بالاخره همه مان یک بار امتحان کردیم. حل جدول را می گویم. حتی آن بعضی هایمان که الان برای خودمان کاره ای هستیم یا روشنفکر شده ایم و سرگرمی های شیک تری داریم ، حتی آن بعضی هایمان هم سراغش رفته ایم.
کد خبر: ۳۷۸۲۱
شاید یک بار تو مطب دکتری ، وقتی مریض دیگری نبوده و چهارخانه های جدول روزنامه از روی میز اتاق انتظار چشمک می زده اند...
این مربع های چسبیده به هم ، گاهی ساعتها فکر ما را مشغول کرده اند، حرصمان را درآورده اند، یا حس پیروزی بهمان داده اند، فقط اگر بشود افقی ها و عمودی ها با هم جور درآیند، اگر بشود.


خیلی عجیب است. عجیب است که با تنوع وسایل سرگرمی ، هجوم رسانه های تصویری یا هر پیشرفت دیگری این تفنن کهنه و قدیمی به تاریخ نپیوسته است.
نه تنها نمرده ، بلکه همچنان سرزنده و سرحال ، بهتر از روز اول ، به راه خودش ادامه می دهد. خودش را می ریزد در قالبهای فناوری ، لباس سوالهایش را مد روز می کند و هماهنگ با سلیقه ها، دوباره به صحنه می آید.
حالا اگر خیلی مترقی باشید و عارتان بیاید که مثل قدیمی ها جدول روزنامه ای حل کنید، سیل سایت های جداول موجود در اینترنت ، هر دو احساس متجددبودن و نوستالژی قدیمی شما را یک جا اقناع می کند.
الان مدتهاست که جدولهای به زبان انگلیسی در اینترنت به شکل انبوهی موجودند ولی جدیدترین خبر از رونق همواره آنها این که ، از ماه مارس 2002 روزنامه تایمز جدول کلمات متقاطع خودش را در اینترنت پولی کرده است ؛ یعنی این که عشق جدولهایی وجود دارند که حاضرند هزینه ای حتی گزاف بپردازند، تا کلمات را حرف به حرف ، در آن مربعهای جادویی جایگزین کنند.
«البته همین جا این پارامتر را در ذهن نگه دارید که تایمز با چه مخاطب سنجی دقیقی توانسته در همه این سالها جدولهایش را این همه محبوب نگه دارد».
این اولین بار نیست که جدول لباس فناوری روز را می پوشد. پیش از این به تلویزیون راه پیدا کرده بود. مسابقات زیادی در کانون های تلویزیونی دنیا با همین جداول حروف برگزار می شدند.
یک نمونه قدیمی اش در کانال BBC بود که از مسابقه های محبوب هم به شمار می رفت . شرکت کنندگان تک نفره یا گروهی به لغت گمشده فکر می کردند و کلمه که پیدا می شد، حرف به حرف در جدول نئونی رنگ روبه رو پیدا می شد.
جدول در ایران ، با این که نوعی فارسی هم در اینترنت موجود هست ، ولی هنوز به این ادا و اصولها نیاز ندارد؛ چون به همان شکل قدیمی قدیمی اش محبوب است.
اول به این خبر دقت کنید: آمارگیری ویژگی های اجتماعی ، اقتصادی خانواده ها در سال گذشته نشان می دهد در ایران سرگرمی با جدول کلمات متقاطع ، چهار برابر سینما طرفدار دارد: «می بینید چه بی ادعا مدال محبوبیت مردمی دارد؛ با وجود این همه طرفدار نه عکسهایش را پوستر کرده نه رفته روی بیلبوردها؛».
البته برای فهمیدن درجه اهمیت جدول در سبد سرگرمی خانواده ، به این جور آمارها و خبرها نیازی نیست. کافی است روبه روی نزدیک ترین کیوسک در خانه تان بایستید و تعداد مجلات و کتابهای اختصاصی جدول را بشمارید و البته همه اینها غیر از این است که همه روزنامه ها و مجلات دیگر هم بدون استثنا این قسمت را جزو بخشهایشان دارند.
به عنوان های تعدادی از این مجلات به عنوان نمونه دقت کنید. جدول شمارش ، جدول فانوس ، جدول مصاحبه ، کنکاش ، جدول هفته ، کتاب جدول ، دنیای جدول ، جدول جستجو، جدول عنوان ، جدول چیستان ، جدول اندیشه ، جدولهای انتشارات کتیبه و...

ماجرای تولد

ARTHURWYNNE

وقتی سال 1913، آرتور وین ، دبیر ضمیمه 8 صفحه ای سرگرمی در هفته نامه «NewYork World» برای شماره مخصوص کریسمس ، یک پازل جدید طراحی کرد و اسمش را گذاشت «Word - cross»، فکرش را نمی کرد که این ایده جدیدش ، روزی این همه جهانی شود. او در ضمیمه خودش ، خیلی از انواع بازیها را با حروف و کلمات قبلا آورده بود.
تصمیم گرفت این شماره کار جدیدی بکند. یک شبکه هرمی شکل کشید، در مربعهای بالایی اش نوشت (Fun) که اسم صفحه بود.
بقیه مربعها را شماره گذاری کرد و برای لغتهایی که در هر شماره باید قرار می گرفتند، یک تعریف نوشت و این طور بود که جدول کلمات متقاطع به دنیا آمد.
این سرگرمی جدید، بین مردم زود جاافتاد. هر هفته چاپ می شد و اگر یک هفته تعطیل می شد، سیل نامه های اعتراض به دفتر هفته نامه می رسید. اسمش از Word - cross به Cross - word تغییر کرد.
انواع شکلهای آن آزمایش شد و بالاخره آرتور تصمیم گرفت شکل مستطیلی اش از همه بهتر است و مدتها روی همان ماند. تا سال 1924، فقط همین هفته نامه بود که جدول چاپ می کرد، ولی در این سال ، وقتی مجموعه ای از جدولهای چاپ شده در هفته نامه به صورت کتابی منتشر شد، ناگهان این جدول ها مثل سیلی به تمام جهان رسیدند.
انگلیس ها ولی معتقدند اولین جدولها قرن نوزدهم و در انگلیس به دنیا آمده اند. این جداول انگلیسی خیلی ساده بودند و در مجلات کودکان استفاده می شدند.
به هر حال سال 1922 جدول دوباره به انگلیس آمد و روزنامه تایمز هم مثل روزنامه های امریکایی ، به استفاده از این سرگرمی روی آورد.
انگلیس ها خیلی زود مدل و نوع خاص خودشان را به این شبکه مستطیلی دادند. آنها سوالات را سخت تر کردند و ترکیبی متفاوت تر به وجود آوردند. بزرگترین جدول جهان هم سال 1960 در روزنامه انگلیسی لندن آبزرور چاپ شد.

مربعها را جدی بگیریم

همه این مقدمه چینی بلندتر از اصل موضوع ، بهانه این بود که بگوییم وقتی چیزی این همه دامنه پذیرش مردمی دارد، باید آن را جدی گرفت.
حالا که هنوز این سرگرمی در بین مردم ما این همه محبوب است ، می شود آن را بهانه بالا کشیدن سطح معلومات و هوش و فرهنگ جمعی کشور کرد.
روی آوردن شدید هفته نامه ها و ماهنامه های جدول به ستاره بازی ، زندگی و حرکات ستاره ها و سوال های پیش پا افتاده نشانه خوبی نیست.

نفیسه مرشد زاده
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها