اکتشاف در 20 هزار فرسنگی زیر دریا

انسان ها همواره دوست دارند دامنه دانسته های خود را وسیع کنند و از ناشناخته های جهان اطلاعاتی به دست آورند.
کد خبر: ۳۳۳۱۹
آنها حتی پا را از گلیم خود فراتر نهاده و به فضای بیکران دست یافته و اکتشافات فراوانی را در این زمینه انجام داده اند.بد نیست بدانید که تاکنون بیش از 1500 نفر قله اورست را فتح کرده و در حدود 300 نفر هم به فضای لایتناهی مسافرت کرده اند.

12 نفر نیز روی سطح ماه قدم گذاشته اند؛ اما آیا می دانید که تا به حال چند انسان توانسته اند به عمیق ترین جای اقیانوس ها قدم بگذارند؛ افرادی که چنین کاری را انجام داده اند، در مقایسه با آنهایی که به فضا رفته اند، اصلا به شمار نمی آیند. بلی تاکنون فقط 2 نفر با نام های جاکوس پیکارد و رونالد والش پا به چنین مکانی گذاشته و از عمیق ترین قسمت اقیانوس ها بازدید کرده اند.

در حق اقیانوس ها جفا شده و کمترین اکتشافات در آنها صورت گرفته است ؛ زیرا وسایل تحقیقاتی که در حال حاضر وجود دارند و می توانند به اعماق فرو روند، نمی توانند پا را از حدی فراتر گذارده و به عمیق ترین قسمت دریاها نیز دست یابند.

در اعماق ناشناخته دریاها منابع غذایی کشف نشده ، مواد شیمیایی مفید و داروها و منابع بالقوه انرژی در انتظار کشف شدن آرمیده اند.

به همین دلیل انجمن ملی تحقیقات در امریکا تاکید فراوانی بر لزوم مطالعات اقیانوس ها برای یافتن منابع جدید و بالقوه انرژی دارد.

در گزارشی که از سوی موسسه اقیانوس شناسی دانشگاه کالیفرنیا تهیه شده است ، بر لزوم یک برنامه جدید برای جستجوی اقیانوسی بسیار تاکید شده است و در آن ذکر شده که قسمت وسیعی از اقیانوس ها هنوز به منظور یافتن منابع بیولوژیکی و شیمیایی آزمایش نشده اند و این امر، بخصوص در نیم کره جنوبی بیشتر مشهود است.

آنها معتقدند با گسترش اکتشافات اقیانوس ، دقت پیش بینی های تغییرات آب و هوای جهان بهبود بخشیده می شود و محصولات جدیدی تولید می شوند که فواید زیادی برای بشریت دارند. این موسسه هزینه اولیه چنین برنامه ای را 270 میلیون دلار برآورد کرده است و مخارج سالانه را نیز در حدود 110میلیون دلار تخمین می زند.

در این گزارش عنوان شده است که این سرمایه اولیه را باید برای ساخت و تجهیز کشتیهای تحقیقاتی و انواع ماشین هایی که بتوانند به اعماق دریا برسند، تخصیص داد.

هر روز که می گذرد، اطلاعات جدیدتری به دانسته های اقیانوس ما افزوده می شود و تحقیقاتی که اخیرا روی اقیانوس ها صورت گرفته ، ما را به ناشناخته هایی رسانده است که بسیار جالب توجه و کاربردی اند.

به عنوان مثال گونه هایی از جانوران شناخته شده اند که می توانند متان تولید شده در کف دریا رامصرف کرده و آن را به انرژی برای مصرف خودشان تبدیل کنند و در ضمن محصولات جانبی آنها که هیدروژن و دی اکسید کربن است نیز بسیار مفید خواهند بود و شاید بتوان هیدروژن تولیدی آنها را برای مصرف پیل های سوختی تحت کنترل درآورد.

همچنین کوه های آتشفشانی که در اعماق دریاها وجود دارند و نیز در حدود 100 گونه ماهی ناشناخته و بیش از 300 گونه جدید از بی مهرگان نیز در اکتشافات اخیر، کشف شده اند.

در این گزارش بر لزوم تحقیقات در زمینه های مختلفی از قبیل تنوع زیستی اقیانوس ها، اثر آبهای عمیق اقیانوسی روی تغییرات آب و هوا و باستان شناسی اعماق دریاها تاکید شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها