خوان رومن ریکلمه آرژانتینی از خودش و فوتبال جهان می‌گوید

فوتبال، بهترین اختراع تاریخ است

اشاره: خوان رومن ریکلمه در 34 سالگی طبعا در پایان سال‌های قهرمانی‌اش قرار دارد. او بعد از درخشش در آرژانتین، حضوری نافرجام در بارسلونا و سپس راهیابی موفقیت‌آمیز به ویارئال اسپانیا و در حالی که در اوج شکوفایی‌اش بود، بر اثر مشکلاتی که با سران باشگاه ویارئال (معروف به زیردریایی‌های زرد) پیدا کرد، دچار افسردگی و بعد از 6 ماه حاشیه‌نشینی از آنها جدا شد و به آرژانتین بازگشت. عده‌ای تصور می‌کردند رجعت ریکلمه به بوکاجونیورز، تیمی که در آن درخشیده و از آنجا سفرش را به اروپا پایه‌گذاری کرده بود، نوعی عقب‌گرد برای وی است و به‌طور کامل محو خواهد شد، اما او در محبوب‌ترین باشگاه آرژانتین از نو درخشیده و چندی پیش با این تیم که با نام دیه‌گو مارادونای معروف عجین است، قهرمان لیگ آرژانتین شد تا یک بار دیگر در جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی بخت‌آزمایی کند. این جامی است که او پیشتر 3 بار در آن طعم قهرمانی را چشیده است. ریکلمه در حالی که دیگر آن جوان شاداب و آینده‌دار ده دوازده سال پیش نیست، هنوز یک بازیساز عالی و هافبکی برجسته است که می‌تواند با استعدادهای فنی فوق‌العاده‌اش، سرنوشت تیم خود و مسابقات را عوض کند. شکی نیست که او از بهترین هافبک‌های خلاق و بازیساز 15 ساله اخیر دنیا بوده و به همین دلیل و همچون مارادونا و میشل پلاتینی فرانسوی، شماره سنتی این‌گونه بازیگران فوق‌العاده یعنی پیراهن 10 را بر تن داشته است.
کد خبر: ۴۵۶۳۸۲

شما 15 سال پیش حرفه‌ای شدید. آیا وقتی کودک و نوجوان بودید، اصلا فکر می‌کردید دوره پرداختن‌تان به فوتبال اینقدر طولانی شود؟

حقیقتش را بخواهید خیر، ولی همیشه تجسم و تصور می‌کردم که یک فوتبالیست مطرح می‌شوم و در ورزشگاه نوستالژیک «بوم بونه را» برای بوکاجونیورز توپ خواهم زد. این باشگاهی است که اکثر اعضای خانواده من آن را دوست ‌دارند. با وجود این فکر نمی‌کردم در این حرفه اینقدر تداوم داشته باشم یا این که مردم اینقدر به من علاقه و توجه نشان بدهند.

آیا فرد خاصی الگوی شما در این حرفه بوده است؟

من این اقبال را داشتم که دوران رشدم مصادف با ایام هنرنمایی دیه‌گو مارادونا شد که همه ما آرژانتینی‌ها او را بهترین فوتبالیست تاریخ می‌دانیم. بعد از هر بازی او، به داخل کوچه می‌دویدم و سعی می‌کردم مثل او بازی کنم و تظاهر می‌کردم او هستم. موقع بازی مثل گزارشگران رادیو و تلویزیون هر لحظه بازی را گزارش و تفسیر می‌کردم و مثلا می‌گفتم حالا مارادونا پا به توپ می‌شود! جالب است بدانید حالا پسر کوچک من همین احساس و برداشت را نسبت به لیونل مسی دارد و موقعی که پا به توپ می‌شود و بازی می‌کند، در گزارش خیالی‌اش نام مسی را می‌آورد.

بهترین و بدترین خاطرات فوتبالی‌تان کدام‌ها بوده است؟

یکی از مواردی که همیشه برای من شیرین بوده و شاید تماشاگران از آن غافل باشند، ساعاتی است که کنار هم‌تیمی‌های خود می‌گذرانم. این هم شامل ساعات تمرین و هم مسابقات می‌شود. مردم فکر می‌کنند شیرین‌ترین خاطرات فوتبالیست‌ها فقط پیروزی‌ها و جام‌هایی است که فتح کرده‌اند، حال آن که برای ما مواردی دیگر از آن دست هم که گفتم مطرح است. اما در مورد بدترین خاطره‌ام باید بگویم شکست ویارئال در برابر تیم آرسنال انگلیس در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به سال 2006 برای ما واقعا دردناک بود. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ما تا آن مرحله بالا برویم و در نتیجه همه می‌فهمیدیم آن دستاورد چقدر بزرگ و مهم و لحظه وداع با رویاهایمان چقدر تلخ است.

فقط دو ماه و اندی بعد از آن واقعه با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 2006 شرکت کردید‌.‌ از آن رقابت‌ها چه برداشتی داشتید؟

برای من آن مسابقات، بسیار مهم بود، زیرا پیش از آن هرگز در یک دوره جام جهانی شرکت نکرده بودم. در مورد نتایج ما در آن رقابت‌ها و حذف‌مان به دست آلمان در مرحله یک‌چهارم نهایی حرف‌های زیادی مطرح شد، اما یادتان نرود اولا ما فقط به میزبان قدرتمند جام باختیم و ثانیا تنها روی ضربات پنالتی تسلیم شدیم که در عرف فوتبالی شکست محسوب نمی‌شود. شخصا گمان می‌کنم بهترین فوتبال را در آن مسابقات تیم آرژانتین ارائه کرد و خود من بیشترین پاس گل را در بین همه بازیکنان حاضر در آن مسابقات دادم.

شاید این قضا و قدر بود که ینس لمن معروف، هم از دروازه آرسنال و هم از دروازه تیم ملی آلمان در دو دیداری که صحبتش را کردید (آرسنال ـ ویارئال و تیم ملی آلمان ـ آرژانتین)‌ دفاع می‌کرد. آیا او یک کابوس برای شما نشده بود؟

باید تاکید کنم در جنگ ضربات پنالتی آلمان و آرژانتین در جام جهانی من شرکت نداشتم و در آن مسابقه خاص رودرروی لمن قرار نگرفتم. دلیلش این بود که قبل از پایان 120 دقیقه تعویض شدم. این مساله باعث یک احساس بسیار بد شد و افسوس خوردم، زیرا من معمولا پنالتی‌زن اول تیم ملی آرژانتین بودم و اگر تعویض نمی‌شدم قاعدتا خوزه پکرمن (سرمربی وقت آرژانتین)‌ پنالتی اول را به من می‌سپرد و شاید لمن را که بسیار سرحال و باهوش عمل می‌کرد، تسلیم می‌کرد.

آیا برای آموزش و یادگیری هر چه بیشتر، سایر مسابقات را از تلویزیون تماشا می‌کنید؟

بله. هر چیزی که برایم امکان‌پذیر باشد، از لیگ آرژانتین گرفته تا فوتبال اروپا را می‌بینم تا در جریان تمام مسائل باشم.

کدام تیم بیشتر شما را به وجد می‌آورد؟

بدیهی است بارسلونا چنین باشد. خوش‌اقبالی آنها، استفاده همزمان از تعدادی از بهترین فوتبالیست‌های دنیا مثل مسی، ژاوی، اینیستا و الوز است. بازی آنها واقعا لذتبخش است.

شما در این باشگاه بازی کردید، اما آیا حالا به این فکر نمی‌کنید اگر عضویت‌تان در بارسا در زمان دیگری حادث می‌شد، بهره‌های آن چقدر برای شما بیشتر می‌شد؟

حرف‌تان را تایید می‌کنم. من زمان بدی بر آبی و اناری‌ها پیوستم. موقعی که نوعی جنگ داخلی در نیوکمپ برقرار و انتخابات ریاست باشگاه در پیش بود و عصبیت‌ها اجازه نمی‌داد توانم را به درستی در این تیم به کار بگیرم اجبارا از بارسا جدا شدم. با این حال گذشته، گذشته است و افسوس نمی‌خورم و این روزها فقط به بوکاجونیورز و بهروزی آن فکر می‌کنم.

به عنوان یک بوکاجونیورزی از سقوط چندی پیش ریورپلات رقیب بزرگ ابدی بوکا به دسته دوم لیگ آرژانتین چقدر خوشحال شدید؟

شاید هواداران بوکا از این واقعه لذت برده باشند، اما من، خیر. من به واقع ناراحت هم شدم زیرا شدت و حدت رقابت این دو تیم قدیمی و معتبر است که فوتبال آرژانتین را در همه این سال‌ها زنده نگه داشته است. هریک از آنها که نباشند، دیگری هم متضرر خواهد شد.

میان بازیکنان کنونی کدامیک را بیشتر می‌پسندید؟

لیونل مسی بهترین بازیکن جهان است و کریس رونالدو طوری کامل بازی می‌کند که فقط در پلی استیشن می‌‌توانید نظیر آن را ببینید، اما کسی را که من از هر دوی آنان بالاتر می‌دانم اندرس اینیستا، یار مسی در بارسلونا است. او با فوتبال غریزی و هوش سرشارش دقیقا می‌داند چه زمانی جلو برود و چه موقع در عقب مستقر شود و بازیسازی کند. او بسیار سریع همه چیز و همه کس را می‌بیند و براساس آن تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند. تا او هست، بارسا غمی ندارد.

شما بر خلاف گذشته نزدیک، صحبت از بازگشت به تیم ملی آرژانتین و شرکت در جام جهانی 2014 کرده‌اید. آیا پسر کوچکتان این را از شما خواسته است؟

خب او فقط 9 سال دارد و عاشق فوتبال است و می‌داند جام‌جهانی بعدی در برزیل خواهد بود و بدش نمی‌آید مرا در آن رقابت‌ها ببیند. البته حضور من منوط به بسیاری از مسائل خواهد بود و مهم‌تر از هر چیزی سن من است که باید دید اجازه می‌دهد 2 سال بعد هم درجام جهانی حاضر باشم یا خیر و آیا اصولا مربیان تیم ملی مرا در آن موقع می‌خواهند یا خیر.

می‌گویند پدرتان همیشه سرسخت‌ترین منتقد شما بوده است. آیا هنوز همچنین است؟

او هنوز هم از من انتقاد می‌کند و هرگز از یک بازی من تعریف نکرده است. حتی وقتی رسانه‌ها از من تمجید می‌کنند، پدرم می‌آید و می‌پرسد این چه بازی‌هایی بود که ارائه کردی و چرا فلان پاس‌ات را بهتر ندادی.

و سرانجام بگویید فوتبال برای شما چقدر مهم بوده است؟

هر چه دارم از این ورزش بوده است و شاید بتوانم بگویم کل زندگی‌ام، فوتبال بوده است. هر کس که این ورزش را اختراع کرده، چیزی را به وجود آورده که هیچ چیز دیگری در تاریخ با آن برابری نمی‌کند.

سایت فیفا/ مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها