کشورهای غربی در صدد اجرای طرح بالکانیزه کردن سودان یا تکه پاره کردن این سرزمین هستند

سودان نیازمند حمایت جهان اسلام

سودان به عنوان بزرگ‌ترین کشور آفریقایی و بخشی از جهان اسلام با برخورداری از منابع عظیم انرژی و موقعیت جغرافیایی حساس، بویژه همجواری با سواحل دریای سرخ می‌تواند نقشی مهم در تحولات قاره آفریقا و عرصه بین‌الملل ایفا کند. به‌رغم تمام این ظرفیت‌ها، سودان نه تنها به این مولفه‌ها دست نیافته بلکه به دلیل چالش‌های داخلی و جهانی با تهدیدات بسیاری مواجه شده است.هر چند‌عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سودان تلاش‌های بسیاری برای وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های خارجی انجام داده، اما همچنان شرایط حاکم بر این کشور شرایط حساسی است.
کد خبر: ۳۶۹۱۵۱

درگیری‌های قبیله‌ای، مسائل مطرح درباره دارفور، برخی اختلافات مرزی با کشورهای همسایه و موج گسترده مداخلات خارجی در امور داخلی سودان به این نابسامانی‌ها دامن زده است.نکته بسیار مهم در تحولات سودان، تحرکات گسترده صورت گرفته برای اجرای همه پرسی خودمختاری(تجزیه) جنوب سودان است. براساس توافقات صورت گرفته در سال 2005 میان گروه‌های سودانی و تحت فشار کشورهای غربی، در اوایل سال 2011 همه پرسی خودمختاری منطقه جنوب سودان برگزار می‌شود. منطقه جنوب از بیش از 70 درصد منابع نفتی سودان برخوردار است که شرایط ویژه‌ای را بر این منطقه حاکم می‌کند.هر چند بانیان اصلی این همه‌پرسی بر این ادعایند که این اقدام در جهت جلوگیری از جنگ داخلی و برقراری ثبات و امنیت در سودان است اما روند تحولات نشانگر پروژه‌ای عظیم است که هدف‌نهایی آن تقسیم سودان به چند کشور و در نهایت الگوسازی از این کشور برای سایر کشورهای منطقه از جمله مصر، الجزایر و... است.

طرح‌های غرب

هر چند مردم و مقامات ملی‌گرای سودان با این همه‌پرسی مخالف و آن را عاملی برای تجزیه کشورشان می‌دانند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای غربی بویژه آمریکا در کنار صهیونیست‌ها برای اجرای این همه پرسی و نهایی‌سازی طرح تجزیه، سیاست‌‌های گسترده‌ای را در عرصه سودان و نهادهای بین‌المللی در پیش گرفته‌اند. آنها برای رسیدن به منافع خود طرح بالکانیزه کردن سودان یا همان پاره پاره کردن این سرزمین را اولویت سیاست‌های خود گذاشتند.کشورهای اروپایی و آمریکا به بهانه آماده‌سازی شرایط برگزاری همه‌پرسی در مناطق جنوبی سودان، ارسال تجهیزات نظامی و یگان‌های آموزشی به این منطقه را در دستور کار قرار داده‌اند. اسناد نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از این سلاح‌ها، ساخت رژیم صهیونیستی بوده و یگان‌های آموزشی نیز از این رژیم به مناطق جنوبی سودان اعزام شده‌اند. مقامات مناطق جنوبی سودان صراحتا اعلام کرده‌اند که بعد از همه‌پرسی، روابط گسترده‌ای با آمریکا و تل‌آویو برقرار می‌کنند.براساس گزارش‌های افشا شده، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی براساس طرحی محرمانه برای تقسیم سودان به 3 بخش شمالی، جنوبی و شرقی به احداث پایگاه جاسوسی و اطلاعاتی در چاد و جیبوتی مبادرت ورزیده‌اند.

‌ آمریکا با سرپوش نهادن بر ماهیت اسلامی کشور سودان تلاش دارد تا از میزان حمایت‌های منطقه‌ای و اسلامی سودان کاسته و از این شرایط برای اجرای پروژه ای که در نهایت کل جهان اسلام را هدف قرار می‌دهد، استفاده کند

لازم به ذکر است که مناطق جنوبی به دلیل برخورداری از منابع انرژی و مناطق شرقی به دلیل همجواری با دریای سرخ دارای اهمیت استراتژیک است که غرب برای سلطه بر آنها تلاش می‌کند. با توجه به بعد مساحتی سودان و موقعیت استراتژیک هر کدام از بخش‌های آن، سلطه‌گران به دنبال تجزیه آن به چند کشور کوچک هستند که در قالب آن، هم منافع انرژی خود را تامین می‌کنند هم با سلطه بر مکانی مانند دریای سرخ از آن برای سلطه بر یکی از بزرگ‌ترین آبراه‌های جهان بهره‌برداری می‌کنند. این طرح را در قبال کشورهایی مانند سومالی و یمن نیز می‌توان مشاهده کرد که براساس طرح آمریکا مناطق ساحلی آنها در حال جدا شدن از دولت مرکزی هستند.

توطئه شورای امنیت

براساس قطعنامه جدید شورای امنیت در کنار اعمال مجازات‌های تحریمی، طرح اعزام نیروی سازمان ملل به مناطق حائل میان شمال و جنوب سودان مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند‌ ادعا می‌شود این اعزام نیروها برای تأمین امنیت پس از برگزاری همه پرسی استقلال جنوب سودان است، اما با توجه به ماهیت واقعی این نیروها و تشکیل شدن آنها از نیروهای آمریکایی و اروپایی می‌توان آنها را ابزاری برای تثبیت نفوذ نظامی آمریکا در مناطق جنوبی دانست.نکته بسیار مهم در تحولات سودان آن است ‌که غرب برای موجه جلوه دادن مداخلات خود و طرح تجزیه سودان مولفه‌های تبلیغاتی بسیاری را برای فریب افکار عمومی آغاز کرده است. انتشار گزارش‌هایی از شرایط نامطلوب مناطق جنوبی به دلیل عملکرد دولت مرکزی، تکرار ادعاهای واهی مبنی بر نسل کشی در سودان، برجسته سازی ناامنی و شرایط بحرانی در منطقه دارفور، پنهان‌سازی ماهیت اسلامی و عربی سودان برای مقابله با تحرک دولت‌ها و ملت‌های اسلامی جهت جلوگیری از تجزیه بخشی از جهان اسلام، نسبت دادن درگیری‌های سودان به جنگ میان مسلمانان و مسیحیان و لزوم ورود غرب به این کشور برای حمایت از مسیحیان، تبلیغات منفی علیه عمرالبشیر و پرونده‌سازی برای وی در دادگاه لاهه، معرفی سودان به عنوان کشوری فقیر و بی‌اهمیت در منطقه در حالی که این کشور دارای منابع عظیم نفتی و موقعیت حساس در سواحل دریای سرخ است و... تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی غرب و صهیونیست‌ها برای توجیه حضور نظامی در سودان و اجرای طرح تجزیه آن هستند.

نکته بسیار مهم آن است که آمریکا با سرپوش نهادن بر ماهیت اسلامی کشور سودان و نیز برخی باج‌دهی‌ها به کشورهای عربی تلاش دارد ‌ از میزان حمایت‌های منطقه‌ای و اسلامی ‌سودان کاسته تا از این شرایط برای اجرای پروژه تجزیه سودان بهره‌برداری کند. پروژه‌ای که در ابعاد کلان‌تر برای سایر کشورهای آفریقایی و در نهایت کل جهان اسلام طراحی شده است.

قاسم غفوری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها