سرهنگ مهماندار: هزینه آموزش، یک بیستم درمان مصدومان حوادث رانندگی است

صدا و سیما ؛ بهترین آموزشگاه رانندگی

راندن و رانندگی یکی از مهم‌ترین علایق ماست و به مجرد حصول شرایط آن علاقمندیم از راندن وسیله نقلیه خودمان لذت ببریم، لذتی که می‌تواند با کوچکترین غفلت و بی توجهی کاممان را تلخ و خانواده‌ای را درگیر حواشی حادثه‌ای دردناک کند.
کد خبر: ۵۴۰۸۲۲
صدا و سیما ؛ بهترین آموزشگاه رانندگی

بطور کلی این علاقه به راندن یا به نوعی مساله حمل و نقل به موضوعی جدی در زندگی صنعتی امروزی ما تبدیل شده و علاوه بر درگیر کردن خودمان برای تجربه لذت رانندگی بسیاری از ارگان‌ها و مسئولان را نیز به خود مشغول کرده است.

در این زمینه یعنی دل مشغولی مسئولان جهت تسهیل حمل و نقل و ایمنی جاده‌ها اگر از موضوع ترافیک بگذریم اصلی ترین عامل باقی مانده ایمنی هنگام راندن از مهم‌ترین‌ها خواهد بود، امنیتی که هنگام رانندگی در کوچه و خیابان شهرمان به آن نیازمندیم یا هنگام سفر در جاده‌ها با قوانینی متفاوت به دنبالش می‌گردیم.

شاید بسیاری از ما فکر کنیم گذراندن چند جلسه آموزشی برای دریافت گواهینامه رانندگی آرامش خاطر را برایمان به ارمغان بیاورد و با دانستن قوانین رانندگی ایمن خواهیم بود، اما به گفته سرهنگ مهماندار، رئیس پلیس راه کشور، همه ما همواره به آموزش در این زمینه نیازمند هستیم و با دریافت گواهی نامه رانندگی هرگز کار آموزش به پایان نخواهد رسید.

این گفته رئیس پلیس راههای کشورمان اگرچه بیشتر نظرها را به سازمان تحت امر خودش به عنوان متولی آموزش مهارت‌های رانندگی معطوف می‌کند اما همین مسئول در دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد به زوایای دیگری از آموزش و البته مسئولیت‌های دیگر ارگان‌ها اشاره می‌کند.

وی معتقد است که آموزش مهارت‌های رانندگی بخصوص در زمینه رعایت قوانین آن باید از مهد کودک‌ها شروع شود و با بستر سازی مناسب طی دوران تحصیل کودکان تا سن قانونی برای دریافت گواهی نامه ادامه یابد. مهماندار اینگونه ادامه داد اگرچه این آموزش‌ها کاملا تئوری خواهد بود اما با این روش ذهن نوجوانان پس یک دوره آموزش تئوری برای تجربه عملی آن آماده و فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در آنها نهادینه خواهد شد. فرهنگی که بدون تردید در کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی پس از دریافت گواهی نامه ارزشمند و لازم است.

 رئیس پلیس راه کشور معتقد است هرچند بسیاری به دلیل بلند مدت بودن اینگونه برنامه‌ها آن را از نظر اقتصادی بدون توجیه می‌دانند، اما لازم به یادآوری است که طبق تحقیقات بسیار گسترده بین‌المللی و داخلی مشخص شده هزینه آموزش جهت فرهنگ سازی رانندگی صحیح و احترام به قوانین وضع شده تقریبا یک بیستم هزینه درمان مجروحان و مصدومان احتمالی سوانح رانندگی خواهد بود.

در این زمینه سعید عبدالحسینی، رئیس کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها نیز در حاشیه دومین روز برگزاری این کنگره بین‌المللی گفت: آموزش همگانی و عمومی فرهنگ صحیح رانندگی باید در راس امور مربوطه قرار گیرد تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای و بطور کلی حوادث رانندگی در کشورمان باشیم. کاری که کشور آلمان انجام داده و آمار تلفات جاده‌ای کشورش که در گذشته بیش از کشته شده‌های جنگ جهانی بوده را به کمترین میزان تلفات جاده‌ای امروزش تبدیل کند.

اما پرسش مهم این است که تاثیرگذار ترین روش آموزش در این زمینه چیست و چه ارگانی می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را در این زمینه داشته باشد؟ آموزش و پرورش و نیروی انتظامی (راهنمایی و رانندگی) هرکدام دارای سهم عمده‌ای در این باره هستند ولی آیا واقعا با وجود این دو ارگان می‌توان کار را تمام شده محسوب کرد؟ یا هنوز راهکاری موثر تری باقی مانده است؟

 پاسخ این سوال را نیز رئیس پلیس راه کشور واضح و شفاف اینگونه عنوان کرد اگرچه آموزش‌های تئوری از دوران کودکی توسط نظام آموزشی کشور آغاز شده و نیروی انتظامی پس از رسیدن متقاضی به سن قانونی رنگ و بوی عملی به آنها می‌دهد. اما نقش رسانه‌ها و در راس آنها صدا و سیما به دلیل پوشش گسترده و تنوع مخاطبانش را برای نهادینه کردن این آموزش‌ها نمی‌توان منکر شد ولی معتقد است که صدا و سیما می‌تواند جهت فرهنگ سازی به عنوان بهترین آموزشگاه رانندگی ایفای نقش کند.

تاثیر بسیار فراوان برنامه‌های آموزشی صدا و سیما اینگونه است که وقتی چند برنامه تلویزیونی درباره نحوه صحیح رانندگی کردن و رعایت قوانین از این رسانه بخش می‌شود من و همکارانم شاهد تغییر مثبت رفتارهای رانندگان در جاده‌ها و خیابان‌های شهر هستیم پس به واقع می‌توان گفت صدا و سیما بهترین آموزشگاه رانندگی در ایران است.

وی می‌افزاید: هرچند تا کنون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار صمیمانه‌ای در این زمینه داشته و همراه و یار پلیس راه بوده، اما به عقیده من هنوز کارهای بسیاری باید در زمینه فرهنگ سازی رانندگی و در نهایت کاستن از حوادث جاده‌ای توسط این ارگان بسیار پرمخاطب صورت گیرد.

عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها