چرا حوادث پس از انتخابات رخ داد؟

6 نفر از فعالان سیاسی در 2 میزگرد جداگانه در رادیو گفتگو به بررسی حوادث قبل و بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداختند. در یکی از این میزگردها که اسماعیل کوثری، حسین نجابت و حسن نوروزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به همراه حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه‌های خود را بیان کردند و در میزگرد دوم، علی‌اصغر زارعی، نماینده مجلس و دکتر محمدرضا مرندی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به بیان نظرات خود پرداختند.
کد خبر: ۳۳۴۶۶۸

ترقی در این برنامه با اشاره به اسناد و مدارکی که پیش از انتخابات در مورد توطئه‌های دشمنان به دست آمده بود، ‌گفت: آنچه غربی‌ها به آن رسیدند، این بود که از بستر دموکراسی طبیعی که در انتخابات پدید می‌آید، جنگ نرم خودشان را آغاز کنند و با دخالت در مسائل داخلی ایران،‌ انتخابات را به سمت یک براندازی و تغییر کامل پیش ببرند.

وی با بیان این که این توطئه‌ از ماه‌ها قبل از انتخابات به وسیله سیا و پنتاگون طراحی شده بود، گفت: عواملی در داخل کشور بودند که این طراحی را تبیین و برای آن، طرح عملیاتی تهیه کردند. این عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی برخی کاندیداها گفت: این اولین باری بود که در کشور ما چنین واقعه‌ای رخ داد و طرف شکست‌خورده تلاش کرد از طریق به خیابان کشاندن مردم، اقلیت خودش را بر اکثریت جامعه تحمیل کند.

ترقی در ادامه به عوامل خارجی که در حوادث بعد از انتخابات دخیل بودند، اشاره کرد و افزود: هرگز سابقه نداشت که عوامل سفارتخانه‌های خارجی،‌ این گونه در مسائل انتخاباتی و مسائل بعد از انتخابات ورود پیدا کنند. وی گفت: پنتاگون، سیا و کلا آمریکا، فرانسه و انگلیس شبکه‌های ویژه‌ای را برای سرویس‌دهی به این انتخابات و عوامل شکست‌خورده اختصاص داده بودند و با سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین، دقیقا حرکت شکست‌خوردگان در انتخابات را هدایت کردند.

حسین نجابت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این میزگرد با اشاره به بیانیه وزارت خارجه انگلیس در اسفند 87 گفت: ‌آنها در این بیانیه به انگلیسی‌های داخل ایران هشدار داده بودند که احتمال دارد در انتخابات، خشونت‌های خیابانی اتفاق بیفتد.

وی با بیان این که در داخل نیز برخی در فکر این توطئه‌ها بودند، گفت: چه لزومی داشت عده‌ای بیایند و کمیته صیانت از آرا تشکیل دهند؟

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی هم، تشکیل کمیته صیانت از آرا را به این معنی دانست که اولا یک کار غیرقانونی در حال انجام است و ثانیا، جبهه اصلاحات، تشکیلات قانونی را قبول ندارد. کوثری با اشاره به جلسه حضوری که درمورد کمیته صیانت از آرا با میرحسین موسوی داشت، افزود: متاسفانه ایشان همان بحث تقلب را که از قبل مطرح شده بود دنبال می‌کرد و به دنبال این تشکیلات غیرقانونی بود. وی ادامه داد: ما تا به حال چنین چیزی در انتخابات نداشتیم و این زیاده‌خواهی یک جبهه‌ای بود که می‌خواست به ناحق، این موضوع را جلو ببرد.

ترقی، عضو حزب موتلفه نیز در ادامه گفت: شعارهای انتخاباتی که در ابتدا از سوی جریان شکست‌خورده مطرح می‌شد دقیقا منطبق بر شعارهای انقلاب بود و همین مساله موجب شده بود با توجه به سابقه‌ای که مردم از نامزد انتخاباتی آن جریان داشتند، تصور کنند که او در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب حرکت می‌کند.

در بین این برنامه رادیویی، مصاحبه‌ای با علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس و یکی از اعضای کمیته 6 نفره مجلس برای پیگیری حوادث بعد از انتخابات پخش شد. زاکانی در این گفتگو با اشاره به دیداری که در اولین چهارشنبه بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشته‌اند، گفت: آقای هاشمی با اشاره به دیداری که با آقای موسوی داشت اعلام کرد که موسوی فقط به دنبال ابطال انتخابات است.

زاکانی با بیان این که تمام نظرسنجی‌های معتبر، حکایت از پیروزی آقای احمدی‌نژاد در دور اول داشتند گفت: حتی در اظهارات مختلفی که در گروه‌های رقیب به دست آمد مشخص شد که بخشی از آنها نیز قبل از انتخابات به این جمع‌بندی رسیده بودند که آقای احمدی‌نژاد در دور اول با فاصله زیادی پیروز می‌شود. زاکانی افزود: 5 روز قبل از انتخابات هم شورای عالی امنیت ملی، یک جمع‌بندی ارائه کرده بود که ماحصل آن این بود که در دور اول، کار تمام می‌شود و رقمی که آنها اعلام کردند 61 درصد برای آقای احمدی‌نژاد بود که با رای نهایی حدود یک درصد فاصله داشت. حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی نیز درادامه این برنامه رادیویی گفت: متاسفانه ما در این انتخابات شاهد موج‌های بسیار سیاه و خطرناکی بودیم که حتی در زمان انتخابات ریاست جمهوری اول که بنی‌صدر پیروز شد چنین مسائلی را شاهد نبودیم. نوروزی افزود: کسانی که رای نیاوردند، باید به فرد پیروز تبریک می‌گفتند و سرجایشان می‌نشستند و خودشان را برای مرحله بعدی آماده می‌کردند، نه این که شلوغ‌کاری کنند و با داد و فریاد، اغتشاش به راه بیندازند.

طراحی از بیرون، اجرا از داخل

در میزگردی دیگر که با حضور علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس و دکتر محمدرضا مرندی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، زارعی با اشاره به تبلیغاتی که جریان‌های چپ، سلطنت‌طلبان و نیروهای ضدانقلاب در ایام قبل از انتخابات داشتند، گفت: انتخابات ریاست جمهوری دهم از جمله انتخابات‌هایی است که هیچ‌کدام از این جریان‌ها آن را تحریم نکردند که خود این مساله نشان می‌داد که نوعی هماهنگی از پیش تعیین شده در این زمینه وجود داشت.

وی تصادفی بودن هماهنگی نیروهای ضد انقلاب در انتخابات اخیر را بعید دانست و گفت: ما هیچ‌گاه مشاهده نکردیم که مثلا یکی از این جریان‌ها در ابتدا انتخابات را تحریم کند و بعد احساس کند که باید از شخص خاصی حمایت کند و بیاید نظرش را عوض کند، بلکه تمام شبکه‌های مخالف و معاند از ابتدا در یک سو و علیه وضع موجود در کشور، شروع به تبلیغات کردند. این نماینده مجلس افزود: اطلاعاتی که بعضا از بعضی از ستادها به بیرون درز کرد نشان داد که انتخابات ریاست‌جمهوری دهم صرفا یک انتخابات نیست، بلکه فرصتی است برای سوءاستفاده مخالفان نظام و متاسفانه برخی افراد و ستادها در داخل بستری برای توطئه دشمنان شدند. محمدرضا مرندی هم در این میزگرد گفت: با نزدیک شدن به انتخابات و بخصوص در هفته آخر شاهد بودیم که متاسفانه روند به یکباره تغییر کرد و من هم مانند دکتر زارعی معتقدم که این یک برنامه طراحی شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها