فدراسیونی که قدرت برخورد با توهین به رئیس خود را ندارد، شرایطش معلوم است

کربکندی: فوتبال ما در سراشیبی است

رسول کربکندی، مربی و کارشناس فوتبال ایران در تشریح شرایط موجود لیگ دهم حرفه‌ای و کم و کاست آن به «جام‌جم» گفت: لیگ دهم طبق برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده فدراسیون کار خود را شروع و به پایان رساند و در این بین، تقریبا تمامی وقفه‌های برگزاری مسابقه‌ها از قبل پیش‌بینی شده بود. وقفه‌هایی که شرایط بسیار دشواری را برای باشگاه‌های درگیر در لیگ به وجود می‌آورد، البته برخی از این توقف‌ها مثل حضور در جام ملت‌های آسیا اجتناب‌ناپذیر و برخی مثل ایام حول و حوش بازی‌های دوستانه، نه‌چندان ضروری به نظر می‌رسیدند.
کد خبر: ۴۰۸۴۰۴

علاوه بر این زمان‌بندی رقابت‌های جام حذفی هم لطمه دیگری بود که بر فوتبال باشگاهی ما وارد آورد. به این معنا که به جای برگزاری دیدارهای این جام در زمان‌های متناسب موجود بین بازی‌های لیگ، دیدارهای تعیین‌کننده این جام به بعد از پایان لیگ موکول شد که این نکته می‌تواند در آینده برای فوتبالمان مشکل‌ساز شود و بویژه 2 تیمی که به فینال این مسابقه‌ها می‌رسند به دلیل از دست دادن فرصت مناسب بازسازی در فصل آینده بویژه در رقابت‌های آسیایی خود با مشکل خستگی و فرسایش نسبی دست به گریبان خواهند بود.

دروازه‌بان ملی‌پوش جام‌جهانی 1978، اعتراض‌ها و درگیری‌های بعضی تماشاگران در برخی دیدارها را یکی از مشکلات برجسته لیگ دهم ذکر کرد و گفت: چون فوتبال ما هنوز قانونمند نشده است هر کسی در آن، خود را محق به خیلی کارها می‌بیند و به فرض اگر کسی اشتباهی از داور ببیند درصدد برمی‌آید تا خود آن اشتباه را جبران کند. بروز چند اتفاق بسیار بد در ورزشگاه‌هایی چون استادیوم‌های شهر همدان و تبریز از همین دست است که نمونه‌ای از آنها در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. مثلا در شرایطی که تماشاگران انگلیسی به بدترین و افراطی‌ترین هواداران فوتبال در دنیا معروفند همه بارها دیده‌ایم که آنها در فاصله چند متری زمین مسابقه بدون بروز هر مشکلی می‌نشینند و به تشویق تیم مورد علاقه خود می‌پردازند. وجود چنین نظمی قطعا به دلیل سازوکارهای کاملا پخته و قانونمندی است که آنها طراحی کرده و به اجرا درمی‌آورند در حالی که فدراسیون فوتبال ما تنها راه قانونی برخورد با چنین مشکلاتی را در اجرای تنبیهات مالی می‌بیند تا قدری بر معضلات مالی خود فائق بیایند.

کربکندی نبود کیفیت بالا در رقابت‌ها و شیوع مخاطره‌انگیز بلیه نتیجه‌گرایی را از دیگر معضلات لیگ برتر فوتبال ایران برشمرد و گفت: در فوتبال‌ ما همه صرفا به دنبال کسب نتیجه بازی می‌روند، چون تنها کسی که نتیجه بگیرد حاشیه امنیت خواهد داشت و از برخوردهای تندی مثل اخراج و تعویض و... مصون است. به همین دلیل طی سال‌های اخیر توجه به کیفیت بازیکنان آنچنان کاهش یافته است که بندرت شاهد پرورش بازیکنی هستیم که تاثیرگذاری قدرتمندی در بازی داشته باشد، در حالی که در گذشته‌ای نه‌چندان دور فوتبال ما همواره از بازیکنان زیادی بهره می‌برد که هر کدام یک تنه می‌توانستند برای تیم‌های خود یک جام را به ارمغان آورند.

رسول کربکندی معضل قضاوت‌ها را از دیگر مشکلات مهم لیگ ما خواند و در این زمینه گفت: اکنون خوشبختانه محدودیت‌های زیادی برای به‌کارگیری داوران وجود ندارد و شاهد حضور داوران جوان و جدید زیادی هستیم ولی اگر درآمدی معقول و نزدیک به استانداردهای جهانی یا متناسب با درآمد مربیان و بازیکنان ـ مثلا نصف آن ـ برای داوران وجود نداشته باشد امید چندانی به اصلاح و بهبود کیفی کار آنها وجود نخواهد داشت. اگر داوران دارای چنین درآمدی شوند از محرومیت‌های خود شدیدا متضرر می‌شوند و به همین دلیل و استفاده از شرایط مالی خوب، لاجرم کیفیت و صحت کار خود را به میزان کاملا محسوسی تقویت خواهند کرد.

سرمربی پیشین تیم‌های سپاهان، ذوب‌ آهن، صبا، راه‌آهن و... مهم‌ترین مشکل لیگ دهم و دوره‌های قبل از آن را مساله مالی دانست و در تشریح آن گفت: شاید 95 تا 98 درصد از بودجه فوتبال ما از طرق دولتی تامین می‌شود و حالا که قرار شده باشگاه‌ها از این پس به صورت خصوصی ادامه حیات بدهند معضلات زیادی گریبانگیرشان خواهد شد.

کربکندی در تشریح این بخش صحبت‌های خود گفت: وضع مالی اغلب باشگاه‌های ما فاجعه‌برانگیز است، به عنوان نمونه من باشگاه راه‌آهن را به دلیل برخورداری از امکانات مناسب و مدیری ورزشی، مقصد خوبی برای فعالیت خود یافتم ولی بعد از 7 بازی از کار خود برکنار شدم در حالی که حتی یک ریال از دستمزدم را دریافت نکردم. در این قضیه باشگاه راه‌آهن محکوم به پرداخت تمام مبلغ قرارداد به من شد ولی تقاضاهای انصاری‌فر را رد نکردم و به شرط دریافت یک‌ماهه حق‌الزحمه دوران کوتاه مربیگری خود، 350 میلیون تومان باقیمانده را به باشگاه بخشیدم ولی به دلیل عدم پرداخت این مبلغ ناچیز هم کمیته انضباطی، دوباره رای به پرداخت تمام مبلغ قرارداد صادر کرد ولی با صرف یک سال از وقت و عمرم هنوز به دستمزد خود نرسیده‌ام.

به گفته وی البته چنین اتفاقی منحصر به راه‌آهن نیست و بقیه باشگاه‌ها هم کمابیش با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو هستند، آنچنان که شکایت‌های مالی خیلی زیادی در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال وجود دارد.

وی در این زمینه گفت: مثلا هنوز طلب50 درصد مبلغ قراردادم با صبای قم را دریافت نکرده‌ام، چون مشکل اینجاست که وقتی بودجه‌‌‌ای برای باشگاهی به تصویب می‌رسد، مدیریت بدون توجه به پرداخت بدهی‌ها و مواجهه با مسائل موجود عدیده خود، همه آن بودجه را صرف برنامه‌های سال آینده خود می‌کند. با این اوصاف وضعیت خوبی بر باشگاه‌های فوتبال ما حاکم نیست.

کربکندی افزود: همان‌طور که گفتم چنین معضلاتی تنها مربوط به یک یا چند باشگاه نیست و در حالی که فدراسیون در اقدامی غیرحرفه‌ای سقفی برای قراردادها اعلام می‌کند، ولی آن سقف رعایت نشده و در خیلی موارد شکسته می‌شود تا غیر قانونمند بودن و غیرحرفه‌ای بودن فوتبال ما کاملا مشخص ‌شود.

این کارشناس اصفهانی فوتبال افزود: تاکیدم این است که اگر انتظار بهبود مشخص و سال به سال لیگ را داریم باید امورمان قانونمند شوند. در حالی که اکنون این‌گونه نیست و یک مربی براحتی در تلویزیون کفاشیان را دروغگو خطاب می‌کند و هیچ برخوردی با این عمل نمی‌شود. این موضوع، گویای این است که هیچ حساب و ضابطه‌ای در فوتبال ما وجود ندارد.

کربکندی گفت: باید به تمام ابعاد انسانی فوتبال اعم از بازیکن، مربی، مدیر و غیره توجه و بازتعریف‌هایی برایشان ارائه کنیم، در حالی که اکنون ساختار فوتبالمان دچار اشکال است و همه چیز تحت سلطه رئیس سازمان قرار دارد. به همین دلیل در آراء و برخوردهای این فدراسیون تناقض می‌بینیم. اینها دل افرادی مثل ما را که همچنان در آستانه بازنشستگی عاشقانه فوتبال را دنبال می‌کنند به درد می‌آورد. این شیب رو به پایین فوتبال ماست. فوتبالی که در آن، مسوولان تنها کمبود را مربی سرشناس و گران‌قیمت خارجی می‌دانند حال آن که در چنین شرایطی مربی بزرگ و باارزشی مثل کرش هم خود را فاقد وسایل، ابزار، امکانات و زیرساخت‌های لازم موفقیت خواهد دید.

کربکندی در پرداختن به آسیب‌شناسی معضل قهر تماشاگران با استادیوم‌ها و کاهش محسوس معدل تماشاچی در ورزشگاه‌‌ها را 4 دلیل عمده به این ترتیب ذکر کرد: 1 ـ پایین بودن سطح کیفی بازی‌های لیگ 2 ـ اکثر بازی‌ها در روزهای غیرتعطیل بین هفته و بدون توجه و اهمیت به تحصیل و شغل تماشاگران برگزار می‌شود. 3 ـ بحث اقتصادی و تامین هزینه‌های رفت و آمد به ورزشگاه و برخورداری از امکانات از دیگر موانع حضور وسیع تماشاگران در ورزشگاه‌هاست. 4 ـ کمبود امنیت اخلاقی در ورزشگاه‌ها موجب سردشدن خانواده‌ها در تشویق جوانان خود به حضور در این مکان‌ها شده است.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها