی امسال برای تایید به دیوان عالی کشور رفته بود که روز گذشته احکام صادره در دیوان تایید شد و پرونده این 25 نفر برای اجرای احکام به شعبه برگردانده شد.

وی افزود: اکنون با قطعی شدن احکام صادره محدودیت و معذوریت قانونی برای ذکر اسامی متهمان نداریم که به احکام تعدادی از آنها اشاره می کنم.

محسنی اژه ای گفت: احکام آنها به این شرح  است:

1- مه آفرید امیرخسروی که رئیس گروه امیر منصور آریا بود که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی الارض به اعدام محکوم شده بود و به اتهام پولشویی به رد اموال کسب شده از راه پولشویی و جریمه یک چهارم از 25 هزار میلیارد و 729 میلیون و 800 ریال شده است.

2- بهداد بهزادی فرزند ناصر معاون حقوقی شرکت بود که وی نیز به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود و به عنوان شرکت در پولشویی به یک چهارم مبلغ 25 هزار میلیارد و 725 میلیون ریال محکوم شده که احکام صادره در این بخش نیز در دیوان تایید شده است.

3- ایرج شجاعی فرزند عنایت ، معاون مالی شرکت است که وی نیز به همان عناوین اتهامی به استناد ماده 4 قانون تشدید مبازره با پولشویی و افساد فی الاض به اعدام محکوم شده که احکام صادره در دیوان تایید و به اتهام پولشویی نیز همانند دو متهم گذشته به یک چهارم وجوه مورد پولشویی محکوم شده است.

4- سعید کیانی رضازاده فرزند عیسی ، رئیس بانک صادرات شعبه اهواز بود که وی نیز به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی الارض به اعدام و در بخش پولشویی نیز یک چهارم وجوه مورد پولشویی محکوم شده بود که احکام صادره در دیوان تایید شده است.

همچنین متهم پرونده وجوهی را برای باز کردن ال سی های خلاف به عنوان رشوه دریافت کرده بود که به بازگرداندن این مبلغ به میزان 23 میلیارد و 500 میلیون ریال محکوم شده بود که علاوه بر ضبط این مقدار رشوه دریافتی به همین مقدار جریمه نقدی نیز محکوم شده بودکه احکام صادره تایید شده است.

5- سعیدرضا محمدی رئیس بانک ملی کیش که به استناد ماده چهار قانون تشدید برخورد با مرتکبین به حبس ابد و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده بود که احکام صادره تایید شده است.

وی افزود: این متهم پرونده در بحث پولشویی نیز به جزای نقدی یک چهارم مبلغ 18 هزار میلیارد ریال محکوم شده است .

6- علیرضا ریاضی سرپرست منطقه ای بانک صادرات اهواز بود که به استناد اخلال در نظام اقتصادی به 15 سال حبس و انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم شد که احکام صادره وی نیز تایید شده است.

7- طهماسب نصیری فرزند الیاس ،مدیرعامل شرکت خدماتی بود که وی نیز به اتهام ارتشا ، اختلاس و کلاهبرداری به 20 سال حبس و جزای نقدی به میزان 137 میلیارد و 600 میلیون ریال و معادل آن نیز جریمه نقدی محکوم و در بحث پولشویی نیز به یک چهارم مبلغ پولشویی محکوم شده است.

8- خدامراد احمدی معاون وقت وزیر و رئیس سابق ایمیدرو که وی نیز به اتهام شرکت در اخلال در نظام اقتصادی به ده سال حبس و رد مال رشوه دریافتی به مبلغ 9 میلیارد ریال محکوم که نامبرده به همین مقدار جزای نقدی و محرومیت موقت از مشاغل دولتی محکوم شده است.

9- عبدالرضا رسولی مدیر عامل گروه صنعتی که وی نیز به اتهام ارتشا ، اختلاس و کلاهبرداری به 20 سال حبس و رد مبلغ 30 میلیارد ریال و ضبط خودروی ماشین سانتافه محکوم شده بود که احکام آن نیز تایید شده است.


10 - ابوالفضل گلزاری مدیر عامل خط ابنیه که واسطه پرداخت رشوه بوده به سه سال حبس محکوم شده است .

11 - مجید اسعدی الموتی معاون وزیر وقت راه  که وی نیز به ده سال حبس و 74 ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد 202 هزار یورو و 80 میلیون تومان محکوم شده بود که احکام وی نیز در دیوان تایید شده است.

12- شاپور رهنمای ذکاوت مدیرکل وزارت رفاه بود که به ده سال حبس ، 74 ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مبلغ رشوه دریافتی و جزای نقدی به مبلغ 266 هزار دلار محکوم شده بود که احکام صادره در دیوان تایید شده است.

13- علی امیر فرزند مسیح مدیرکل وزارت راه بود که به ده سال حبس ، 74 ضربه شلاق، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مبلغ رشوه دریافتی و جزای نقدی به مبلغ 168 هزار یورو محکوم شده است.

14- کامران رادپویا مدیر کل یکی از شرکتهای وابسته به گروه بوده که وی نیز به پنج سال حبس و 113 هزار یورو جزای نقدی محکوم شده است.

15- محمدعلی یار دستجردی مدیر شرکت حدید پارسیان بود که به اتهام صدور فاکتورهای صوری به مبلغ 801 میلیارد ریال به استناد ماده 4 قانون تشدید برخورد با اخلالگران به یک سال حبس و به اتهام پولشویی یک چهارم مبلغ پولشویی یعنی 23 میلیارد و 900 میلیون ریال محکوم شده است.

16- بهرام دهقانی مدیر شرکت الیت که وی نیز به استناد ماده چهار قانون تشدید به دو سال حبس و یک چهارم وجوه حاصله از دریافت رشوه به مبلغ 686 میلیارد و 400 میلیون ریال محکوم شده است.

17- امیررضا موجودی از مدیران شرکت لوشان که وی نیز به پنج سال حبس و درخصوص پولشویی نیز به جزای نقدی یک چهارم مبلغ پولشویی یعنی 686 میلیارد و 400 میلیون ریال و به استناد ماده 536 قانون مجازات به شش سال حبس محکوم شده است .

18 - احسان نجیب از کارکنان شرکت لوشان که وی نیز به استناد ماده چهار به دو سال حبس و به اتهام ماده پولشویی به پرداخت یک چهارم مبلغ پولشویی یعنی 686 میلیارد و 400 میلیون ریال محکوم شده است.

19- سعید خسروی فرزند محمدحسین که وی نیز به استناد ماده چهار به هشت سال حبس محکوم شده است.

20- خانم جمیله استوار فرزند ایرج که حسابدار گروه بوده و وی نیز به استناد ماده چهار به سه سال حبس که یک سال آن به علت شرایط سنی به عنوان تخفیف به جزای نقدی یک صد میلیون ریال محکوم شده بود که این بخش از احکامش در دیوان عالی تایید شده است. این متهم پرونده همچنین به استناد ماده پولشویی به یک چهارم وجوه نقدی محکوم شده بود که این بخش از احکامش در دیوان عالی کشور نقض شده و قرار است در شعبه هم عرض رسیدگی شود.

21- خانم عاطفه حسی که وی نیز به استناد ماده چهار قانون تشدید به سه سال حبس محکوم شده بود که یکسال از این سه سال به عنوان تخفیف به جزای نقدی تبدیل شده بود که این بخش از احکام وی در دیوان عالی کشور تایید شده است و به اتهام مشارکت در پولشویی نیز به جزای نقدی محکوم شده بود که این بخش از احکام وی نقض شده و قرار است در دادگاه هم عرض دوباره رسیدگی شود.

22- علیرضا بافتچی که متهم پرونده نیز به اتهام ماده سه تشدید به تحمل ده سال حبس ، 74 ضربه شلاق و جزای نقدی به مبلغ 550 میلیون ریال و سه سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده بود که این بخش از احکام صادره وی تایید شده است . این متهم پرونده همچنین به محرومیت از مشاغل دولتی و عمومی به مدت 20 سال محکوم شده بود که این بخش از احکام صادره در دیوان عالی کشور نقض شده است.

23- علیرضا بهارلویی  از کارمندان گروه بود که وی نیز به دو سال حبس محکوم شده است .

24- محمود سروری که وی نیز از کارمندان گروه بود .وی نیز به سه سال حبس محکوم و احکام صادره در دیوان تایید شده است.

25- محمدرضا شهیدی تبار که وی نیز از کارمندان شرکت خدمات عمومی اهواز بود . این متهم پرونده نیز به استناد ماده 3 قانون تشدید به دو سال حبس و رد مبلغ 12 میلیارد و 400 میلیون ریال محکوم و به استناد ماده پولشویی نیز به جزای نقدی یک چهارم محکوم شده است.

محسنی اژه ای در ادامه گفت: در بخش نخست رسیدگی به این پرونده، قاضی سراج برای 39 نفر از متهمان حکم صادر کرد که دو نفر از آنها را در مرحله بدوی تبرئه کرد و برای 37 نفر حکم صادر کرد که احکام این تعداد در دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است و مابقی این 37 نفر نیز احکامشان نقض شده و قرار است در شعبه هم عرض رسیدگی شود.

وی به بخش دوم رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی اشاره کرد و افزود: در این بخش برای 16 نفر دیگر از متهمان از سوی قاضی دیگری حکم صادر شده که 8 نفر از آنها مهلت اعتراضشان به احکام صادره به اتمام رسیده و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: ستاد ویژه پیشگیری از جرایم انتخاباتی در قوه قضائیه تشکیل شده است.

 محسنی اژه ای افزود: این ستاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز براساس وظیفه ای که داشتیم تشکیل شد همچنین بر اساس این وظایف قانونی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز با توجه به جرایم و تخلفاتی که ممکن است رخ بدهد این ستاد تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: درباره قضیه نوار پخش شده در مجلس شورای اسلامی هم پرونده تشکیل شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا شما پس از آنکه آقای مرتضوی 24 ساعت بازداشت شد در زمان بازداشت وی دیدار سه ساعته با او داشتید گفت: برای همه کسانی که اطراف این موضوع بودند و حداقل چهار تا پنج نفر هستند پرونده تشکیل و آقای مرتضوی هم بازداشت شد که پس از تحقیقات اولیه و شناسایی و ضبط وسایل ،  آزاد شد .

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده حادثه قم 10 نفر شناسایی و بازداشت و برخی از آنها با قرار تامین آزاد شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از محکومان مواد مخدر و متجاوزان به عنف که احکام آنها به تأیید نهایی رسیده بود ، در هفته های اخیر به دار مجازات آویخته شدند.

محسنی اژه ای در نشست خبری افزود: این محکومان در شهرهایی از جمله شیراز ، کرمان ، یاسوج ، تهران و برخی  شهرهای دیگر بودند که برخی از آنها به جرم قاچاق مواد مخدر آن هم به میزان بالا به اعدام محکوم شده بودند.

محسنی اژه ای ادامه داد: برخی از این محکومان در قاچاق بیش از هزار کیلوگرم تریاک ، و برخی بیش از 20 کیلو کراک  دخیل بودند که در این خصوص بعد از محاکمه و تأیید احکام آنها در هفته های اخیر به دار مجازات آویخته شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: من در اینجا به خانواده ها تذکر می دهم که مراقب فرزندان خود باشند تا خدای نکرده به دام این باندهای قاچاق نیفتند و به قاچاقچیان نیز هشدار می دهم که عواقب کار آنها در این دنیا همین است که این محکومان دچار آن شده اند و خانواده آنها نیز گرفتار می شوند و امیدواریم دیگر شاهد این نوع جرایم و اعدام ها نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید ظریفی نیا
United Kingdom
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۰
۰
تمام كسانی كه محكوم شده اند هیچ وابستگی به افرادی كه سال هاست پرونده آنان خاك می خورد ندارند. بهتر نیست كسی هم جرات كند پرونده استات اویل، مترو و سایر مفسدین بزرگ كه پشت مصلحت و وحدت مخفی می شوند نیز را وارد جریان كند چند ده می گذرد و هنوز مردم امید به آنرا دارند حمید ظریفی نیا لندن

نیازمندی ها