بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزیدگانش را شناخت

وزیر ارشاد : سینمای ما باید رنج محرومان را به تصویرکشد

بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پس از یک هفته فعالیت در تهران شامگاه چهارشنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. به گفته مسوولان جشنواره ، حدود 4500 اثر از 95 کشور جهان در آن شرکت کرده بودند که از فیلم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی روزانه حدود 9 هزار نفر دیدن کردند.
کد خبر: ۳۶۹۶۷۳

به گزارش خبرنگار ما، در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد شمقدری معاون امور سینمایی ارشاد مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان، سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و جمع زیادی از سینماگران کشور برگزار شد، تالار اندیشه حوزه هنری آکنده از جمعیت بود و به همین دلیل بسیاری ایستاده یا نشسته بر زمین مراسم را تماشا کردند.

در ابتدای این مراسم هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان خبر خوشی را برای سینماگران فیلم کوتاه داشت و گفت: با توجه به اهمیت اکران فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان، علاوه بر مذاکره با شبکه‌های مختلف سیما اکنون در تفاهم‌نامه‌ای با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار است از این پس هفته‌ای یک روز و در 4 سئانس فیلم‌های کوتاه در سینما «سپیده» اکران شود.

اسلام شناسی فیلمسازان

در ادامه‌، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش و اهمیت آموزش در سینما، گفت: شناخت اسلام از مهم‌ترین رویکردهایی است که در آموزش فیلمسازان باید مود توجه قرار بگیرد و آنان بکوشند با آگاهی یافتن به حقیقت دین، دست به فیلمسازی بزنند.

او تاکید کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین ابعاد این آموزش این است که فیلمسازان جوان ما ابتدا با فرهنگ، باورها، ارزش‌ها و مردم جامعه‌ خود آشنا شوند.

او ادامه داد: گام بعدی این است که سینماگران نسبت به جهان امروز و مناسبات حاکم بر آن هم اطلاع کامل داشته باشند. امروز دوره‌ای نیست که کشورها در حیطه‌هایی دور از هم قرار بگیرند.

شمقدری همچنین بر اهمیت فیلم کوتاه در سینمای کشور تاکید کرد و گفت: 80 درصد جشنواره‌های کشور در حوزه‌ فیلم کوتاه برگزار می‌شود و این موضوع نشان از اهمیت حوزه‌ فیلم کوتاه برای ما مسؤولان دارد.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: کوتاه صحبت کردن مانند فیلم کوتاه ساختن ، بسیار سخت است. خوشبختانه امسال جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران با شکوه فراوان برگزار شد و این طلیعه‌ای است برای گام‌های بلند آینده و معرفی بیشتر توانمندی‌های فیلمسازان ما در عرصه جهانی.

حسینی تاکید کرد: سینمای ما پیام متفاوتی دارد و به‌خاطر همین نگاه تازه به بشریت و معنویت است که می‌تواند تازه باشد، چراکه معنویت، گمشده‌ عصر امروز محسوب می‌شود.

وی گفت : سینمای ایران باید همواره یاور محرومان دنیا باشد و رنج ملت‌های مظلومی همچون فلسطین را به تصویر بکشد .

برگزیدگان فیلم کوتاه

در پایان این مراسم، برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه معرفی شدند. در بخش بهترین فیلم با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما،تندیس جشنواره به بابک نظری برای فیلم پویانمایی شکرستان رسید.

در بخش بهترین فیلم‌ با موضوع پرتو ایمان، تندیس جشنواره به محمدعلی هاشم‌زهی برای فیلم مستند لیکو اهدا شد. وحید چاوش برای فیلم مستند به سحر اعتماد کن در بخش بهترین فیلم‌ با موضوع چراغ برگزیده شد.در بخش بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند، تندیس جشنواره را احسان معصوم برای فیلم رویای گمشده گرفت. تندیس بهترین فیلمنامه به الهه صلح‌جو اهدا شد.

آرش قاسمی، محمد حدادی، اشکان اشکانی، ارسطو مداحی گیوی و احمد قلعه‌نویی نیز جوایز برگزیدگان فنی جشنواره را دریافت کردند.

در بخش بهترین استعداد جوان در بخش مستند، تندیس جشنواره به مجید شیدا برای فیلم مستند ریتم شهر من رسید. در بخش داستانی جایزه بهترین فیلم را علی الفت برای فیلم داستانی دلیل دریافت کرد.در بخش بهترین فیلم مستند فتح‌الله امیری برای فیلم مستند زندگی در کسوف برگزیده شد.تندیس جشنواره بهترین فیلم این بخش نیز به لقمان خالدی برای فیلم مستند مشترک مورد نظر اهدا شد.کریم عظیمی، عاطفه یوسفی، ساره شفیعی‌پور، حمید سهرابی، بهزاد رجبی‌پور، آزاد محمدی، داریوش غریب‌زاده، کریم فائقیان، احسان محمدحسنی، خاطره ندری و پوریا رحیمی دیگر سینماگرانی بودند که در این جشنواره به عنوان برگزیده معرفی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها