جایزه 2000 تومانی به گردشگران، سقالکسار را به روستایی پاکیزه، نمونه و بدون زباله در سطح استان گیلان تبدیل کرده است.به گزارش ایسنا، روستای سقالکسار یکی از روستاهای زیبای استان گیلان است که در دهستان لاکان در بخش مرکزی شهرستان رشت قرار گرفته است. این روستا 15 کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد، واژه سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است.
کد خبر: ۵۱۷۹۷۷

در سال‌های گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه موجود در آن آب می‌خوردند، به همین دلیل این روستا سقالکسار نامیده شده است. طبق سرشماری سال 1390 این روستا 307 خانوار با حدود 900 نفر جمعیت را در خود جای داده است. از گذشته تا به امروز شغل بیشتر مردم روستا زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز بوده است. رجب.م، یکی از ساکنان روستای سقالکسار زندگی در این روستا را افتخاری برای خود می‌داند و می‌گوید: لطف خداوند در خلق زیبایی فراوان در این روستا موجب شده است که مردم زیادی برای دیدن طبیعت زیبای سقالکسار به گیلان سفر کنند.

رضا.پ، یکی دیگر از گردشگران این روستا با اشاره به طبیعت پاکیزه سقالکسار می‌گوید: پاکیزگی این روستا یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیز‌گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر این که در هنگام ورود 3000 تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آنها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند. در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود 2000 تومان به آنان پس داده خواهد شد. این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد. مهدوی، مدیرکل امور روستایی استانداری گیلان نیز در این باره می‌گوید: دو روستای دستک و سقالکسار از روستاهای نمونه گردشگری در سطح کشوری است. برای به‌روزشدن و نمونه‌ترشدن این روستاها در گیلان برنامه‌های ویژه‌ای داریم که هم‌اکنون برخی از آنها در حال اجراست. عزت‌الله حسین‌پور، رئیس شورای اسلامی روستای سقالکسار نیز با اشاره به این که 90 درصد اهالی روستای سقالکسار باسواد هستند، می‌گوید: طبیعت پاکیزه این روستا با وجود گردشگران بسیار به دلیل طرح خوبی است که توسط شورای روستا اجرا می‌شود. این امر در ابتدا فقط توسط 80 درصد گردشگران رعایت می‌شد و هم‌اکنون به بیش از 90 درصد رسیده است.وی می‌افزاید: روزانه به طور متوسط 350 کیسه زباله در ورودی روستای سقالکسار به مسافران و گردشگران ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها