حزب مخالف به رهبری شینزو آبه برنده انتخابات ژاپن شد

تنبیه حزب حاکم درانتخابات پارلمانی ژاپن

حدود یک ماه پیش بود که یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر و رئیس حزب حاکم دموکرات ژاپن، مجلس نمایندگان این کشور را منحل و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. به دنبال انحلال پارلمان، احزاب مختلف از 12 روز پیش تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کردند تا نظر رای‌دهندگانی را جلب کنند که دیروز به پای صندوق‌های رای رفتند.
کد خبر: ۵۲۳۷۹۰

به گزارش ایرنا، 49 هزار صندوق رای از ساعت 8 صبح دیروز پذیرای بیش از یکصد میلیون ژاپنی بود تا از میان 504 1نماینده، 480 سیاستمدار وارد پارلمان جدید ژاپن شوند. با پایان زمان رای‌گیری در ساعت20 شب گذشته، صندوق‌های رای مهر و موم شد و به احتمال زیاد نتایج اولیه امروز اعلام خواهد شد.

در این انتخابات، 12 حزب مختلف نمایندگان خود را معرفی کردند، اما رقابت اصلی میان حزب دموکرات حاکم و حزب مخالف لیبرال دموکرات به رهبری شینزو آبه بود. حزب حاکم در این انتخابات 267 نماینده و حزب لیبرال دموکرات 338 نماینده معرفی کردند. هر حزبی که پیروز این انتخابات باشد، به احتمال قوی مقام نخست وزیری ژاپن را در ماه جاری میلادی از آن خود خواهد کرد.

براساس نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر، حزب حاکم که هم‌اکنون 230 کرسی در اختیار دارد، تنها 60 کرسی را به دست خواهد آورد. تحلیلگران می‌گویند علت اقبال کم مردم به حزب نخست وزیر، عملی نشدن وعده‌های او و تبلیغات گسترده حزب شینزو آبه است. شینزو آبه که بین سال‌های 2006 تا 2007 نخست‌وزیر ژاپن بود و به مواضع افراطی بویژه در زمینه سیاست خارجی شهرت دارد.وی در طول تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد، وعده تحقق مواردی را که قطعا نتواند به آنها جامه عمل بپوشاند نمی​دهد. آخرین خبرهای دیروز حاکی از آن بود که شینزو آبه و حزبش پیشتاز این انتخابات است.

موضوعات مورد بحث احزاب

اقتصاد از جمله مواردی بود که احزاب مختلف ژاپن در زمان 12 روزه تبلیغات روی آن تاکید داشتند. بیشتر این احزاب سعی می‌کردند هدف برنامه‌های خود را مبارزه با افزایش قیمت کالاها و پایین آمدن تقاضای مشتریان و مردم عادی عنوان کنند.

پس از بحران هسته‌ای سال گذشته در نیروگاه فوکوشیما، موضوع انرژی هسته‌ای به یکی از موضوعات اصلی جامعه ژاپن تبدیل شد. احزاب مختلف نیز سعی کردند پیرامون این موضوع مانور زیادی بدهند. یوشیهیکو نودا در مورد اهمیت این موضوع گفت: این انتخابات از ملت می‌خواهد تصمیم بگیرند آیا باید حزبی را انتخاب کنند که انرژی هسته‌ای را به صفر می‌رساند یا حزبی که سیاست‌های انرژی قبلی را ادامه می‌دهد.

اهمیت سیاست خارجی را نیز نمی‌توان در این انتخابات نادیده گرفت. این انتخابات در حالی برگزار شد که تنش اخیر ژاپن و چین در مورد جزایر مورد مناقشه به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. اهمیت این موضوع به حدی بوده که چینی‌ها نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند. به گزارش واحد مرکزی خبر، خبرگزاری رسمی چین به رای‌دهندگان ژاپنی توصیه کرد در این انتخابات به احزاب سیاسی​ای که در مناقشه سرزمینی بین این دو کشور رویکرد سختگیرانه‌ای دارند، رای ندهند. به عقیده تحلیلگران، منظور رسانه‌های چین، حزب لیبرال دموکرات به رهبری آبه بوده است.

مردمی خسته از نامزدهای قدیمی

دیدگاه سنتی مردم ژاپن به انتخابات این است که این فرآیند برای آنها بسیار خسته‌کننده شده است زیرا به دنبال هر انتخابات نخست‌وزیری تکراری برسر کار می‌آید بدون آن‌که تغییری اساسی در کشور رخ داده باشد. اما طی چند سال گذشته، نگرش ژاپنی‌ها تغییر کرده است. مهم‌تر از همه این که با این تغییر، دیدگاه مردم نسبت به احزاب قدیمی نیز دستخوش تغییر و تحول شده است و اقبال زیادی به آنها نشان نمی‌دهند. آنها سه سال پیش حزب لیبرال دموکرات را کنار زدند و قدرت را به حزب دموکرات واگذار کردند. حال نظرسنجی‌ها می‌گوید، در انتخابات روز گذشته آنها دقیقا عکس این کار را انجام داده و باز هم قدرت را به لیبرال دموکرات‌ها می‌دهند. نکته قابل توجه این است که مردم هیچ تمایلی نسبت به این دو حزب ندارند، اما تحلیلگران می‌گویند این انتخابات دو معنا و مفهوم مهم دارد. نخست این‌که رای‌دهندگان می‌خواهند با واگذاری قدرت به لیبرال دموکرات‌ها، حزب حاکم را تنبیه کنند، دوم این‌که اگر از هر رای‌دهنده‌ای بپرسند در حال حاضر ژاپن به چه چیز نیاز دارد، او یک رهبر مقتدر را ضرورت این روزهای ژاپن می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها