دبیرکل ناتو اعلام کرد، این سازمان در نظر دارد برنامه آموزشی نیروهای عراقی را از 31 دسامبر 2011 (10 دی ماه) پایان دهد

دیدار اوباما با المالکی‌ در ‌آستانه پایان ماموریت ‌آمریکا در‌عراق

با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق در نشست مطبوعاتی مشترک با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن به بررسی آینده روابط موجود میان دو کشور و نیز ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه پس از خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق پرداخت. هدف از این نشست که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بررسی توافق‌نامه چارچوب همکاری‌های استراتژیک امضا شده میان آمریکا و عراق در پایان سال 2008 و بحث و تبادل‌نظر در خصوص روابط گسترده از جمله همکاری‌های نظامی بین دو طرف در آینده بود.
کد خبر: ۴۴۵۹۲۳

به گزارش ایسنا، باراک اوباما در این نشست ضمن تاکید بر این‌که دو کشور در تلاش برای گشودن صفحه‌ای جدید در روابط خود هستند، اظهار کرد: آمریکا همواره شریک قوی عراق خواهد بود. وی ضمن تاکید بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و عدم دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی این کشور گفت: عراق در امور داخلی هیچ‌یک از کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، لذا کشورهای دیگر نیز نباید در امور این کشور دخالتی داشته باشند. اوباما همچنین اظهار کرد، تنها اختلاف موجود میان واشنگتن و بغداد بر سر موضع 2 کشور نسبت به ناآرامی‌های سوریه است، اما المالکی هر کاری که می‌کند برای حفظ منافع عراق است. وی ادامه داد: بشار اسد قدرتش را برای احیای مشروعیتش از دست داده و فشارهای بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها علیه سوریه در کنار موضع اتحادیه عرب یک گزینه درست است.

در این دیدار، نوری المالکی نیز به نوبه خود ضمن ابراز خرسندی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات دوجانبه‌اش با اوباما تاکید کرد: جنگ میان عراق و آمریکا با تعهد مشترک دوطرف به پایان رسیده است و به خاطر تعهدات مشترک دوطرف، عملیات عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق نیز با موفقیت انجام شده است. وی همچنین تاکید کرد: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از خاک عراق برعکس چیزی که برخی تصور می‌کنند، یک شاخص مثبت در روابط دوطرف است. المالکی تاکید کرد که کشورش در رهایی از القاعده و معضل تروریسم موفق بوده، اما با این وجود همچنان به کمک‌های آمریکا برای تقویت ارتش خود نیازمند است.

یکی از معاونان باراک اوباما درخصوص هدف این دیدار گفت: این دیدار گشودن صفحه‌ای جدید در روابط دو کشور پس از گذشت 9 سال از حمله آمریکا به عراق بود. در همین حال، یکی از مسوولان نزدیک به المالکی در خصوص هدف سفر وی به واشنگتن اظهار کــــرد: هدف از این سفر احیای توافق‌نامه چارچوب همکاری‌های استراتژیک امضا شده میان دو کشور در اواخر سال 2008 میلادی است که زمینه کلی را برای ادامه روابط گسترده میان دو طرف فراهم خواهد کرد.

سومین سفر المالکی به آمریکا در حالی انجام شد که موضوع تعداد کارمندان سفارت آمریکا در خاک عراق این روزها به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. بنا به گفته مقامات، 15 هزار کارمند سفارت آمریکا در عراق باقی می‌مانند. در همین خصوص، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در نشستی مطبوعاتی در مقر پارلمان اظهار کرد: در شرایطی که عراق از بی‌ثباتی رنج می‌برد و اختلافات سیاسی میان احزاب و گروه‌های مختلف بیداد می‌کند، سخن گفتن درباره باقی ماندن 15 هزار کارمند در سفارت آمریکا در عراق پس از خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک بغداد امری نامعقول و غیرمنطقی است.

از سوی دیگر، آندرس فوگ‌راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد، این سازمان در نظر دارد برنامه آموزشی نیروهای عراقی را از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ (۱۰ دی ماه) پایان دهد. وی همچنین گفت: چندین هفته گفت‌وگو درباره امکان ادامه این ماموریت که با موفقیت همراه بود، به نتیجه نرسید. با این حال ناتو کاملا به همکاری و روابط سیاسی با عراق در چارچــــوب مشخص شده پایبند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها