گل نرگس به عنوان پنجمین محصول استراتژیک خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان محصولی پردرآمد نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد این استان داشته باشد.
کد خبر: ۴۴۹۱۰۲

به گزارش مهر، خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی کشور است که به دلیل واقع شدن در کنار کویر دارای اقلیم خاصی است به همین دلیل این استان در پرورش چند نوع محصول گرانبها در سطح کشور و حتی جهان بی‌نظیر است که گل نرگس یکی از این گیاهان محسوب می‌شود.

ولی تاکنون توجهی برای معرفی این نوع از گل صورت نگرفته در حالی که عصاره‌های تهیه شده از این گیاه بسیار گرانقیمت است و می‌تواند اقتصاد کشاورزی استان را پویا کند. از سوی دیگر برداشت این محصول در اواسط پاییز و زمستان می‌تواند برای جذب توریست موثر باشد.

شهردار خوسف دراین‌باره اظهار کرد: مسوولان هیچ توجهی به پنجمین محصول منحصر به فرد خراسان جنوبی ندارند. این در حالی است که به دلیل بومی بودن گل نرگس برگزاری همایش در شهر خوسف می‌تواند کمک موثری برای معرفی این گل باشد.

محمد علی‌محمدی افزود: هیچ نهاد یا ارگانی برای خریداری گل نرگس به صورت انبوه و صادرات آن در استان وجود ندارد و همین عامل باعث پراکندگی حجم انبوه این گل در مناطق مختلف برای فروش شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در روستای دستگرد، کاشت گل نرگس در زمین‌های بیش از یک هکتار صورت می‌گیرد، گفت: جهاد کشاورزی تنها در زمینه پرورش این گل، کلاس برگزار می‌کند و توسط سایر نهادها هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته شهردار خوسف، اگر بازاریابی مناسبی برای این گل صورت گیرد و یک شرکت تعاونی یا هر نهاد دیگری برای جمع‌آوری و فروش و فرآوری این گل وجود داشته باشد می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد صادرات انبوه فرآورده‌های این گل به داخل و خارج از کشور باشیم.

یک کارشناس کشاورزی نیز با اشاره به این‌که گل نرگس موثرترین وسیله رونق صادرات استان است، گفت: گل نرگس از جمله گل‌هایی است که چند سال به صورت متوالی گل می‌دهد و حتی پرورش آن برای همه افراد از جمله افراد مبتدی راحت است و این گیاه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد عامل دور کردن حشرات موذی است.

به گفته محمد صالحی، گیاه نرگس بیش از 13 هزار گونه دارد و اغلب به رنگ‌های سفید، زرد و نارنجی دیده می‌شود.

وی با بیان این که خوسف مهم‌ترین رویشگاه نرگس در خراسان جنوبی است، گفت: عطر نارسیس مهم‌ترین عصاره‌ای است که از گل نرگس تهیه شده و بسیار گرانقیمت و مشهور است.

کارشناس کشاورزی معرفی نشدن گل نرگس به عنوان یکی از محصولات استراتژیک استان، نبود کارخانه‌ای کوچک برای تولید فرآورده‌های گل نرگس، نبود مراکز تحقیقاتی و نمایشگاهی برای فروش این محصول را از مهم‌ترین مشکلات استان در این زمینه عنوان کرد.

صالحی یادآور شد: نبود مکانی مناسب برای جمع‌آوری گل نرگس و صادرات آن موجب شده این گل به صورت پراکنده توسط کشاورزان و دستفروش‌ها فروخته شده و در گل‌فروشی‌ها عرضه شود که این امر باعث شده این گل در اقتصاد استان تاثیر چشمگیری نداشته باشد و همچنین بهره‌ای نصیب کشاورزان نمی‌شود.

یک کارشناس گیاهان دارویی نیز در این زمینه اظهار کرد: تولید گل نرگس کمترین هزینه و بیشتر سرمایه را برای استان به ارمغان می‌آورد.

علی توکلی با بیان این‌که گل نرگس در زمره کم‌آب‌طلب‌ترین گیاهان بومی استان قرار دارد، افزود: جایگزین کردن این گیاه به جای گیاهان پرآب‌طلب می‌تواند سرمایه زیادی از طریق صادرات برای استان ایجاد کند.

وی با بیان این‌که ایجاد یک کارگاه یا کارخانه پزشکی برای تولید فرآورده‌های دارویی گل نرگس می‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از این منبع شود، اظهار کرد: با توجه به عوارض کم گیاهان دارویی بر انسان و استقبال خریداران خارجی و همچنین نزدیکی این استان به کشور افغانستان، خراسان جنوبی می‌تواند مهم‌ترین صادرکننده فرآورده‌های گل نرگس به خارج از کشور باشد.

به گفته این کارشناس گیاهان دارویی، ارائه آموزش برای خشک‌کردن و نگهداری گل نرگس به کشاورزان، معرفی این محصول به بازارهای داخلی و خارجی، تدوین نقش جامع این محصول و راه‌اندازی کانون گل نرگس در شهر خوسف می‌تواند مشکلات پیش روی این گونه منحصر به فرد گیاهی را برطرف کرده و حجم انبوهی از مشکلات کشاورزان را حل کند. از سوی دیگر به گفته کشاورزان نیز بیشتر مسوولان خواص گل نرگس را نمی‌شناسند. آنان معتقدند، کشاورزان به‌رغم آشنایی با خواص گل نرگس به دلیل بروز مشکلات مالی حاضر نیستند حجم انبوهی از زمین خود را به زیر کشت این محصول ببرند.

به دلیل وضعیت اقلیمی مناسب شهر خوسف برای رویش طبیعی این گیاه، شهر خوسف به دیار گل‌های نرگس شهرت دارد ولی به دلیل حمایت نشدن وخرید کلی این محصول، بیشتر به جنبه تزیینی این گل توجه کرده و کاشت انبوه صورت نمی‌گیرد. این گل به صورت دستفروشی یا فروختن گل به گل‌فروشی‌ها توزیع می‌شود و درآمد چندانی برای کشاورز از کاشت این گل حاصل نمی‌شود.

واسطه‌ها نیز این گل را به قیمت اندک خریداری کرده و با دور شدن از مرکز تولید، آن را به دو برابر قیمت می‌فروشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها