با کاشت 2 گونه نهال «حرا» و «چندل» وسعت جنگل‌های حرا به 25 هزار هکتار افزایش می‌یابد

جنگل‌های «حرا» توسعه می‌یابد

جنگل‌های حرا در شهرستان قشم که توسعه آن از سال 70 آغاز شده است با کاشت 2 گونه نهال حرا و چندل بزودی به سطح 25 هزار هکتار افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۴۶۰۵۵۳

به گزارش ایسنا، مدیرکل اداره منابع طبیعی استان هرمزگان با اشاره به این که حدود 7 میلیون اصله نهال حرا و چندل در این جنگل‌ها کاشته شده است سطح جنگل‌های حرا را در حال حاضر حدود 20 هزار و 400 هکتار عنوان کرد.

محسن یکتاپور افزود: در سال 86 بیش از 2 میلیون و 170 هزار اصل نهال در سطح این جنگل‌ها کاشته شده که درصد افت نهال‌کاری در جنگل‌های حرا بسیار پایین و کمتر از 10 درصد است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: امسال 420 میلیون تومان اعتبار از بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری برای احیای جنگل‌های حرا در نظر گرفته شده که تاکنون 60 درصد از آن تخصیص یافته است.

به گفته وی، استان هرمزگان 7 میلیون و 200 هزار هکتار وسعت دارد که 6 میلیون و 73 هزار هکتار آن منابع طبیعی است و بیش از 6 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان هرمزگان (معادل بیش از 99 درصد) سند ملی دارد.

وی اظهار کرد: استان هرمزگان 19 کانون بحران فرسایش بادی در سطح 209 هزار هکتار دارد که در شرق استان و در منطقه چاسک و میناب واقع شده است که با کاشت درخت و احداث بادشکن‌های غیرزنده این مناطق تثبیت می‌شود.

به گفته یکتاپور، علی‌رغم اقلیم خشک و پایین ‌بودن بارندگی در این استان به دلیل رطوبت ساحل، تنوع در پوشش گیاهی این منطقه بالاست و حدود هزار گونه گیاهی در استان هرمزگان وجود دارد.

4 میلیون و 93 هزار هکتار از سطح استان هرمزگان مراتع، یک میلیون و 79 هزار و 219 هکتار و یک میلیون و 565 هزار هکتار (معادل 23 درصد) از مساحت استان را بیابان تشکیل می‌دهد. همچنین بیش از 45 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در این منطقه ایجاد شده و 78 درصد از سطح پوشش گیاهی خلیج‌فارس و دریای عمان (جنگل‌های حرا) در استان هرمزگان واقع شده است.

9 پارک جنگلی به مساحت 180 هکتار و 54 بوستان روستایی با مساحت 161 هکتار در این استان قرار دارد.

استان هرمزگان 4/4 درصد از وسعت کشور را در بر می‌گیرد و حدود یک میلیون و 500 هزار نفر (معادل 9/1 درصد جمعیت کشور) جمعیت دارد که حدود 47 درصد از مردم این استان شهرنشین و بقیه روستانشین هستند.

هرمزگان دارای 14 جزیره است که 4 جزیره آن منطقه تجاری و 2 جزیره مرجانی است. همچنین بزرگ‌ترین اسکله ترانزیت کالای کشور (شهید رجایی) در این استان قرار گرفته که نقش بسیار موثری در اقتصاد کشور دارد.

حفاظت از جنگل‌های زاگرس

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز از طرح حفاظت از جنگل‌های زاگرس خبر داد.

تورج همتی افزود: پروژه احیای جنگل‌های زاگرس با همکاری و حمایت بانک جهانی و مشارکت سازمان حفاظت محیط‌زیست در استان‌های اصفهان، کهگیلویه ‌و بویراحمد، فارس و چهارمحال بختیاری اجرایی شده است.

وی افزود: در این پروژه چگونگی حفاظت از این جنگل‌ها و نحوه جلب مشارکت ذی‌نفعان تعریف شده و بر این اساس تعهدات سازمان‌های مختلف و نقش آنها در احیای جنگل‌های زاگرس مشخص شده است؛ این در حالی است که در اجرای این پروژه به جنگل‌های زاگرس میانی در استان خوزستان توجه نشده است.

به گفته همتی، براساس بررسی‌های انجام شده، 95 گونه گیاهی در ناحیه‌ای از زاگرس که در خوزستان واقع است، وجود دارد و این میزان تنوع گیاهی تنها در یک بخش از زاگرس معادل تنوع گیاهی در 10 کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که جایگاه استان خوزستان در بخش حفاظت از جنگل‌های کشور و به‌ویژه در حوزه زاگرس هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی موجود در منطقه زاگرس میانی باید معرفی شود و جایگاه جنگل‌های این منطقه در طرح باید مشخص شود. اقداماتی که در زمینه مدیریت زاگرس و جنگل‌های آن انجام می‌شود باید به استان خوزستان گسترش یابند. وی ادامه داد: ‌با وجود پیگیری‌های بسیاری که برای اجرای این پروژه در خوزستان انجام شده است، ولی این طرح در خوزستان اجرایی نشد. دوره زمانی اجرای پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس به پایان رسیده و اجرای طرح در مناطق دیگر هم بازدهی زیادی نداشته است.

ایجاد مراتع جدید

همتی گفت: فرسایش سالانه خاک در خوزستان 25 تن در هکتار است و فرسایش و رسوبات ناشی از آن موجب کاهش عمر سدها و کاهش کیفیت‌ رودخانه‌ها می‌شود. در زمینه سدسازی سرمایه‌گذاری‌هایی کلان در استان انجام شده و بی‌توجهی به موضوع احیای جنگل‌های زاگرس میانی در خوزستان، پروژه‌های ملی و اقتصادی اجرا شده در استان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: میزان بسیار زیاد فرسایش خاک نشان می‌دهد که درحوزه‌های بالادست نیازمند مدیریت مراتع و ایجاد تعادل میان جمعیت دام و مراتع هستیم. توسعه کشاورزی در زیستگاه‌ها و کشاورزی‌ غیرفنی ازجمله عواملی است که ‌موجب افزایش شدت فرسایش خاک می‌شود؛ روستاییان و جامعه محلی در این زمینه بخوبی آموزش‌ ندیده‌اند و متاسفانه در مناطق جنگلی با معضلاتی مانند قطع درختان، بوته‌کنی برای سوخت و زغال‌گیری مواجهیم و متاسفانه حجم زیادی از درختان به‌منظور زغال‌گیری قطع می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها