مجری طرح ملی آی.پی.ام:

دماوند سایت ملی تولید محصول سالم می‏شود

مجری طرح ملی آی.پی.ام از تبدیل شهرستان دماوند به سایت ملی تولید محصول سالم کشور خبر داد.قانون برنامه پنجم توسعه تولید 25 درصد از محصولات کشاورزی سالم تا پنج سال آینده را الزامی کرده است.
کد خبر: ۴۳۰۷۸۰

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محمد شریفی‏مقدم عصر روز یکشنبه در حاشیه نخستین جشنواره شکرگزاری برداشت محصول کشاورزی سالم در شهرستان دماوند به خبرنگاران گفت:‌ وجود نخستین تشکل تولیدکنندگان محصول سالم کشور در دماوند در حرکتی خودجوش موجب این انتخاب شد.

وی با ارائه آماری از مصرف سموم شیمیایی در اراضی زراعی و مضرات آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 140 میلیون تن کود و 2.5 میلیون تن سم شیمیایی در اراضی کشاورزی جهان مصرف می‏شود.

* پاسخ معکوس در مصرف سموم شیمیایی

شریفی‏مقدم تصریح کرد: اما این کود و سم ورای سال‏های نخست که مفید واقع شد، در حال حاضر موجبات افزایش هزینه‏ها تا 200 برابر، افزایش مصرف تا 10 برابر و در مقابل افزایش خسارات به محصولات زراعی تا میزان دو برابر را فراهم آورده است.

مجری طرح ملی آی.پی.ام با اشاره به قوانین موجود در تولید محصولات سالم خاطرنشان کرد: قانون برنامه پنجم توسعه تولید 25 درصد از محصولات کشاورزی سالم تا پنج سال آینده را الزامی کرده است.

وی امینت و سلامت غذا را برنامه‏ای در راستای نجات کشاورزی خواند و افزود: در حال حاضر راهکار نجات کشاورزی جهان اجرای برنامه امنیت و سلامت غذاست.

شریفی‏مقدم هر هکتار زمین کشاورزی را عرصه تولید غذای پنج نفر خواند.
مجری طرح ملی آی.پی.ام تصریح کرد: اما در حال حاضر این آمار در خوش‏بینانه‏ترین حالت ارائه دهنده نسبت هر هکتار، دو نفر است.

* ابتلای سالانه 25 میلیون نفر به سرطان

مجری طرح ملی آی.پی.ام از ابتلای سالانه 20 تا 25 میلیون انسان به گونه‏های متعدد سرطان در جهان به دلیل مصرف باقیمانده سموم شیمیایی در محصولات زراعی خبر داد.

شریفی‏مقدم افزود: علاوه بر این، کشاورزان نیز به‏رغم صرف هزینه‏های هنگفت با ضرر و زیان ناشی از مصرف سموم شیمایی در اراضی زراعی خود مواجه هستند.

* پویایی اقتصاد کشاورزی در گرو صادرات

مجری طرح ملی آی.پی.ام پویایی کشاورزی کشور را در گرو صادرات دانست و افزود: راهکار دستیابی به صنعت کشاورزی پویا رسیدن به بازارهای جهانی و صادرات سالانه 100 میلیون تن محصول زراعی است.
وی ادامه داد: اما بحث صادرات مستلزم اجرای قوانین مشخصی است که نمونه آن در نخستین جشنواره شکرگزاری برداشت محصول سالم شهرستان دماوند یعنی ارائه تولیدات ارگانیک مشاهده می‏شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها