محمدحسین صوفی، معاون صدا در دیدار جمعی از طنزپردازان بر ضرورت افزایش برنامه‌های طنز رادیو تاکید کرد

واقعیت‌های تلخ را با زبان شیرین بیان کنید

جمعی از هنرمندان کشور در جلسه‌ای با حضور محمدحسین صوفی، معاون صدا به بیان نظرات خود در رابطه با افزایش کمی و کیفی برنامه‌های طنز در رادیو پرداختند. این جلسه به بهانه برگزاری دومین هم‌اندیشی طنز رادیویی برگزار شد؛ هم‌اندیشی‌ای که قرار است 20 تیرماه به همت رادیو فرهنگ برگزار شود.
کد خبر: ۴۱۱۰۸۷

در این جلسه مرتضی احمدی، محمدعلی کشاورز، شمسی فضل‌اللهی، رضا بنفشه‌خواه، رضا عبدی، تورج نصر، عباس محبی، فرزاد حسنی، علی فروتن، محمدرضا ترکی، رضا رفیع و شهرام شکیبا حضور داشتند.

هنرمندان طنز ،موانع موجود بر سر راه طنزپردازان را برشمردند و از معاون صدا خواستند که از تولیدات طنز رادیویی حمایت بیشتری صورت بگیرد.

صوفی پیش از این خبر داده بود که در سال 90 برنامه‌های طنز سهم بیشتری از زمان رادیو را به خود اختصاص خواهد داد و صدای طنز در رادیو بلندتر خواهد شد. معاون صدا هدف از این دیدار را تبیین و بررسی موضوع دومین هم‌اندیشی طنز رادیویی با عنوان شادیانه‌های فرهنگ مردم عنوان کرد و پای صحبت طنزپردازان حاضر در جلسه نشست.

در این نشست محمدحسین صوفی، معاون صدا با اشاره به اهمیت مقوله طنز و شادی در جامعه گفت: برگزاری این نشست با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طنز به مثابه کارگاه آموزشی در مقوله طنزپردازی است و می‌تواند سرآغاز یک ساز و کار اجرایی باشد. اساسا رادیو در مقوله طنز مصرف‌کننده است نه تولیدکننده، چنانچه تولیدات طنز در خارج رسانه وجود داشته باشد، قطعا مورد توجه و بهره‌برداری رسانه ملی قرار می‌گیرد.

وی لازمه رشد و بالندگی جامعه را در گرو افزایش روحیه نشاط و امیدواری ارزیابی کرد و افزود: یکی از راه‌های گسترش شادی و انبساط خاطر در جامعه توجه به خرده‌فرهنگ‌ها در کشور ماست که با توجه به پشتوانه غنی فرهنگی و ادبیات کهن ایران، فرهنگ طنز و طنزپردازی در میان همه اقوام ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.گرایش به شادی و تولید آثار شادی آفرین محدود به جامعه امروز نیست بلکه در آثار بزرگانی نظیر مولوی، عبید زاکانی و دیگران نیز نمونه‌های طنز و مطایبه به کرات دیده می‌شود.

صوفی ،یکی از وظایف طنزپردازان رادیو را بهره‌گیری از فرهنگ غنی ایرانی و تبدیل آن به طنز و مطایبه عنوان کرد و گفت: طنز، بیان واقعیت‌های تلخ جامعه و نگاه انتقادی به مسائل و مشکلات با زبان شیرین است. بنابراین علاوه بر این‌که نیازمند تولید آثاری درحوزه طنز هستیم،با توجه به نیاز روزافزون جامعه به شادی و نشاط، پرداختن به انواع فکاهه و مطایبه در رسانه ملی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

وی برگزاری نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی به همت رادیو فرهنگ در سال 89 و فعال شدن کانون طنز رادیویی و همچنین تهیه و تدارک برگزاری دومین هم‌اندیشی طنز رادیویی را از جمله اقدامات رادیو در جهت گسترش برنامه‌های طنز رادیو عنوان کرد و گفت: در همین راستا تولید برنامه‌های طنز رادیویی در سال 89 نسبت به سال 90 افزایش یافت، مضاف بر این‌که در سال گذشته، رادیو ،جشنواره طنز و تبسم را نیز برگزار کرد.

صداهای ناب باید شناسایی شوند

کامران کاظم‌زاده، مدیر رادیو فرهنگ نیز در این نشست با بیان این‌که رادیو فرهنگ دومین هم‌اندیشی طنز رادیویی را در 20 تیرماه همراه با بزرگداشت استاد مرتضی احمدی و با موضوع شادیانه‌های فرهنگ مردم برگزار می‌کند، گفت: بررسی شادی‌ها و پژوهش در شیوه‌ها و سبک‌های فرهنگ شاد زیستن در میان اقوام و فرهنگ مردم سرزمین ایران از جمله اهداف این هم‌اندیشی است.

وی ضرورت طنز در رادیو، زبان طنز، طبقه‌بندی موضوعات طنز در رادیو و همچنین شناسایی صداهای ناب و شاخص در رادیو را از جمله اهداف این نشست برشمرد.

با زبان مردم حرف زدن رمز موفقیت است

در این دیدار محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با تاکید بر شناخت مقوله طنز و فرهنگ طنز برای ساخت برنامه‌های طنز گفت: تولید آثار طنز باید منطبق با فرهنگ مردم و فرهنگ غنی ایرانی باشد. با نگاه به پیشکسوتانی مانند مرتضی احمدی که در کار طنز بوده‌اند و امروز هم محبوبیت زیادی در بین مردم دارند به جرات می‌توان گفت از مردم بودن و با زبان دل مردم حرف زدن رمز موفقیت این بزرگان بوده است.

کشاورز، رادیو را رکن اصلی فرهنگ ساز برشمرد و گفت: استفاده از طنز در رادیو با توجه به شمار زیاد مخاطبان و شنوندگان آن می‌تواند به گسترش فرهنگ غنی ایرانی کمک کند.

ضعف متن‌های طنز، مشکل اصلی است

شمسی فضل‌اللهی از بازیگران پیشکسوت رادیو گفت: برای ساختن برنامه‌های طنز نیازی به تیپ‌سازی و پیچیدگی نیست بلکه بازگو کردن حرف مردم به شکلی است که ایجاد شادمانی کند. طنز می‌تواند تلخ باشد اما باید ایجاد شادی و شعف در مخاطب خود کند. طنز و شادی می‌تواند در بطن زندگی مردم اثر کند، چرا که زبان خود آنان است.

محمدرضا ترکی از اعضای کانون طنز رادیویی با اشاره به چالش‌های پیش روی طنزپردازان بر لزوم تحقیق و پژوهش در موضوعات و محورهای طنز تاکید کرد و انتقال تجربه بزرگان و پیشکسوتان رادیو را چراغ راه نسل امروز برای فعالیت در عرصه طنز ارزیابی کرد.

عباس محبی نیز ضعف نویسندگی طنز را به عنوان یکی از مشکلات ذکر و خاطرنشان کرد: متن و نوشته، چون موضوع را در ذهن مخاطب شکل می‌دهد اهمیت زیادی دارد. محبی استفاده از هنرمندان تئاتر و پیشکسوتان سینما و همچنین بهره‌برداری از موسیقی در کنار طنز را از مقولات اساسی در کارهای طنز و ارائه طنز قابل قبول برای مردم دانست.

طنز باید آینه تمام‌نما باشد

سیدعلی میرفتاح از دیگر اعضای کانون طنز رادیو نیزگفت: در ارائه تعریف طنز همواره اتفاق نظر وجود نداشته است، بی‌دانشی و بی‌اطلاعی در زمینه طنز و نبودن نویسنده و متن درست در کنار عدم آگاهی از اقتضائات طنز از مشکلات جدی برنامه‌های طنز بوده است.

فرزاد حسنی، دیگر هنرمند عرصه رادیو و تلویزیون با تاکید بر این‌که کینه و غرض‌ورزی تنها مسائلی است که در حوزه طنز باید از آن پرهیز شود، ادامه داد: با نگاهی عمیق به طنز کهن در ادبیات ایران در می‌یابیم که آثار آنان، آینه تمام‌نمای زمان خود بوده است و شرایط زمان خود را منعکس کرده‌اند، وقتی آثار سعدی را می‌خوانیم شرایط اجتماعی آن زمان را درک می‌کنیم؛ اینجاست که ما باید ازآثار این بزرگان عبرت بگیریم و بدانیم که چگونه طنزورزی کنیم.

وی همچنین از عدم انتقال تجربه‌های صاحب‌نظران برای کمک فکری به تولید آثار فاخر، به عنوان دغدغه فعالیت حوزه طنز نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها