همزمان با توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد،‌ طرح‌های قبلی مبنی بر افزایش قیمت و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما متوقف شده است.
کد خبر: ۴۸۸۵۶۸

به گزارش جام‌جم، قبلا قرار بود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در چارچوب قانون عرضه و تقاضا صورت گیرد، به طوری که شرکت‌های هواپیمایی با افزایش سطح کیفی و کمی خدمات ارائه شده بتوانند قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند.

همچنین قرار بود قیمت بلیت هواپیما به صورت شناور و فصلی تعیین شود، به طوری که قیمت بلیت‌های فصول یا مقاطع زمانی پرتقاضا افزایش یافته و در مواقع دیگر کاهش یابد.

شرکت‌های هواپیمایی اصلی‌ترین مدافعان این رویه بودند. با‌این حال دولت نگران بود اجرای این تصمیم باعث افزایش شدید قیمت بلیت و محرومیت عده زیادی از مردم از این وسیله حمل و نقل سریع شود.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس، دولت مکلف شده که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را از ابتدای امسال اجرا کند، اما به دلیل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها این قانون در حال حاضر متوقف شده است.

براساس این برنامه، سوخت هواپیما نیز به قیمت کاملا واقعی به شرکت‌های هواپیمایی تحویل می‌شد و در مقابل آنها اختیار آزادسازی نرخ بلیت را به دست می‌آوردند.

در حال حاضر نرخ سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی لیتری 400 تومان است و ایرلاین‌های داخلی که در خطوط بین‌المللی پرواز دارند، سوخت را با نرخ 1143 تومان دریافت می‌کنند.

سال گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که تامین‌کننده سوخت مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی است همزمان با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی، نرخ سوخت هواپیما را طبق مصوبه ستاد هدفمندی از صد به 400 تومان در هر لیتر افزایش داد، اما این موضوع مورد اعتراض شرکت‌های هواپیمایی واقع شد. اعتراض آنها بر‌این بود که در مقابل افزایش نرخ سوخت باید اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر می‌شد.

البته یک بار افزایش قیمت 30 درصدی بلیت اتفاق افتاد اما شرکت‌های هواپیمایی خواستار افزایش بیش از این حد بودند.

در این باره حمید غوابش، دبیر شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به محمدرضا فرزین رییس پیشین سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شده بود. این شرکت‌ها معتقد بودند به دلیل افزایش نرخ سوخت و پایین بودن قیمت بلیت هواپیما در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و زیانده شده‌اند.

این موضوع همچنان مورد پیگیری قرار داشت تا این‌که سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به نامه اعتراض شرکت‌های هواپیمایی خواستار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شد.

در گزارش سازمان بازرسی کل کشور تاکید شده است: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، این شرکت‌ها با مشکلات جدی برای پوشش هزینه‌های پروازی مواجه‌شده و در معرض مشکلاتی مانند کاهش فعالیت یا توقف فعالیت قرار گرفته‌اند. با این حال اقدام برای آزادسازی بلیت هواپیما موکول به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شد تا در صورت افزایش قیمت سوخت هواپیما همزمان با قیمت سایر حامل‌های انرژی، فضا برای آزادسازی قیمت بلیت فراهم شود که ظاهرا این احتمال نیز منتفی شده است.

آزادسازی منتفی شد

روز گذشته حمیدرضا پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه مراسم سالروز تصویب قانون تاسیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به توقف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصریح کرد:‌ ما به دنبال تغییر برخی ساختارها در مجموعه سازمان هواپیمایی هستیم و اگر قرار باشد در اقتصاد کشور آزادسازی بلیت هواپیما اتفاق بیفتد، باید برخی مولفه‌ها تغییر کند.

وی این مولفه‌ها را متمایز کردن یا رتبه‌بندی شرکت‌ها دانست و گفت: براساس تعامل صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی، این مولفه‌ها ابلاغ شده و تقریبا به نتیجه رسیده است.

پهلوانی اشاره‌‌ای به جزئیات مولفه‌ها و استانداردهای موردنظر برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی نکرد.

وی در عین حال تاکید کرد که به دلیل توقف اجرای فاز‌دوم هدفمندی یارانه ها برنامه آزادسازی قیمت بلیت فعلا متوقف شده و قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد.

الزام شرکت‌ها به کاهش تاخیر

براساس این گزارش، پهلوانی از الزام شرکت‌های هواپیمایی به کاهش تاخیر پرواز و اختصاص هواپیمای جایگزین نیز خبر داد و تصریح کرد:‌ از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم گزارشی از نحوه جایگزینی هواپیماهای پشتیبان ارائه کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش تاخیرها و ایمن‌سازی پروازها گفت: این برنامه‌ها در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفته و آنها ملزم به رعایت این برنامه‌ها هستند.

خرید هواپیما برای توسعه ناوگان

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تنظیم برنامه برای مقابله با تحریم‌ها خبر داد و گفت: ایران برای مقابله با تحریم‌ها تجارب ارزنده‌ای دارد و طبق راهکارهای تعریف‌شده درصدد خنثی کردن تحریم در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی است.

وی با اشاره به اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند براساس قوانین موجود نسبت به خرید هواپیما و توسعه ناوگان هوایی اقدام کنند.

کسب رتبه اول سازمان هواپیمایی در منطقه

پهلوانی با اشاره به 80 فروند هواپیمای بازبینی شده توسط بازرسان سازمان هوانوردی بین‌المللی (ایکائو)‌ گفت: براساس این بازرسی‌ها سازمان هواپیمایی کشوری موفق به کسب رتبه اول در منطقه از نظر انطباق ساختارهای پیشرفته در کنترل فضای کشور شده و این رتبه طبق مقررات استانداردهای ایکائو کسب شده است.

زیبا اسماعیلی -‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها