با توجه به احتمال کاهش ذخیره آهن بدن در برخی اهداکنندگان خون که سطح هموگلوبین آنها پایین است، توصیه کارشناسان، مصرف مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات پس از اهدای خون است.
کد خبر: ۴۸۷۸۳۹

به گزارش ایسنا، یکی از سلول‌های خون، گلبول قرمز است که در مغز استخوان‌های پهن ساخته می‌شود. در داخل گلبول قرمز، ماده‌ای پروتئینی به نام هموگلوبین وجود دارد که وظیفه رساندن اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن را بر عهده دارد. اگر به اندازه کافی گلبول قرمز در مغز استخوان ساخته نشود، اکسیژن کافی به بافت‌ها نمی‌رسد و سوخت و ساز بدن مختل می‌شود و علائم کم‌خونی بروز می‌کند.

یکی از عناصر مورد نیاز برای ساخت هموگلوبین، آهن است. بنابراین هنگامی که مقدار آهن بدن کم شود، گلبول قرمز به حد کافی ساخته نمی‌شود. آهن مورد نیاز بدن به طور طبیعی از مواد غذایی تامین می‌شود، اما جذب آهن از مواد غذایی و ورود آن به خون بسختی صورت می‌گیرد و درصد کمی از کل آهن مواد غذایی در بدن جذب می‌شود.

تنها راه دفع آهن جذب شده، خروج خون از بدن (به هر علتی) است و هیچ راه دفع دیگری ندارد. هر چند آهن عنصری مهم در خونسازی است؛ اما افزایش آهن به بیش از حد طبیعی نیز برای بدن خطرناک است.

از آنجا که با اهدای خون تقریبا 200 میلی‌گرم آهن از بدن برداشت می‌شود باید این اطمینان حاصل شود که اهداکننده مبتلا به کم‌خونی نیست. برای این ‌منظور قبل از هر بار اهدای خون، هموگلوبین فرد اندازه‌گیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها