در مطب سیب

سرطان روده، شایع‌ترین توده دستگاه گوارش

آقای 60 ساله‌ای با مشاهده خون در مدفوع و درد شکم که گاهی بروز می‌کند مراجعه کرده است.
کد خبر: ۳۳۵۲۷۱

سوالاتی که پزشک می‌پرسد

1 ـ شما چند بار در هفته مدفوع می‌کنید؟

2 ـ قوام مدفوع شما چگونه است؟

3 ـ آیا هنگام دفع درد دارید؟

4 ـ آیا عمل دفع به طور کامل صورت می‌‌گیرد؟

5 ـ آیا در خانواده شما کسی دچار این حالت شده است؟

6 ـ چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

پزشک معاینه می‌کند

پزشک شکم بیمار را لمس می‌کند و به صداهای روده گوش می‌دهد. سپس هنگام ادامه معاینه توده‌ای را با انگشت لمس می‌کند.به نظر پزشک بیمار دچار سرطان روده بزرگ شده است و این مساله با نمونه‌برداری توسط کولونوسکوپی نیز تایید می‌شود. در این بیمار توده در قسمت انتهایی روده (راست روده)‌ قرار دارد که یکی از شایع‌ترین توده‌های دستگاه گوارش است.

بیشتر بیماران را مردان بالای 50 سال تشکیل می‌دهند و میزان مرگ و میر آن 60 درصد است، ولی اگر بموقع تشخیص داده شود، براحتی درمان می‌شود.

برخی بیماری‌ها خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند و نشان داده شده که مصرف فیبر غذایی پایین نیز خطر ایجاد این بیماری را بیشتر می‌کند. مخلوط بودن مدفوع با خون، ترشح موکوسی، تغییر وضعیت مدفوع به صورت یبوست و اسهال متناوب، عدم تخلیه کامل مدفوع و احساس درد پس از اجابت مزاج، ناراحتی و درد شکم و علایم کم‌خونی از نشانه‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

سن بالای 50، بیماری پولیپ آدنوماتوزه در خود فرد یا خانواده او و کولیت‌های روده از نشانه‌های خطر ابتلا به این بیماری هستند.

نکات مهم از زبان پزشک

1 ـ افزایش فیبر، رژیم غذایی، کاهش چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز، ترک سیگار و انجام ورزش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش دارند.

2 ـ افرادی که در خطر ابتلا قرار دارند، باید پس از 50 سالگی هر 10 سال یکبار کولونوسکوپی انجام دهند.

3 ـ افرادی که در خطر بیشتری قرار دارند باید پس از 40 سالگی هر 5 سال کولونوسکوپی انجام دهند تا قبل از آن که سرطان به مراحل پیشرفته‌ای برسد آن را کشف کرده و درمان لازم برای بیمار تجویز شود.

4 ـ درمان به اندازه توده و پیشرفت بیماری بستگی دارد که شامل برداشتن توده، برداشتن قسمتی یا همه روده بزرگ، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌شود.

کولونوسکوپی در حقیقت روشی است که پزشک به وسیله یک اندوسکوپ روده بزرگ بیمار را با چشم غیرمستقیم رصد می‌کند و این در حالی است که بسیاری از بیماران فقط به دلیل ترس از کولونوسکوپی از مراجعه به متخصص و بررسی علل خونریزی تحتانی طفره می‌روند و متاسفانه ‌باید به این دسته از بیماران این نکته را خاطرنشان کرد که کانسر کولون از آن دسته بیماری‌هایی است که تشخیص دیررس آن مرگ هرچه زودتر بیمار را در پی دارد.

دکتر کیوان رضوانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها