محمد البرادعی با استقبال از اقدام رئیس‌جمهور مصر، آن را پایان نقش شورای نظامیان و اقدامی کاملا درست توصیف کرد

پشتیبانی مردم مصر از اقدامات جدید رئیس‌جمهور

فرامین غافلگیرکننده محمد مرسی رئیس‌جمهور جدید مصر که برخی از آن به عنوان یک «‌ضد کودتا» ‌یاد می‌کنند، مورد حمایت و پشتیبانی قاطبه مردم مصر قرار گرفت.
کد خبر: ۴۹۵۷۱۶

وی روز یکشنبه در یک تصمیم از پیش اعلام نشده، ابتدا متمم قانون اساسی تنظیم شده از سوی نظامیان را لغو کرد و سپس در چند فرمان جداگانه بلندپایه‌ترین مقامات نظامی مصر را تغییر داده و بازنشسته کرد.

به گزارش مهر، محمد مرسی، حسین طنطاوی وزیر دفاع و سامی عنان رئیس ستاد ارتش مصر را بازنشسته کرد و در عوض عبدالفتاح السیسی و صبحی سید احمد را جایگزین آن دو کرد.

مرسی همچنین محمود محمود مکی از مقامات بلندپایه قضایی مصر را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.وی چند روز پیش به دلیل وقوع درگیری‌ها در صحرای سینا، استاندار این منطقه و مراد موافی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را برکنار و محمد رافت عبد الواحد شحاته را به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مصر معرفی کرد.تحلیلگران مسائل مصر، برکناری محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی را پیروزی بزرگ اسلامگرایان و اخوان‌المسلمین مصر بر شورای نظامیان می‌دانند و این اقدام را کودتایی در مقابل کودتای نظامیان توصیف می‌کنند که پیشتر در قالب شورای نظامی قصد داشت قدرت اسلامگرایان را به کمترین حد خود برساند.

از سوی دیگر، لغو متمم قانون اساسی مصر از سوی مرسی به معنای منتفی شدن اختیارات گسترده شورای نظامی است که طی آن چند ماه گذشته این شورا مجلس قانونگذاری این کشور را منحل کرده بود. از این رو احتمال دارد پارلمان مصر دوباره با همان ترکیب قبلی خود ـ با اکثریت اسلامگرایان ـ دایر شود. محمد مرسی در اولین سخنان خود پس از این اقدام اعلام کرد، این اقدامات به هیچ وجه علیه اشخاص اتخاذ نشده بلکه برای دمیدن روح جدید در ارتش مصر بوده است.

به گزارش ایسنا، مرسی با استناد به آیات قرآن از نقش نیروهای مسلح مصر در سنوات اخیر تجلیل‌ کرد، اما در عین حال تاکید کرد ارتش باید به وظیفه اصلی خود، یعنی دفاع از وطن و مرزهای مصر بپردازد.رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد که وی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر است و وعده داد امنیت کامل را به مصر بویژه منطقه سینا برگرداند.

از سوی دیگر، هزاران نفر از طرفداران رئیس‌جمهور مصر با برگزاری تظاهرات در برخی مناطق این کشور از جمله شهر‌های قاهره و اسکندریه از تصمیمات اخیر محمد مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و لغو متمم قانون اساسی این کشور حمایت کردند.در این تظاهرات گروه‌های مختلف مردمی و سیاسی مصر از جمله نمایندگانی از اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت و نیز افرادی از گروه‌های سلفی، حزب النور و جنبش جوانان شش آوریل شرکت داشتند.تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای «یا رئیس‌الجمهوریه والله قراراتک میه میه» و «مرسی مرسی.. الله أکبر الله أکبر» با اعلام حمایت کامل خود از تصمیمات مرسی، ادامه پاکسازی دیگر نهادها و موسسه‌های دولتی را خواستار شدند.

واکنش‌ها

عبدالمنعم ابوالفتوح، از نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری مصر با دفاع از تصمیم مرسی گفت: آنچه رخ داد، انتقال واقعی قدرت در مصر بود.احمد ماهر، هماهنگ‌کننده جنبش شش آوریل ادامه اصلاحات در نهادهای دولتی و ساختارهای نظامی را خواستار شد.از سوی دیگر محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی با استقبال از اقدام رئیس‌جمهور مصر در برکناری شورای نظامی این کشور اعلام کرد: پایان نقش شورای نظامی اقدامی کاملا درست بود.

گرچه هنوز کشورهای مختلف به این تصمیم‌ها واکنشی نشان نداده‌اند، اما تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتقاد از تصمیم اخیر محمد مرسی در برنامه‌ای اعلام کرد: تصمیم مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و انحلال شورای عالی نیروهای مسلح این کشور نشان داد که مرسی قصد دارد اخوان‌المسلمین را بر تمامی نهادهای دولتی و نظامی حکمفرما کند.تلویزیون رژیم صهیونیستی اقدام مرسی را در عزل سامی عنان، رئیس ستاد مشترک ارتش مصر، سیلی به آمریکا توصیف کرد.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم نیز با «انقلاب نرم» توصیف‌کردن اقدامات مرسی گفت: این تغییرات به فاصله چند ساعت پس از خروج امیر قطر از قاهره و دیدار یکروزه وی رخ داد. از این رو برخی آن را در ارتباط با حمایت طرف‌های منطقه و بین‌المللی بویژه آمریکا و قطر دانسته‌اند تا به این ترتیب زمینه خروج امن اعضای شورای نظامی مصر فراهم آید.این در حالی است که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس در یک تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع جدید مصر انتصاب وی را تبریک و تهنیت گفت.به گزارش فارس، هنیه در این تماس تلفنی تاکید کرد دولت و ملت فلسطین نسبت به حفظ امنیت مصر حریص است و اجازه نخواهد داد امنیت مصر به بازی گرفته شود.

بیوگرافی وزیران جدید و قدیم مصر

* ژنرال محمد حسین طنطاوی ( هفتاد و شش ساله) در سی و یکم اکتبر سال 1935 در مصر به دنیا آمد. او در 1956 از دانشکده جنگ مصر فارغ‌التحصیل شد.

طنطاوی پس از فراغت از التحصیل همراه با ارتش مصر در جنگ شش روزه علیه رژیم صهیونیستی (1967) شرکت کرد. ی همچنین در جنگ اکتبر 1973 مصر و رژیم صهیونیستی حضور داشت. طنطاوی در زمان حکومت حسنی مبارک به کابینه وی دعوت شد و از 1991 سمت وزیر دفاع و صنایع نظامی مصر را عهده‌دار بوده است.

ژنرال طنطاوی با اثبات وفاداری خود به مبارک توانست در 1995 عنوان مهم و راهبردی فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر را به خود اختصاص دهد و تا به امروز نیز همین سمت را حفظ کند. اما در جریان انقلاب بیست و پنجم ژانویه مصر و هنگامی‌که حسنی مبارک، دیکتاتور مصر خود را در تنگنا دید، طنطاوی را به ریاست شورای عالی نظامی مصر منصوب کرد و به این ترتیب، ژنرال حسین طنطاوی در پازدهم فوریه 2011 به جای ژنرال حسنی مبارک با این وعده قدرت را در مصر در دست گرفت که زمینه برگزاری انتخابات آزاد را فراهم کند.

وی در 5/1 سال گذشته نقش مهمی در اداره امور کشورش ایفا کرد و تا زمان انتخاب رئیس‌جمهور جدید مصر، امور کشور را مثل یک رئیس‌جمهور اداره کرد.

* عبدالفتاح سعید حسین خلیل السیسی پنجاه و هشت ساله‌کم‌سن‌ترین عضو شورای عالی نظامی مصر متولد نوزدهم نوامبر 1954 است. وی کار خود را ابتدا در نیروی زمینی ارتش آغاز کرد. تقریبا تمام درجات فرماندهی را طی کرد تا این‌که به عنوان فرمانده منطقه نظامی شمال تعیین شد. وی سرلشگر ستاد و رئیس دستگاه اطلاعات نظامی مصر است که با حکم جدید محمد مرسی برای تصدی وزارت دفاع و بیانیه ریاست جمهوری به ارتشبد ارتقای درجه پیدا کرد.

روزنامه المصریون چاپ قاهره با ستایش از وزیر دفاع جدید مصر نوشت: عبدالفتاح السیسی مخالف اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهر‌کنندگان در میدان التحریر بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها