گردشگری روستایی جزئی از صنعت گردشگری به حساب می‌آید که با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب می‌تواند نقش موثری در توسعه مناطق هدف داشته باشد. برهمین اساس روستای کریک که بر اساس آخرین تقسیمات کشوری یکی از روستاهای کهگیلویه و بویر احمد است به عنوان روستای هدف برای گردشگری انتخاب شده است. این روستای محصور در ارتفاعات دنا، در 15 کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و 25 کیلومتری یاسوج قرار گرفته که به لحاظ موقعیت نسبی از شرق با روستای عباس‌آباد، از شمال غرب با روستای دره چناری، از جنوب شرق با روستای تل‌گاوی و از غرب به رودخانه بشار محدود است.
کد خبر: ۳۶۲۲۰۸

روستای کریک دارای هشت محله روستایی مجزاست که با آنها در ارتباط مستقیم بوده و در واقع جزو حوزه نفوذ تاثیرگذار این روستا به شمار می‌آیند که این 8 محله عبارتند از: حسن‌آباد، عباس‌آباد، ده بزرگ، جنب مخابرات، ده مرکزی، معصوم‌آباد، علی‌آباد و اسلام‌آباد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، به لحاظ ویژگی‌های جمعیتی، جمعیت این روستا در سال 85 (آخرین سرشماری) 1385 نفر و 271 خانوار بوده و همچنین ساختار قومی و قبیله‌ای روستا به‌گونه‌ای است که در آن 2 طایفه زندگی می‌کنند. طایفه سادات که خود را از فرزندان ابراهیم عسکر و امامزاده میراسحاق می‌دانند و دیگری طایفه خلق یا عام یا سرکوهی است. مذهب اهالی این روستا شیعه و دارای پوشش محلی و لهجه لری بویراحمدی هستند. این روستا دارای 2 مدرسه ابتدایی و 2مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه است.علاوه بر امامزاده‌های شاهزاده عسکر و میراسحاق محمد که هر دو از نوادگان امام سجاد(ع) هستند و زیر یک گنبد قرار دارند، امامزاده علی و شاه نعمتی نیز از دیگر اماکن متبرک این روستا هستند.

بافت قدیمی روستا و خانه‌های خشتی، خرابه‌ها و آثار بجا مانده از 2 آسیاب و 2 گورستان قدیمی در روستا که هر یک در کنار یکی از امامزاده‌ها قرار دارد،از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستاست.

2 رودخانه بشار و پُل کلو که باغ‌ها در حاشیه آن قرار دارند، چشمه پشت آسیاب، چشمه زیر امامزاده، وجود آبشارهای کوچک طبیعی در مسیر این دو رودخانه و طرح‌های پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

همچنین گرنا بازی، ترکه بازی، کپَروش یا سواربازی، تِیه بَرَک(چشم بندی شبیه قایم باشک بازی) و الَختُر از مهم‌ترین بازی‌های این منطقه است.

پوشش گیاهی روستا

اطراف روستا پوشیده از جنگل‌های بلوط، بنه، بادام و باغ‌های میوه با محصولات انگور، هلو، سیب، زردآلو و محصولات زراعی ازجمله برنج، گندم، عدس، نخود و لوبیاست.همچنین گیاهان دارویی ازجمله ریواس، بیلَهَر، لیزَک، لُپ ُ، گَنَبو، بَنِه، کنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه به وفور یافت می‌شود.

از جمله جانوران این منطقه می‌توان به خرس‌های قهوه‌ای بزرگ، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشی، پلنگ، سیاه گوش و پرندگانی ازجمله کبک، تیهو، شاهین، سنگ چشم و چکاوک اشاره کرد. قالی‌بافی با نقش و طرح خشتی از صنایع دستی گذشته روستاست و سبد بافی، سوزن دوزی، گلیم، جاجیم، گبه، قالی، قالیچه و دوختن لباس‌های محلی و روستایی از مهم‌ترین صنایع دستی و کشک، روغن‌حیوانی و برنج چمپا از مهم‌ترین سوغات این روستاست.

بافت این روستا به‌صورت پلکانی است؛ به‌طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی می‌شود و مصالح به کار رفته در ساخت بناها بصورت ترکیبی از خشت، چوب و سنگ است.

دوران قبل از مهاجرت آریایی ها

امیدعلی نصیب، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدگفت: در کشور 30 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده‌اند که با توجه به محدودیت اعتبار قرار شد از هر استان یک روستا به عنوان مناسب ترین روستای هدف گردشگری روستایی انتخاب شود که در کهگیلویه و بویراحمد روستای کریک معرفی شد.وی درباره این روستا گفت: روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دناست که سابقه یکجانشینی آن به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط می‌شود و عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتری کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده بود.

نصیب از علل انتخاب این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری، وجود بقعه متبرکه امامزاده عسکر در این روستا، تاریخچه روستا، نزدیکی به جاده اصفهان ـ یاسوج، طبیعت بکر و زیبا و معماری سنتی آن برشمرد.

از سوی دیگر الهام فرهادی42 ساله از اهالی روستای کریک معتقد است: بی‌بهره بودن کشاورزان از شیوه‌های پیشرفته زراعت به تناسب آب و هوای آن و نابودی صنایع دستی قالی و قالیچه و گلیم به علت عدم استقبال و نبود بازار مصرف از مشکلات این روستاست.

وی افزود: اغلب ساکنان به علت نبود امکانات مناسب و خدمات رفاهی، جاذبه‌های شهری و نبود درآمد مناسب برای امرار معاش به شهر مهاجرت کرده اند.

امیر بخرد فراز 31 ساله، دیگر روستایی ساکن کریک با بیان این‌که بسیاری از گردشگران که به این منطقه وارد می‌شوند، آن را با ماسوله در شمال مقایسه می‌کنند، گفت: بخش زیادی از مردم این روستا در سال‌های اخیر به علت افزایش جمعیت یا مشکلاتی همچون بیکاری به شهر رفتند و خانه‌های آنها خالی از سکنه شد و به علت عدم مراقبت از این خانه‌ها برف و باران موجب ریزش سقف و برخی دیوارهای آنها شده و دیگر ساکنان هم از چوب به کار رفته در سقف‌ها به جای هیزم استفاده می‌کنند که بخشی از آن به نبود گاز در این روستا برمی گردد.

تخریب بافت سنتی

علی مرتضوی 38 ساله از ساکنان این روستا نیز گفت: برخی از مردم اقدام به تخریب خانه‌های خود و ساخت خانه‌هایی جدید با شیوه امروزی کرده‌اند و اگر به این شیوه پیش رود، این روستا نه تنها جذابیت‌های خود را برای جذب گردشگر از دست می‌دهد بلکه هزینه‌های دولت در این زمینه هم به هدر خواهد رفت.معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان این‌که در دور دوم سفر استانی هیات دولت، این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب و در دور سفر سوم قرار شد با بررسی دقیق به آن اعتبار اختصاص دهند، گفت: پس از انتخاب این روستا و پایان مطالعه طرح جامع آن در سال 89 اولین اقدام این سازمان احداث اردوگاه تفریحی در کنار بقعه متبرکه امامزاده عسکر(ع) بوده که کلنگ ساخت آن هم در هفته گردشگری زده شد.

نصیب افزود: در زمینه توسعه این روستا قرار شد 170 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص داده شود که 70 میلیون در این زمینه هزینه شده (50 میلیون تومان آن از اعتبارات فرهنگی و 20 میلیون استانی) اما 100 میلیون آن که اعتبارات ملی بوده، هنوز تقسیم نشده است.

او با بیان این‌که ماسوله کهگیلویه و بویراحمد به علت بی‌توجهی در شرف نابودی قرار دارد، گفت: این روستا از نخستین روستاها در این استان بود که در سال‌های اخیر به عنوان روستای هدف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد اما این روزها کم کم بافت سنتی درحال تخریب است و آهن و بلوک جای چوب و خشت را در معماری این روستا می‌گیرد.

یدالله مرادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز گفت: اعتبار اختصاص یافته در 2بخش ایجاد کمپینگ‌های اقامتی و اردوگاه ویژه امامزاده عسکر(ع) در این روستا هزینه می‌شود.

او افزود: 6 روستای چشمه بلقیس در شهرستان چرام، مارین و دیل در شهرستان گچساران و کاکان و دهنو در شهرستان بویراحمد به عنوان دیگر روستاهای مورد هدف گردشگری در استان شناسایی شده است که در صورت تأمین اعتبار اقدام به توسعه این مناطق خواهد شد.

شناسایی مناطق روستایی، قابلیت‌ها و توانمندی‌های این روستاها، ارائه خدمات رفاهی و خدماتی در روستاهای هدف، نصب تابلوی راهنما و مشخصه روستا، آموزش دهیاران و مردم جهت ارائه خدمات مناسب و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری در این روستاها از مواردی است که جهت اجرا مدنظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها