معاون وزیر نیرو تشریح کرد:

موانع صادرات برق از مسیر عراق

مسیر صادرات برق ایران به سوریه و لبنان از خاک عراق می‌گذرد و این کشور هرچند در مذاکرات شفاهی موافقت خود را برای در اختیار گذاشتن مسیر ترانزیت برق به ایران اعلام کرده‌ بود، اما در عمل مانعی بر سر راه صادارت برق ایران شد به گونه ای که روند صادرات پس از یک هفته قطع شد.
کد خبر: ۵۰۸۲۷۷

با وجود مذاکرات چند ماهه ایران برای راضی کردن عراقی‌ها در راستای ترانزیت برق ایران به سوریه و لبنان، همچنان عراق بر طلب برق ایران اصرار دارد و حاضر به ترانزیت نیست.

با وجود این‌که ایران سهم عمده برق صادراتی خود را به عراق می‌دهد، باز هم آن کشور در همکاری‌های خود ثابت قدم نیست و همچنان حکایت باقی است.

عراق درحالی تقاضای دریافت برق اضافه از ایران را دارد که هنوز میزان چشمگیری به ایران بدهکار است و هنوز هزینه برق دریافتی را به طور کامل نپرداخته است. گرچه مسئولان ایرانی با تاخیر پرداخت از سوی عراقی‌ها کنار آمده‌اند، اما باز هم مسیر صادرات برق ایران به سوریه و لبنان پر خواسته و چالش است.

در حال حاضر حجم صادرات برق ایران به عراق از هزار مگاوات به 1300 مگاوات رسیده و از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات به این کشور 50 درصد افزایش یافته است.

ایران در مقابل صادرات ماهیانه 70 تا 80 میلیون دلار برق به عراق مطالباتی از این کشور دارد و انتظار می‌رود برق ایران بالاخره به سوریه و لبنان برسد.

زمینه فنی فراهم است، موارد دیگر باید پیگیری شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر وجود امکان صادرات برق از طریق عراق به سوریه ولبنان اظهار کرد: در فاز اول مقرر بود که 50 مگاوات از طریق عراق به سوریه و لبنان صادر کنیم.

"محمد بهزاد" با اشاره به صادرات 200 مگاوات برق در فاز بعدی به سوریه و لبنان گفت: زمینه کار فراهم شد و در ابتدای تابستان حدود یک هفته‌ صادرات صورت گرفت.

وی با اشاره به توقف صادرات پس از یک هفته اظهار کرد: عراقی‌ها باید همکاری جدی و بیشتری داشته باشند؛ به هر حال قرار است این اتفاق بیفتد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد نتیجه مذاکره با عراقی‌ها در تهران، گفت: ما مرتب پیگیر قضیه هستیم و از نظر فنی همه کارها آماده است منتها موارد دیگر را باید پیگیری کنیم.

بهزاد در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر قرارداد صادرات با عراقی‌ها دچار اختلاف نظر هستید، گفت: مواردی وجود دارد که باید با پیگیری آن‌ها زمینه کار فراهم شود.

عراق برای ترانزیت برق ایران انگیزه ندارد

اظهارات بهزاد درحالی مطرح می‌شود که وزیر نیرو نیز پیشتر با اشاره به نداشتن انگیزه عراق برای ترانزیت برق صادراتی ایران به سوریه و لبنان گفته بود: برق ایران برای چند ساعت به سوریه صادر شد، اما به دلایلی که از چشم ما پنهان است، باید اراده‌ سیاسی در عراق شکل گیرد تا صادرات برق به سوریه ادامه پیدا کند.

"مجید نامجو" درباره انجام اقدامات مورد نیاز از سوی عراق برای ترانزیت برق صادراتی ایران به سوریه و لبنان اظهار کرد: اقدامات لازم انجام شده، دوستان ما با همت خود تمام مسائل و مشکلات فنی‌ که بین عراق و سوریه بود را برطرف کردند.

وی افزود: چند ساعت هم برق ایران به سوریه صادر شد، اما متاسفانه به دلایلی که از چشم ما پنهان است، اراده‌ سیاسی باید در عراق شکل بگیرد که این کار ادامه پیدا کند.

وزیر نیرو با اشاره به نیاز عراق به برق صادراتی ایران گفت: شاید نیاز عراق به برق صادراتی ما، مساله است. ما هرچه که برق صادر کنیم، وضعیت عراق به گونه‌ای است که نیاز دارد برق مصرف کند و شاید انگیزه‌ای که برق را به سوریه بفرستد، نداشته باشد.

نامجو همچنین خاطرنشان کرد: ما در ملاقاتی که با مقامات عراقی داشتیم تلاش کردیم که انگیزه را در آنها ایجاد کنیم تا حداقل به اندازه‌ 50 مگاوات به سمت سوریه برق صادر کنیم.

نامجو پیشتر هم درباره لزوم وجود "اراده سیاسی" در عراق برای تحقق این پروژه تاکید کرده و درباره دلایل تاخیر در اجرایی شدن صادرات برق ایران به سوریه و لبنان با وجود امضای توافق نامه در ماه های گذشته، گفته بود که در این زمینه عراق باید توجیه شود و مسئولان سیاسی عراق باید دستور ویژه‌ای به مسئولان انرژی این کشور بدهند تا ترانزیت برق به سوریه را تسهیل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها