سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
داستان این فیلم ماجرای واترگیت را از نگاه چند خبرنگار به تصویر میکشد. خبرنگارانی که نقش آنها را رابرت رد فورد و داستین هافمن بازی میکنند. در این فیلم ماشین تایپ، تلفن و خودکار مانند اسلحه عمل میکنند و خبرنگاران با این ابزار خود بزرگترین رسوایی سیاسی آمریکا را به تصویر میکشند.
یکی دیگر از فیلمهای مطرحی که با محوریت خبرنگاران ساخته شده است، فیلم زندگی دیوید گیل است که در این فیلم هم یک خبرنگار باعث میشود بسیاری از ابهامات اجتماعی جامعه آمریکا به تصویر کشیده شود. در این فیلم کیت وینسلت نقش خبرنگار زن و کوین اسپیسی نقش دکتر گیل را که یک زندانی محکوم به اعدام است بازی میکند.
در سینمای دنیا در اکثر فیلمهای افشاگرانه خبرنگاران حضور دارند تا عاملی باشند برای بر ملا کردن پشت پرده حوادث، اما در سینمای ایران هیچگاه خبرنگار یا تحریریه یک روزنامه محور اصلی داستان نبوده است. مثلا در فیلمهای هامون، مزاحم و... خبرنگاران در یک سکانس حضور داشتهاند، اما نقش اصلی نبودهاند. اما در تلویزیون نقش خبرنگاران پر رنگتر بوده است. مثلا مهدی مظلومی سریال بدون شرح را با محوریت دفتر یک روزنامه ساخت و در سریال باغ شیشهای هم یکی از شخصیتهای اصلی کار یک خبرنگار است که البته او را هیچگاه در محل کارش نمیبینیم. رسول صدرعاملی هم که از خبرنگاری به فیلمسازی روی آورده است چند سال پیش سریال مستندی با محوریت خبرنگاران درباره امام(ره) ساخت. اما واقعیت این است که خبرنگاران در آثار نمایشی ایرانی همیشه در حاشیه بودهاند و هیچگاه از پتانسیل آنها برای ساخت فیلم سینمایی، تلویزیونی یا سریال استفاده نشده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: