معاون آکادمی علوم روسیه:

نصب پاتریوت‌ها خطرناک است

مقامات روسیه از جمله وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده‌اند سیاست‌های کنونی آمریکا و کشورهای غربی در برابر سوریه مخالف توافقات ژنو است، در این مورد چه نظری دارید؟
کد خبر: ۵۳۵۵۸۱
نصب پاتریوت‌ها خطرناک است

کنستانتین سیفکف: در مطابقت با توافق‌نامه ژنو که به تصویب رسیده است، این که چه قدرتی در سوریه باید بر سر کار بیاید گفته شده است که این قدرت باید از طریق مسالمت‌آمیز و اراده برای آزادی بیان مردم سوریه، برگزاری انتخابات و رفراندوم بر سر کار آید.

انتخابات در هفتم ماه می ‌امسال انجام شد و در این انتخابات حزب حاکم با عنوان حزب بعث به پیروزی رسید. مردم سوریه به این طریق خواست خود را بیان کردند و این انتخابات به معنای واقعی آزادانه برگزار شد.

من در زمان برگزاری انتخابات در سوریه به عنوان ناظر حضور داشتم. می‌توانم به جرات بگویم که هیچ فردی فرد دیگری را برای شرکت در انتخابات مجبور نکرد و نیروی پلیس و به طور کلی نیروهای نظامی در نزدیکی صندوق‌های رای‌گیری حضور نداشتند.

تبلیغات انتخاباتی آزادانه انجام شد، باید بگویم دولت سوریه بیش از حد به برگزاری انتخابات صحیح و عادلانه حساس بود و مشخص نبود نامزد‌هایی که از طرف احزاب معرفی شده بودند، از چه حزبی هستند و این تنها به این دلیل بود که مردم به افرادی که به واقع آنها را می‌شناسند، رای بدهند.

افرادی در این انتخابات به پیروزی رسیدند که مردم به آنها باور قلبی داشتند و این افراد از حزب بعث سوریه بودند. به همین دلیل درخواست کناره‌گیری بشار اسد از رهبری مردم سوریه و از قدرت گستاخانه‌ترین نحوه نقض قوانین حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود.

بعد از تبلیغات رسانه‌های غربی در مورد تغییر موضع مسکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت موضع مسکو در مورد بحران سوریه تغییر نکرده و در آینده نیز تغییر نخواهد کرد، نظر شما در این مورد چیست؟

سران روسیه فدراتیو همیشه از این اصل که مردم هر کشوری باید به تنهایی در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند، حمایت می‌کنند روسای روسیه بر این عقیده هستند که گسترش نیروهای تندرو در کل جهان به معنای افزایش قدرت نفوذ آنها در سوریه و نفوذ سازمان‌های افراطی و تروریستی نظیر القاعده است. امروزه برای به کنترل درآوردن سوریه نه تنها مخالفان مبارزه می‌کنند، بلکه در وهله اول تروریست‌های بین‌المللی در آنجا در حال جنگ هستند.

قدرتی که تلاش می‌کند از راه نظامی رژیم بشار اسد را سرنگون کند، القاعده نامیده می‌شود و این در واقع مهم‌ترین ضربه برای سوریه محسوب می‌گردد. هم‌اکنون آنها فعالانه در خاک سوریه در حال جنگ هستند. اکنون ده‌ها هزار شبه‌نظامی القاعده در خاک سوریه پخش شده‌ و به منظور کشتن شهروندان غیرنظامی سوریه به خاک این کشور وارد شده‌اند و در حال تخریب آثار باستانی چند هزار ساله این کشور هستند. اگر این اسلامگرایان تندرو به اهداف خود برسند، قصد دارند سوریه را به لیبی دومی تبدیل کنند، برای همین روسیه فدراتیو و رئیس‌جمهور این کشور به کرات راه حل مسالمت‌آمیز برای حل مشکل سوریه را پیشنهاد دادند.

گفته می‌شود ترکیه اخیرا فرمول جدیدی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت در سوریه به روسیه پیشنهاد داده است و روسیه این پیشنهاد را اخلاقانه توصیف کرده، اما اظهار نظر صریحی نکرده است، در این مورد چه می‌گویید؟

معنای این فرمول این است که بشار اسد به طور داوطلبانه از سمت ریاست‌جمهوری سه ماه پس از سال جدید استعفا دهد، اما رهبر روسیه لزومی برای پاسخ دادن به این موضوع نمی‌بیند و دلیل آن بسیار ساده است. درواقع هرگونه پرسشی در ارتباط با حکومت سوریه باید توسط مردم سوریه تصمیم‌گیری شود و بودن یا نبودن بشار اسد تنها باید با نظر آنها انجام گیرد. سرنوشت بشار اسد باید براساس انتخاباتی آزاد و غیرخشونت‌آمیز تعیین شود و این کار نباید در نتیجه شورش مسلحانه در سوریه و تجاوز نظامی خارجی توسط سازمان‌های تروریستی بین‌المللی همچون القاعده و نیروهای نظامی غرب، ناتو و آمریکا انجام گیرد. به همین دلیل رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه تا این لحظه پاسخ نداده است و بارها از جایگاه خود اظهار کرد که پیشنهاد ترکیه برای دولت روسیه غیرقابل قبول است.

درباره نصب سیستم موشکی پاتریوت در مرزهای ترکیه با سوریه چه می‌گویید؟

آشکار است که سیستم سامانه موشکی پاتریوت با هدف مبارزه علیه هواپیماهای دشمن مستقر شده و این نه‌تنها با هدف جنگ با سوریه که برای اهداف جنگی در آینده و در وسعت بالاتری در منطقه طراحی شده است. امروزه سران سوریه به هر دلیل حاضر به درگیری نظامی با ترکیه نیستند و استقرار سامانه موشکی پاتریوت مورد نیاز برای دو هدف می‌باشد؛ اول به این دلیل است که اگر از خاک ترکیه تهاجم نظامی وسیعی به خاک سوریه صورت گیرد، سران سوریه و نظامیان این کشور تصمیم خواهند گرفت پاسخ متقابلی به این اقدامات دهند و برای جلوگیری از این اقدام سوریه نصب سامانه‌های موشکی پاتریوت الزامی خواهد بود. درواقع استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت یکی از آمادگی‌های ترکیه برای در اختیار قرار دادن خاک خود برای نیروهای نظامی ناتو و حمله به خاک سوریه است.

همچنین استقرار سامانه موشکی پاتریوت گواه این مساله است که ترکیه آماده است از اراضی خود برای حمله احتمالی علیه ایران استفاده کند. برای همین مجددا می‌خواهم بگویم که ایران باید برای آینده بخوبی فکر کند. این کشور از توانمندی بسیار قوی برای وارد آوردن فشار بر ترکیه برخوردار است. حمایت از شورش کردها در خاک ترکیه می‌تواند عاملی برای جلوگیری از تجاوز ترکیه به خاک سوریه محسوب شود.

تهیه و تنظیم: دفتر نمایندگی صداوسیما در روسیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها