گفت‌وگو با عبدالله مددی مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام

معرفی ظرفیت های استان در شبکه ملی «شما»

رادیو ایلام رسما در بهمن 1351 در شهر ایلام با استودیویی کوچک و با فرستنده‌ای به قدرت یک کیلووات شروع به کار کرد و نخستین فرستنده تلویزیونی در نیمه دوم سال 1352 و با قدرت یک کیلووات در ایستگاه نخجیر ایلام افتتاح شد. صداوسیمای ایلام تا سال 1364 زیرنظر مرکز کرمانشاه اداره می‌شد. در همین سال مقدمات استقلال مرکز فراهم شد و در نهایت در سال 1365 به صورت کاملا مستقل اداره گردید. ضمن این که شبکه استانی صدا در بهمن 1380 و شبکه استانی سیمای ایلام در تیر 1380 افتتاح شد.
کد خبر: ۳۸۵۶۳۲

عبدالله مددی کارشناس ارشد علوم سیاسی است و تاکنون مسوولیت‌هایی همچون: مدیر واحد تحقیقات و سنجش برنامه‌ای، مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی و معاون اطلاعات و اخبار مرکز آذربایجان غربی، مدیر اطلاعات و اخبار دفتر نمایندگی صداوسیما در آذربایجان (باکو) و معاون سیما و قائم مقام مرکز گیلان را در کارنامه خود دارد.
با او درخصوص فعالیت‌های رسانه‌ای صداوسیمای مرکز ایلام به گفت‌وگو می‌نشینیم.

از شروع فعالیت‌تان در این مرکز و مهم‌ترین اهداف شبکه استانی ایلام بگویید؟

فعالیت خودم در مرکز ایلام را در اردیبهشت89 آغاز کردم. هدف‌گذاری کلی در شبکه‌های استانی، تقویت آداب و رسوم و فرهنگ‌های بومی است و علاوه بر این مهم‌ترین هدف ما در مرکز ایلام رضایتمندی مخاطبان است که خوشبختانه در حال حاضر در شرایط مطلوبی هستیم و براساس آخرین نظرسنجی‌ها دارای 75 درصد مخاطب و سطح رضایتمندی 83 در صدا و 72 درصد در سیما هستیم و تلاش می‌کنیم این روند رو به رشد را ادامه دهیم.

علاوه بر رضایتمندی مخاطبان، از اهداف دیگر ما حضور در عرصه‌های ملی است که معرف فرهنگ ـ آداب و رسوم غنی و باسابقه استان در سطح کشور است. از طرفی با توجه به نامگذاری امسال به نام سال همت مضاعف و کار مضاعف و همچنین متن تمدید حکم ریاست محترم سازمان از سوی رهبر معظم انقلاب که چهار مقوله: دین، اخلاق، امید و آگاهی که از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفت و در کنار آن بحث تحکیم بنیان خانواده،‌ بیشترین تلاش ما و همکاران در ساخت برنامه‌ها با محوریت این مقوله‌ها است که به لطف خدا تا حدود زیادی در این مقوله موفق عمل کرده‌‌ایم.

یکی از اهدافی که اشاره فرمودید حضور در عرصه ملی و برنامه‌های سراسری است. در این خصوص چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

در حال حاضر تولیداتی در زمینه فیلم و سریال، مستند، انیمیشن، نماآهنگ، برنامه‌های عروسکی و... با رویکرد معرفی آداب و رسوم بومی و سنتی، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، موسیقی مقام‌های استان و معرفی مفاخر ایلام ساخته شده است.

ضمن این که ماهیانه یک نوبت در پخش دیجیتال حضور داریم و در آینده نزدیک با افتتاح شبکه مراکز استان‌ها با نام «شما» که به عنوان یک شبکه ملی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تلاش می‌کنیم بیشترین حضور را در این شبکه 24 ساعته داشته باشیم و معرفی‌کننده ظرفیت‌های استان در عرصه ملی باشیم.

همچنین در ارتباطات زنده تلویزیونی برنامه‌های مختلف و گزارش‌های خبری همواره حضوری فعال داشته و داریم.

استان ایلام در طول انقلاب و خصوصا دوران دفاع مقدس شاهد رویدادهای مهمی از جمله: آزادسازی مهران، فتح میمک، حادثه بمباران زمین فوتبال چوار و... بوده است که در عرصه ملی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. صداوسیمای مرکز ایلام در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

همان‌طور که اشاره نمودید استان ایلام سابقه درخشانی در عرصه انقلاب و دفاع مقدس داشته است از جمله آزادسازی مهران که یکی از وقایع مهم و تاریخی دفاع مقدس بود که امام خمینی(ره)‌ این جمله تاریخی را فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد» که در سال 89 برنامه‌های متنوعی در این زمینه تولید و پخش شد و با توجه به ثبت این واقعه در تقویم رسمی سال 90 برنامه‌ریزی خوبی برای ساخت برنامه‌های متنوع در این روز نموده‌ایم. همچنین 19 دی‌ماه سالروز فتح میمک که نمادی از حضور درخشان و تاریخی عشایر استان در این واقعه است که دوشادوش نیروهای ارتش و سپاه ارتفاعات استراتژیک میمک را از چنگال دشمن بعثی آزاد نمودند که برنامه‌‌های خوبی برای پاسداشت این روز و تجلیل از فداکاری‌های عشایر غیور استان تدارک دیده‌ایم‌.

حادثه بمباران زمین فوتبال چوار در 23 بهمن‌ماه سال 65 یکی از نادرترین وقایع جهانی است که واقعا در هیچ جای تاریخ سابقه نداشته است، در جایی که ورزشکاران مشغول ورزش هستند از سوی هواپیماها بمباران شوند و عده‌ای از جوانان ورزشکار این دیار شهید و مجروح شوند که امسال برنامه‌های متنوعی از جمله: مستند، گزارش‌های خبری و... تدارک دیده‌ایم که تلاش کنیم تا این واقعه را در سطح جهانی مطرح کنیم.

در مورد معرفی مفاخر و نخبگان استان چه برنامه‌‌هایی داشته و دارید؟

ما در استان مفاخر و بزرگانی در عرصه مقاومت، دفاع مقدس و ادبیات داریم که کمتر به آنها پرداخته و بایستی تلاش کنیم که در عرصه ملی نیز شناخته شوند از جمله: شهید آیت‌الله حیدری ایلامی که از روحانیون مبارز انقلاب و سپس دوران دفاع مقدس بوده‌اند. ایشان نماینده خبرگان رهبری، نماینده امام در استان، از فعالان بسیج عشایر و بنیانگذار جنگ‌های نامنظم و پارتیزانی در ایلام و غرب کشور بوده‌اند که در عرصه ملی کمتر شناخته شده‌اند. ما امسال تلاش نمودیم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم از جمله: ساخت برنامه‌های هفته دفاع مقدس با محوریت ایشان، معرفی آیت‌الله حیدری به عنوان نماد و الگوی بسیج عشایر در برنامه‌های هفته بسیج و یکی از برنامه‌‌های اصلی ما در دهه فجر امسال برجسته‌سازی فعالیت‌ها و تلاش‌های روحانیون مبارز استان از جمله آیت‌الله حیدری ایلامی و آیت‌الله تعمیرکاری را شامل می‌شود.

در زمینه مفاخر ادبی، ساخت سریال «بغض باوه یال» یا «شاعر قله‌های مه‌آلود» که به معرفی و زندگی‌نامه غلامرضاخان ارکوازی، شاعر نامدار استان پرداخته شده است و در نوبت پخش در شبکه‌های سراسری قرار دارد و به امید خدا تلاش می‌کنیم در زمینه معرفی مفاخر و نخبگان استان ایلام در عرصه‌ ملی برنامه‌های بیشتری تولید کنیم.

موسیقی ایلام با پیشینه تاریخی و پشتوانه‌های غنی فرهنگی و همچنین برخورداری از هنرمندان برجسته و مستعد با وجود کمبود امکانات درخشش خوبی داشته و موفقیت‌های ارزنده‌ای کسب نموده است درخصوص امکانات موسیقی و مشکلات این بخش چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

همان‌گونه که اشاره نمودید ما در بخش موسیقی مشکلاتی در سطح استان داریم از جمله: نداشتن استودیوی ضبط موسیقی و سازهای تخصصی که هنرمندان مجبورند برای ضبط آثار خود به استان‌های همجوار مسافرت نمایند که ما این مشکلات را در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح نمودیم و با رایزنی‌های انجام شده با همکاری دولت و از محل اعتبارات سفر سوم استانی رئیس‌جمهور محترم، مبلغی جهت ساخت استودیو در اختیار حوزه هنری استان قرار گرفت که به امید خدا امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

با وجود این مشکلات و کاستی‌ها، به همت هنرمندان و همکاران ما در حوزه موسیقی مرکز، در سال 89 علاوه بر تولید تعهدات خود و کسب نمرات بالا در ساخت تولیدات موسیقی، که اخیرا یکی از اثرهای مرکز بالاترین امتیاز را در بین مراکز کسب کرده است، این آمادگی را داریم که فراتر از تعهدات خود هم تولید موسیقی داشته باشیم که در نظر داریم آثار فاخر و حماسی در زمینه آزادسازی مهران، فتح میمک، واقعه زمین فوتبال چوار و ساخت سرودهای ماندگاری برای سرداران شهید استان و آیت‌الله حیدری ایلامی در واحد موسیقی مرکز تولید نماییم.

از جمع‌بندی صحبت‌های شما درخصوص فعالیت‌ها و موفقیت‌های مرکز ایلام در عرصه‌های مختلف، این نکته به ذهن می‌رسد که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت مرکز دانستن نیروی انسانی خلاق، متعهد و پرتلاش است. در زمینه امکانات و تسهیلات رفاهی برای کارکنان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید؟

معتقدم ما هر چقدر بتوانیم همکارانمان را به لحاظ روحی و روانی تقویت کنیم، یقینا کارایی بیشتری خواهند داشت.

در زمینه رفاهی، توجه بیشتری به مقوله ورزش داشته‌ایم و زمینه استفاده همکاران از سالن‌های ورزشی، استخر، بدنسازی و... را فراهم نموده‌ایم و با توجه ویژه‌ای که امسال در امر ورزش داشتیم که به لطف خدا همکاران ما امسال در رشته فوتبال برای اولین بار رتبه سوم کشوری را کسب نمودند.

درخصوص برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی با کمبود بودجه مواجه هستیم و از طرفی مشکل کمبود نیروی انسانی و جایگزینی آنها که اجازه فاصله گرفتن چند روزه همکاران را نمی‌دهد. اما در حد توان اردوهای درون استانی برای همکاران و خانواده‌هایشان برگزار می‌کنیم. با هماهنگی‌های لازم با مجتمع‌های زیباکنار، زائرسراهای مشهد و قم، در حد معقول امکان استفاده از آنان را برای همکاران فراهم می‌نماییم.

اخیرا هم مجموعه زمین چمن مرکز که از محل پاداش رتبه سوم تیم فوتبال تجهیز و بازسازی شده در اختیار همکاران قرار گرفته و در مجموع باز هم تلاش می‌کنیم تا تسهیلات و امکانات رفاهی بیشتری برای کارکنان مرکز فراهم نماییم.

مهم‌ترین موفقیت‌های صداوسیمای مرکز ایلام در سال 89

1ـ کسب 2 جایزه برای بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری کودک، برای فیلم داستانی «گل‌های مریم» در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان همدان

2ـ راهیابی مستند «کسوف زندگی» به جشنواره‌های بین‌المللی تونس و مونته نگرو و کسب جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره مونته نگرو

3ـ کسب دو جایزه، تندیس زرین از هفدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توسط رادیو ایلام

4ـ کسب 2 جایزه و لوح افتخار از جشنواره «زمرد» در اصفهان توسط رادیو ایلام

5 ـ کسب رتبه سوم رادیو ایلام بین 31 مرکز در ارزیابی 6 ماهه اول 89

6 ـ کسب رتبه اول سیمای ایلام در مستند سازی به لحاظ تعداد و رتبه چهارم به لحاظ کیفیت در کشور

7ـ کسب جایزه انیمیشن «بگذارید زندگی کنیم» در جشنواره پویانمایی مشهد

8 ـ کسب رتبه سوم فیلم داستانی «هوره» در جشنواره رسانه و محیط زیست

9ـ کسب جایزه بهترین فیلم برای مستند «کسوف زندگی» در جشنواره ملی دانشجویی

10ـ تولید سریال تلویزیونی «بغض باوه یال» و کسب 67 امتیاز و راهیابی به جشنواره تولیدات صدا و سیما

11ـ راهیابی فیلم «آوای کرکیت» به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه وارش

حمید حیدرپناه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها