هر 20 دقیقه یک نفر به زندانی‌های آذربایجان غربی افزوده می‌شود

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه فقر فرهنگی از عوامل اصلی افزایش وقوع جرم در جامعه است، گفت: تراکم جمعیت کیفری زندان‌ها علل و عوامل مختلفی دارد که باید برای مقابله با آن راهکاری اساسی اندیشه شود.
کد خبر: ۵۴۱۴۹۹
هر 20 دقیقه یک نفر به زندانی‌های آذربایجان غربی افزوده می‌شود

توکل حیدری در دومین همایش تحلیل سیمای زندان و کاهش جمعیت کیفری در شهرستان خوی، اظهارکرد: جرایم اقتصادی علل و عوامل مختلفی دارد، مانند فقر و مهمترین آنها میل به اشرافی‌گری و ثروت اندوزی است که بخشی از آن از مسوولان جامعه به مردم سرایت می‌کند و بعضی از عملکرد نامناسب رسانه‌های خارجی و بعضا داخلی در تبلیغ اشرافی‌گری است.

وی افزود: میل به اشرافی‌گری و ثروت اندوزی در جامعه موجب شده وقوع جرم بیشتر شود، زیبنده نیست در جامعه اسلامی این همه جرم رخ دهد، این مسائل و مشکلات باید علت‌یابی شده و حل شوند.

حیدری هم‌چنین با بیان اینکه کمبود فضاهای فیزیکی و عدم توجه به توسعه فضاهای فیزیکی زندان‌های استان موجب شده که مسوولان زندان‌ها نتوانند برنامه‌ریزی مناسب برای درمان و تربیت مجرمان داشته باشند، تصریح کرد: 50 درصد زندانیان تحت قرار، بازداشت شده‌اند، اگر بتوانیم این تعداد از زندانیان را حذف کنیم، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب زندانیان محکوم قطعی را اصلاح و درمان کرد.

وی ادامه داد: آمار زندانیان مردادماه سال جاری را که من دیدم، هر 20 دقیقه یک نفر وارد زندان‌های استان می‌شود. جمعیت زندانیان در دنیا از هر 100 هزار نفر 148 نفر است ولی در ایران و استان آذربایجان غربی این رقم 285 نفر است.

حیدری، پیشگیری از وقوع جرم را از عوامل اصلی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان کرد و گفت: باید گام های عملی برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه توسط مسوولان مربوطه برداشته شود. یکی از علل تقویت سیاست پیشگیری از وقوع جرم، مهار تراکم جمعیت کیفری زندان‌هاست.

وی فقر فرهنگی موجود در جامعه را از عوامل اصلی افزایش وقوع جرم در جامعه عنوان کرد و گفت: با توجه به تعداد دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی ضرورت دارد که با یک مدیریت واحد این مراکز هدایت شده تا از موازی کاری در جامعه پرهیز شود. فرهنگ سازی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی در جامعه مهم ترین گام در پیشگیری از وقوع جرم است.

حیدری تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی برای کاهش وقوع جرم در جامعه را خواستار شد و گفت: مسوولان مربوطه به جای دعواهای سیاسی برای رفع نیازهای فرهنگی، سرمایه گذاری کرده و وقت بگذارند. به نظر می آید تأسیس یک قرارگاه فرهنگی و تدوین سیاست‌های کلی و متمرکز کردن فعالیت‌های فرهنگی تمامی نهادها و سازمان‌ها زیر نظر این قرارگاه و اجرای مجدانه این سیاست‌ها کاملا ضرورت دارد و هر لحظه تاخیر در اقدامات فرهنگی در جامعه، آسیب پذیری افراد جامعه را زیاد و هزینه درمان را به مراتب بالا می‌برد.

وی ادامه داد: تعداد نهادها و سازمان‌های فرهنگی و متولیان امور فرهنگ در جامعه کم نیستند و لیکن بدلیل موازی کاری ها، عدم برنامه ریزی بلند مدت و کمبود منابع و اعتبارات مالی تأثیر گذاری کمتری بر افکار جامعه دارند و لذا پیشگیری از وقوع جرایم در قالب مجازات سخت به طرف محاکم قضایی سوق داده می شوند.

رییس شورای قضایی آذربایجان غربی اظهارکرد: به جرأت می‌توان گفت که افزایش بی رویّه جرایم و تراکم جمعیت کیفری زندان‌ها حاکی از کم کاری فرهنگی در گذشته است.

این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر و تاحصول این توقعات فرهنگی، باید اقدامات تامینی و تربیتی در زندان‌ها تقویت شود و سیاست اصلاح و درمان مجرمان باید به جد مد نظر مسوولان خصوصا مسوولان ندامتگاه‌ها و اندرزگاها شود و باید توجه همه اقشار جامعه، خصوصا علما، روحانیون دانشگاهیان، فرهنگیان، بازاریان، پزشکان، مسوولان خصوصا نمایندگان مجلس را به موضوع زندان و زندانی و تراکم جمعیت کیفری زندان‌ها جلب کنیم.

وی در پایان گفت: می‌ارزد که قضات اندکی تحمل کنند و در موارد غیر ضروری کسی را با قرار به زندان نفرستند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها