کتاب در قاب

زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه

کتاب «زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه» که به همت نشر مهرنیوشا و با همکاری انتشارات دانشکده صدا و سیما به چاپ رسیده، مجموعه‌ای از مقالات تالیفی و ترجمه‌ای جمعی از نویسندگان حوزه فلسفه و رسانه است که از جمله آنها می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد: سیدحسن حسینی «فلسفه رسانه چیست؟»، علی‌اصغر فهیمی‌فر «ماهیت رسانه‌های تکنولوژیک و تلویزیون با رجوع به آراء نیل پستمن»، حسین کاجی «تحول نظریه‌ها درباره رسانه، دین و فرهنگ»، مصطفی مهاجری «اطلاعات و نظریه ریاضی ارتباط»، رحیم قاسمیان «رسانه‌ها در عصر دیجیتال»، محمد شهبا «واقع‌گرایی، رابطه وابستگی مستقیم و مناقشات حل‌ناشدنی زیبایی‌‌شناسی» و مهدی رحیمیان «سارتر، فلسفه نیستی و ملودرام مدرن».
کد خبر: ۳۳۴۱۲۸

کتاب، در مجموع شامل 21 مقاله است که در 3 فصل با این عناوین تقسیم موضوعی شده است: 1 ـ فلسفه رسانه و ارتباطات، 2 ـ رسانه‌شناسی و مطالعات فرهنگی، 3 ـ مبانی فلسفی نظریه‌های زیبایی‌شناسی. به گفته گردآورنده محترم در پیشگفتار کتاب، انتخاب و سفارش ترجمه این مقالات از بیش از 50 کتاب صورت گرفته که برخی از آنها در خور ترجمه کامل است. وی بر آن است که آنچه انتخاب شده، در شمار بهترین نوشته‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.

اهمیت مباحث مطرح در این کتاب بیشتر از آن روست که خلا دانستنی‌های تئوریک در زمینه زیبـایـی‌شـنـاسـی و رسانه در فضای هنری جامعه ما محسوس بوده و عمده کارهای تالیف و ترجمه در این حوزه اختصاص دارد به آثار غیرتئوریک که اغلب بجای آگاهی‌های ریشه‌ای و بنیادین متکی است بر آگاهی‌های تجربی در زمینه خلق اثر هنری یا حداکثر مباحث نظری مرتبط با مقوله نقد و تحلیل فرمالیستی آثار هنری. همین هم البته در صورتی است که خیل کتاب‌های عامه‌پسند و بی‌ارزش یا کم‌ارزش مرتبط با موضوعات مربوط به رسانه‌های تصویری از جمله سینما و تلویزیون را در نظر نگیریم و صرفا با نگاه به آثار مفید و قابل تامل در این حیطه به قضاوت درباره کم و کیف آثار تولیدی این حوزه و نیازهای آن بپردازیم.

از آنجا که بخش عمده‌ای از مقالات کتاب «زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه» اختصاص دارد به ترجمه آثار مولفان غربی ممکن است، برای اهل نظر این پرسش به وجود بیاید در شرایطی که ما نیازمند تدوین نظریه‌های بومی در مساله رسانه هستیم، انتشار این کتاب چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت چنانچه ارائه نظریه تازه در هر مقوله‌ای نیازمند شناخت جامع از خاستگاه‌های آن موضوع بخصوص و بررسی جمیع جوانب ماهوی آن است، رسانه نیز که در عصر ارتباطات اهمیتی غیرقابل انکار در مناسبات زندگی اجتماعی جوامع دارد، جز با آگاهی کامل از مبانی فکری خاستگاهش یعنی غرب نمی‌تواند در چارچوب فکری ما بازتعریف شده و در خدمت اهداف و نیازهای ما قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها