دلارهایی که در ترکیه دور ریخته می‌شود

اردوهای تفریحی و تفننی!

در شرایطی که شش تیم لیگ برتری فوتبال کشورمان اردوهای آماده‌سازی خود را در ترکیه دایر کرده‌اند، کارشناسان فوتبال معتقدند با توجه به شرایط آب و هوایی چهار فصل ایران، این اردوها می‌تواند در مناطق مختلف کشور برگزار شده و اثرات مثبت تری را نیز به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۴۸۶۲۶۰

استقلال، ذوب‌آهن، پیکان، سپاهان، صبای قم و‌تراکتورسازی تیم‌هایی هستند که به برپایی اردوهای آماده‌سازی خود در نزدیکی شهرهای استانبول و آنکارا مبادرت کرده‌اند تا در این رهگذر برای حضوری خوب در لیگ برتر فوتبال دورخیز کرده باشند.

هر چند که می‌توان پرسید بار فنی و آماده‌سازی این اردوهای دو هفته‌ای چیست؟ اما باید توجه داشت که اردوهای ترکیه حداقل بین 100 تا 120 میلیون تومان برای تیم‌های فوتبال کشورمان هزینه در بر خواهد داشت و اصولا استدلالی که معمولا از سوی کادر فنی این تیم‌ها برای برپایی چنین اردوهایی مطرح می‌شود، این است که مدتی از تهران دور بوده و بدور از حاشیه، تمرینات مورد نظر خود را پی بگیرند.

موضوعی که البته از نگاه کارشناسان تنها برای تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس صدق می‌کند و با توجه به حجم حاشیه‌های دو تیم، برپایی اردو در ترکیه کمک می‌کند تا کادر فنی و بازیکنان دو‌تیم در محیطی بی‌حاشیه، روی تمریناتشان متمرکز شوند.

پرسپولیس در شرایطی در فصل یازدهم به مقام دوازدهم رسید که پیش از آغاز فصل به اردوی ترکیه رفت تا در آنجا ضمن چند بازی تدارکاتی، مدافعی چون ممدوتال را نیز به خدمت بگیرد.

خوشبختانه امسال و با وجود پیش‌بینی اردوی ترکیه برای سرخ‌پوشان، با نظر مشورتی علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا به محسن عاشوری، این اردو لغو شد تا قرمزهای پایتخت در ورزشگاه درفشی فر تمریناتشان را دنبال کنند.

وقتی فتح‌الله‌زاده جیب‌های خود را‌ تکاند !

استقلال که در حال حاضر اردوی خود را در نزدیکی استانبول دایر کرده است، در شرایطی به این اردو رفته که طبق اعلام مسوولان باشگاه تاکنون ریالی بابت عقد قرارداد با بازیکنان جدید و تمدید قرارداد بازیکنان قدیمی پرداخت نشده است و این نیز به‌خاطر مشکلات مالی ایجاد شده برای آبی‌های پایتخت است.

در شرایطی که حتی این بحث پیش آمد که به دلیل این مشکلات ممکن است آبی‌ها به ترکیه نروند، علی فتح‌الله‌زاده اعلام کرد که با تکاندن جیب‌های خود، پول این اردو تامین خواهد شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی با عزیمت به ترکیه، تا امروز نیز دو دیدار دوستانه با تیمی از کامرون و تیم پیکان برگزار کنند.

باید به فکر صنعت گردشگری فوتبال بود

بهمن فروتن که به گفته خود زمانی که در آلمان بوده، تیمی از برلین را در زمستان به آنتالیای ترکیه برده، برگزاری این اردوها در ترکیه را چندان به صرفه نمی‌داند و به جام‌جم می‌گوید: ‌باید توجه داشت که در تابستان قیمت هتل‌های ترکیه بالاست، ضمن آن‌که معمولا این هتل‌ها در جهت جذب توریست و تیم‌های ورزشی، مبادرت به ایجاد زمین فوتبال کرده اند تا از این طریق به رونق صنعت گردشگری خود کمک کنند.

سرمربی فعلی تیم دسته یکمی تیم مس رفسنجان که در حال حاضر اردوی سطح ارتفاع این تیم را در سرچشمه دایر کرده است، با اشاره به این‌که آب و هوای چهار فصل ایران، شرایط خوبی را برای برپایی اردوهای تیم‌های باشگاهی در مناطق مختلف کشور فراهم می‌آورد، افزود: به شخصه معتقدم باید در جهت راه‌اندازی صنعت گردشگری فوتبال در داخل همت گماشت. در صورت چنین کاری و ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش،‌ می‌توان در عرض چند سال کمپ‌های تمرینی خوب و استانداردی را در سطح مناطق خوش آب و هوای کشور احداث نمود که بی شک چنین کاری می‌تواند علاوه بر جذب تیم‌های داخلی، شرایطی را فراهم کند که حتی تیم‌های خارجی اردوهایشان را در ایران برپا کنند.

فروتن با اظهار رضایت از اردوی سطح ارتفاع تیمش در سرچشمه گفت: بنا دارم اردوی سطح دریای تیم مس رفسنجان را نیز برای 12 روز در منطقه عباس‌آباد دایر کنم و به یاری خدا اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌هایم پیش برود، امسال در لیگ یک، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

فقط پرسپولیس و استقلال

محمد پنجعلی، کارشناس و پیشکسوت فوتبال نیز برگزاری اردوهای ترکیه را مناسب همه تیم‌ها نمی‌داند و در توضیح این نظر خود به جام‌جم می‌گوید: اگر پرسپولیس و استقلال را در این زمینه استثناء می‌کنم به‌خاطر حاشیه‌های زیاد این دو تیم است که می‌توانند در خارج از کشور و در کمپ‌هایی خوب و استاندارد، برنامه‌ها و تاکتیک‌های مورد نظرشان را پیاده کنند. چه در غیر این صورت من لزومی به برپایی چنین اردوهایی از سوی سایر تیم‌ها نمی‌بینم و تازه معتقدم که حتی استقلال و پرسپولیس نیز می‌توانند خارج از تهران اردو بزنند.

وی اضافه می‌کند: براستی وقتی در سطح کشور مناطق خوش آب و هوایی داریم که تیم‌ها می‌توانند در آنجاها، اردوهای سطح ارتفاع و سطح دریای خود را برپا کنند، چرا باید این اردوها در خارج برگزار شود.

پنجعلی نیز مثل فروتن معتقد است که باید در جهت راه‌اندازی صنعت گردشگری فوتبال ایران پیشقدم شد: واقعا با توجه به این همه ظرفیت‌های کشور، حیف است که چند کمپ تمرینی خوب و استاندارد در سطح کشور نداشته باشیم. یقینا اگر همین امروز در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توان امیدوار بود که دیگر هیچ تیمی جهت برپایی اردو به خارج از ایران نرود.

اردوهای تفریحی و تفننی!

مجید جلالی که خود با تیم فولاد خوزستان در ترکیه اردو زده بود از شرایط حاکم بر این کمپ‌ها رضایت ندارد و به ایسنا می‌گوید: سال گذشته به سازمان لیگ پیشنهاد کردم که این وضعیت را بررسی کند و ببیند که چرا تیم‌ها به ترکیه می‌روند. چیزهای زیادی در این مساله وجود دارد، اما ما باز هم تنها می‌توانیم این مسائل را بیان کنیم.

جلالی می‌گوید: من سه سال تیم را به ترکیه می‌بردم و برای آن از قبل برنامه‌ریزی می‌کردم و حتی ساعات تمرین و جلسات را مشخص می‌کردم. به عنوان مثال برنامه‌ریزی می‌کردم که ابتدا با یک تیم درجه C بازی کنیم و پس از آن با تیم درجه A . همه این‌ها را برنامه‌ریزی می‌کردم، اما وقتی به ترکیه رفتیم دیدم ساعت غذا و تمرین را آنها مشخص می‌کنند و آنها می‌گویند که با چه تیم‌هایی بازی کنیم بنابراین دیگر من کاره‌ای نیستم. سال آخر با افرادی که واسطه می‌شدند و باعث می‌شدند تیم را به آنجا ببرم بگو مگو کردم و درگیر شدم. از همان اهواز تمام برنامه‌هایم را به این فرد اعلام کرده بودم و او هم قبول کرده بود و حتی به خاطر این مسائل هزینه بیشتری هم از ما دریافت کردند تا همه این شرایط را آماده کنند، اما وقتی به ترکیه رفتیم، دیدم همه چیز دست آنهاست و آنها تمام برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند. دلیل این‌ که آنها برای تیم‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند این است که در یک هتل شش تیم حضور پیدا می‌کند و از همین‌رو نمی‌توانند براساس خواسته آنها چهار زمین تمرین را میان شش تیم‌ تقسیم کنند.

سرمربی سابق فولاد می‌گوید: کیفیت زمین‌های ایران با ترکیه متفاوت است. ترکیه زمین‌های چمن خیلی خوب و عالی ای دارد و کمپ‌ها در دل طبیعت با کیفیت خوب چمن و آب و هوا قرار گرفته‌اند. ما در ایران هم طبیعت و آب و هوای خوب و مناسب داریم، اما فعلا کسی جایی را درست نکرده است. اگر بخواهند این کار را انجام دهند مکان‌های خوبی داریم؛ جاهایی مانند اردبیل، نهاوند و کلاردشت که اگر بشود چنین کمپ‌هایی را احداث کرد، نیازی نیست تیمی به ترکیه برود.

نکته‌ دیگری که برای تیم‌ها وجود دارد این است که با این کار به یک سفر خارجی می‌روند نه سفر فنی. بیشتر جنبه تفننی و روحی و روانی دارد. ضمن این که یکی از دلایل دیگر انتخاب ترکیه این است که برای سفر به این کشور نیازی به ویزا نیست، در حالی که اگر بخواهند به دیگر کشورهای اروپایی بروند، گرفتن خود این ویزا دردسرهای زیادی دارد.

آیا فوتبال ایران نمی‌تواند زیرساخت‌های موردنیاز را فراهم کند تا در ایران کمپ‌های تمرینی مناسبی زده شود؟ مجید جلالی در این مورد می‌گوید: اگر دیدگاهی وجود داشته باشد که پول را معقول‌تر هزینه کرده و به جای آن زیرساخت فراهم کنند، کارهای زیادی می‌توان انجام داد، اما این دیدگاه وجود ندارد. بعضی از تیم‌ها سالی 20 میلیارد هزینه می‌کنند، در حالی که با صرف 10 میلیارد در هر سال، می‌توانند ظرف سه سال زیرساخت‌ها را آماده کنند.

حجت الله اکبرآبادی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها