شیوه نادرست زندگی امروزی، بی‌تحرکی و عادت‌های تغذیه‌ای نامناسب باعث افزایش چشمگیر شیوع بیماری‌های غیرواگیر‌دار شده است. یکی از این بیماری‌ها عارضه چاقی است. عارضه‌ای که آن را مادر تمام بیماری‌ها می‌نامند چراکه این بیماری باعث پدید آمدن مشکلات بی‌شمار قلبی ـ عروقی و انواع سرطان‌ها می‌شود. البته منشا تمام این بیماری‌ها را باید از سنین کودکی جستجو کرد. چاقی در کودکان و عوارض آن در دوران بزرگسالی موضوعی است که به بهانه آن با دکتر منصور بهرامی، متخصص بیماری‌های کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌وگو کردیم تا درباره عوارض این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن بیشتر بدانیم.
کد خبر: ۴۰۵۹۸۹

به طور کلی غذا چگونه موجب چاقی افراد می‌شود و عوامل موثر بر آن کدامند؟

اصولا هر غذایی در بدن انسان به عناصر شیمیایی و سازنده‌اش تجزیه و تحلیل می‌شود، بنابراین غذا باید از تعادل، بالانس، تنوع، کالری و کیفیت لازم برخوردار باشد تا موجب استحکام ساختار بدن شود. از این رو والدین کودک یا خود فرد باید برحسب این دستورالعمل‌ها و رعایت این اصول، سیستم بدنشان را تنظیم کنند. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که دریافت انرژی هر شخص بنا بر میزان انجام فعالیت‌ روزانه‌اش متفاوت است. به عنوان مثال میزان دریافت کالری یک فرد کارگر با یک فرد کارمند یا یک زن خانه‌دار بسیار متفاوت است. هر چه میزان انرژی ورودی کم و خروجی زیاد باشد، فرد به‌تدریج لاغر و برخلاف این گفته هر چه مقدار دریافت انرژی زیاد و خروجی‌اش کم باشد، به‌تدریج فرد چاق‌تر می‌شود. البته بسیاری از مسائل دیگر همچون ژنتیک، سایکولوژیک روانی، رفتاری، محیطی، اجتماعی، اقتصادی، هورمونی، متابولیک و فیزیولوژیک نیز در چاقی افراد دخیل هستند. همچنین ناتوانی جسمانی و کم‌وزنی کودک هنگام تولد یکی از مهم‌ترین عوامل بروز چاقی فرد در بزرگسالی محسوب می‌شود زیرا این کودکان تحت حفاظت و رسیدگی والدینشان برای جبران نقص کمبود وزن، از برنامه غذایی کاملی برخوردار می‌شوند و به دلیل این که سیستم متابولیک بدن این افراد تحت استرس بیشتری قرار دارد، نسبت به سایر کودکان با وزن طبیعی، بیشتر مستعد بیماری چاقی هستند.

اصولا غذا خوردن چگونه موجب سلامت یا بیمار‌شدن می‌شود؟

همواره عوامل مزاحمی همچون استرس، فشار خون، اسکروز عروق (سفت شدن عروق)‌، بیماری‌های قلبی، عوامل سرطان‌زا، عوامل سکته‌های قلبی و انواع پارازیت‌ها، قارچ و میکروب‌ها بر سر راه انسان قرار دارند که سلامت را به مخاطره می‌اندازند. بنابراین دانستن این که چه عواملی همچون چتر حفاظتی، ما را از این مخاطره‌ها ایمن و حفظ می‌کند لازم و ضروری است؛ استفاده زیاد از مواد فیبردار، میوه‌ها و سبزی‌ها، مصرف کم چربی‌های اشباع شده و مواد قندی، نخوردن مواد الکلی و استفاده کافی از کالری‌ها مهم‌ترین چتر حفاظتی انسان در قبال بیماری‌‌ها محسوب می‌شوند.

آیا چاقی قابل درمان است؟ بهترین زمان درمان چه هنگامی است؟

اصولا درمان چاقی به دلیل این که یک بیماری ترکیبی محسوب می‌شود و چند فاکتور در ایجاد آن دخیل است، آسان نیست. بنابراین بسته به نوع فاکتور و تاثیر آن باید درمان شود. اما بهترین زمان برای پیشگیری و درمان این عارضه دوران کودکی است، زیرا در این دوران عادت‌های فردی شخص شکل می‌گیرد؛ در این سن انجام به هنگام فعالیت بدنی، پسند طعم شیرین یا خوش‌نمکی غذا در فرد نهادینه و آموزش داده می‌شود.

چاقی دوران کودکی چه عوارضی بر دوران بزرگسالی دارد؟

همان‌طور که گفته شد فاکتورهایی همچون ژنتیک، محیط، فعالیت روزانه، رفتاری و نحوه انتخاب غذا در دوران کودکی مهم‌ترین عامل چاقی در کودکان محسوب می‌شوند که این عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های بی‌شماری همچون سکته قلبی و مغزی، فشار خون، دیابت، سرطان، بیماری‌های مفصل (کمر درد، زانو درد)‌ و ... می‌شوند. همچنین ریزفاکتورهایی همچون وزن کم هنگام تولد، تغذیه با شیر مصنوعی (شیر خشک)‌، شیوه نامناسب زندگی (خواب، خوراک نامناسب و بی‌تحرکی)‌، تماشای بیش از 2 ساعت تلویزیون در طول شبانه‌روز، تناول غذاهایی همچون فست‌فود بیش از 3 بار در هفته، چاقی پدر و مادر و سطح اقتصادی پایین (برخلاف تصور عموم، چاقی در افراد فقیر به علت نداشتن آگاهی از منابع غذایی و مراقبت کمتر از خود و همچنین استفاده از برنامه غذایی ارزان‌قیمت مانند قند، شکر و چای و ... به جای وعده غذایی گوشتی، بیشتر از افراد مرفه دیده می‌شود)‌، عوامل بروز چاقی در سنین کودکی محسوب می‌شوند. علاوه بر این پیشرفت‌های علم پزشکی و افزایش سن امید به زندگی باعث شده که میزان بروز بیماری‌های عفونی و واگیردار در کشور کنترل شود، اما میزان بیماری‌های غیرواگیردار نظیر فشار خون، بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و سرطان به‌مراتب بیش از سایر بیماری‌ها بروز کند.

 آیا راهکار مناسبی برای تغییر شیوه زندگی و پیشگیری از این بیماری وجود دارد تا افراد مستعد در سنین بالاتر دچار این عوارض نشوند؟

بهترین زمان برای پیشگیری و درمان عارضه چاقی دوران کودکی است زیرا در این دوران عادت‌های فردی شخص شکل می‌گیرد

در حال حاضر منشأ بسیاری از بیماری‌ها مربوط به دوران کودکی است. به عنوان مثال در بیماری قلب و عروق، قلب به یک باره گرفته نمی‌شود بلکه چربی و پلاک چربی از اوایل دوران کودکی بسته به نوع شرایط زندگی فرد، ذره‌ذره در رگ سالم رسوب کرده و در نهایت موجب گرفتگی رگ در سنین بالاتر می‌شود بنابراین اگر فرد از دوران کودکی و جوانی مراقب تغذیه (استفاده از غذاهای کم چرب، کم نمک و فیبردار)، خواب، فعالیت بدنی و استرس خود باشد و از یک شیوه مناسب زندگی برخوردار باشد در آینده کمتر دچار این عوارض خواهد شد. به عبارت دیگر پیشگیری از این عوارض به این مفهوم نیست که فرد با تزریق یک واکسن از چاقی مصون بماند بلکه در وهله نخست تغذیه مناسب یکی از بهترین شیوه‌های پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

آیا کودکان مستعد بیماری چاقی که در خانواده‌ای با ریسک فراوان فاکتور چاقی متولد می‌شوند، تحت رژیم غذایی خاصی قرار می‌گیرند؟

همان‌طور که می‌دانید مصرف چربی رابطه فراوانی با چاقی و همچنین چاقی یک فرد رابطه عمیقی با ایجاد سرطان دارد و از آنجا که غذاهای پرچرب معمولا کالری زیادی دارند و تعادل کالری را بالا می‌برند، موجب تاثیرگذاری در رفتار فرد می‌شوند؛ چاقی یک کودک به این مفهوم نیست که او تنها وزنش زیاد است بلکه کودک از لحاظ روحی و روانی نیز دارای مشکل و مستعد بیماری‌های زیاد و در نتیجه طول عمر غیرطبیعی است، بنابراین بهترین زمان برای پیشگیری و درمان بیماری چاقی دوران کودکی است. معمولا تا 2 سالگی رژیم غذایی خاصی به کودک داده نمی‌شود، اما پس از گذشت این سن، مراقبت‌های غذایی آغاز می‌شود. والدین چاق نیز که چاقی را لمس کرده و متوجه عوارض این بیماری‌ شده‌اند باید مراقبت‌های غذایی زیاد و فعالیت‌های بدنی را در برنامه روزانه فرزندانشان در نظر بگیرند. البته این نکته نیز قابل توجه است که کودکان متولد شده در خانواده‌هایی با ریسک فراوان فاکتورهای چاقی بیشتر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند، به طوری که حدود 2 سالگی کلسترول آنان بررسی می‌شود. اگر سطح کلسترول خون آنان بالا باشد از همان دوران کودکی تحت رژیم غذایی و درمان قرار می‌گیرند.

وزن طبیعی کودک در سنین مختلف باید به چه میزانی باشد؟ آیا میزان چاقی دختران نسبت به پسران در کودکان یا بزرگسالان یکسان است؟

معمولا وزن طبیعی کودک در سن تولد 5‌/‌2 تا 4 کیلوگرم است که این میزان در حدود 4 ماهگی 2 برابر، در یک سالگی 3 برابر و در 5 سالگی 6 برابر و در 10 سالگی 10 برابر وزن تولد کودک است و اگر وزن کودک بیش از این میزان باشد، چاق محسوب می‌شود البته چاقی در دوران کودکی بین دختران و پسران به یک میزان است، اما با افزایش سن این میزان بین دختران دبیرستانی بیش از پسران و بین زن‌ها بیش از مردان می‌شود.

والدین برای داشتن فرزند سالم چه اقدام‌هایی باید انجام دهند؟

از آنجا که توجه به رشد مغزی برای بهره‌گیری از هوش فراوان در 2 سال ابتدایی زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کودک قبل از تولد نیز می‌بیند و می‌شنود و از حس چشایی و بویایی برخوردار است باید به محض تولد و قبل از بریدن بند نافش روی سینه مادر قرار بگیرد و مادرش را ببیند. این اتفاق‌ها موجب افزایش سطح هوشیاری و ایجاد رابطه روحی و روانی عمیق بین کودک و مادر در اولین ملاقات می‌شود و شانس شیردهی مادر را بالا می‌برد. بنابراین سفارش امروز محققان در دنیا این است که بچه از بدو تولد و 5 تا 6 ساعت نخست زندگی‌اش را در کنار مادرش به سر برد. مادر نیز هر چه در هفته‌ها و ماه‌های نخست با طفلش بازی کند و هم‌کلام شود و او را ماساژ بدهد موجب افزایش سطح هوشی فرزندش خواهد شد. همچنین خانواده‌ها برای حفظ سلامت کودکانشان باید در سال اول ماهانه و در سال دوم، 2 ماه یک بار و در سال سوم هر سه ماه یک بار نزد پزشک مراجعه کنند و در این ملاقات‌ها بیشتر جنبه‌های پیشگیری و حفظ سلامت کودک را مدنظر بگیرند.

فرزانه صدقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها