وقتی دل بچه‌ها شور می‌زند

کد خبر: ۳۸۴۶۸۷

در هر صورت اگر نتوانید با این استرس‌ها به خوبی مقابله کنید و به کمک کودک بیایید، مشکلات شروع شده و کودک را درگیر خواهد کرد.

شیوه برخورد کودکان با استرس

گاهی کودکان به شیوه‌هایی گوناگون، گاه درست و گاه نادرست با این استرس‌ها برخورد می‌کنند، اما بدانید آنها از شما انتظار دارند در چنین شرایطی کمکشان کرده و مشکلاتشان را تا حدی حل کنید.

در یک نظرسنجی از کودکان پرسیدند چه مسائلی باعث اضطراب آنها می‌شود. نتایج و جواب‌ها جالب بود:

اولین و مهم‌ترین چیزی که آنها را نگران می‌کرد، درس، مدرسه و تکالیفشان بود (36 درصد)، خانواده در رده دوم بوده (32 درصد) و دوستان و همسالان (21 درصد) در آخرین رتبه قرار داشت.

بنابراین می‌بینید که علل استرس و نگرانی کودکان تا چه حد با هم متفاوت است، اما به همین نسبت، شیوه پاسخگویی و واکنش آنها هم تفاوت کرد:

52 درصد خودشان را با بازی و فعالیت‌هایی از این دست سرگرم می‌کردند. 44 درصد گوش کردن به یک موسیقی دلخواه را راه‌حل می‌دانستند. 42 درصد تلویزیون تماشا کرده یا با بازی‌های کامپیوتری سرگرم می‌شدند. 30 درصد با دوستانشان درددل می‌کردند. 29 درصد سعی می‌کردند به موضوعی که باعث ناراحتی‌شان شده است فکر نکنند. 26 درصد چیزی می‌خوردند. 23 درصد از کوره در رفته و عصبانی می‌شدند. 22 درصد ترجیح می‌دادند با پدر و مادر خود در مورد مساله صحبت کنند و 11 درصد نیز گریه می‌کردند.

همان طور که می‌بینید واکنش‌ها متفاوت و جالب بودند، اما برخی واکنش درست و سالم را انتخاب کرده و بقیه اقداماتی نادرست و حتی گاه مخرب. بنابراین باید دقت کنیم و ببینیم کودک ما چرا ناراحت است و چه کار باید کرد.

نقش پدر و مادر

شما نمی‌توانید از ناراحت شدن، ناامید شدن و غصه خوردن کودک جلوگیری کنید. حتی اگر هم به شیوه‌هایی سعی کنید او اصلا ناراحت نشود، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید، اما وقتی او ناراحت و عصبانی است، می‌توانید با اقدامات لازم به او بیاموزید چگونه با شرایط کنار بیاید و به شیوه درست با آن برخورد کند.

وقتی حس می‌کنید او ناراحت است، به او بگویید که شما هم متوجه شرایط او شده‌اید، شما هم می‌فهمید او غمگین یا مضطرب است. البته دقت کنید تنها با او همراه شوید، نه این‌که او را متهم کنید. او فقط باید بفهمد و مطمئن شود شما هم نگرانش هستید. به این شیوه او هم کمی آرام شده و حس بهتری پیدا می‌کند. همچنین باید به حرف‌های او هم گوش کنید. اجازه دهید او در مورد ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایش با شما صحبت کند. با این کار هم او آرام‌تر می‌شود و هم شما متوجه دغدغه‌های او شده و راه‌حلی درست به او پیشنهاد می‌کنید.

Kidshealth.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها