شرلوک هلمز بی‌سروصدا مقابل دوربین رفت

بازگشت موفقیت‌آمیز

طی 2 دهه اخیر صنعت سینما دوباره تلاش‌های جدید خود را برای تولید سری جدید مجموعه فیلم شرلوک هلمز آغاز کرده است، اما هر بار (و به دلیل متفاوتی) این اقدام عملی نشد. از 3 سال قبل کمپانی برادران وارنر به‌طور جدی تصمیم به تولید نسخه جدیدی از این قصه قدیمی گرفت. انتخاب گای ریچی، فیلمساز انگلیسی و رابرت داونی جونیور (بازیگری که این سال‌ها حکم یک ستاره موفق را نداشت) برای کارگردانی و بازی در نقش هلمز باعث تعجب و انتقادات زیادی شد. اما مسوولان کمپانی برادران وارنر از انتخاب‌های خود دفاع کردند. فیلم بی‌سر و صدا جلوی دوربین رفت و تهیه‌کنندگان فیلم اجازه ورود خبرنگاران را به پشت صحنه آن ندادند.
کد خبر: ۳۱۸۱۸۶

همین مساله، هیجان مربوط به کسب خبر و اطلاعات از فیلم را بیشتر کرد. همان زمان کمپانی برادران وارنر تعطیلات کریسمس و سال جدید میلادی را به عنوان زمان اکران عمومی فیلم معرفی کرد. اما آنها هنگام نمایش عمومی شرلوک هلمز متوجه شدند باید با رقیب سرسختی به نام «آواتار» ساخته جیمز کامرون رقابت کنند. منتقدان سینمایی به نسخه جدید ماجراجویی‌های هلمز نمره قبولی خوبی دادند و بازی داونی جونیور را در نقش این کارآگاه سمج تحسین کردند. در قصه نسخه جدید، شرلوک هلمز پس از پیدا کردن و دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای، به نام لرد بلاک وود، یک برگ افتخار تازه به مجموعه افتخارات قبلی خود می‌افزاید. مانند همیشه او این کار را با کمک دستیار وفادار خود دکتر واتسن انجام داده است و با آن که او موفق به از بین بردن لرد بلاک وود شده، اما وی دوباره از قبر سر بیرون می‌آورد و قتل‌های خود را ادامه می‌دهد.

این اقدام پررمز و راز شهر را در وحشت تازه‌ای فرو ‌می‌برد و هلمز یک بار دیگر باید وارد جریان شود و او را شکار کند.

این در حالی است ک هلمز با والدین نامزد خود (با بازی ریچل آدامز) مشکلاتی دارد و مسوولان اسکاتلندیارد هم چندان از کار وی راضی نیستند. در چنین شرایطی، این کارگاه سمج، باید نشانه‌هایی کشف کند تا بتواند او را به سرمنشأ ماجرا و رمز و راز پنهان آن برساند. در همین اوضاع و احوال، چرخش تازه‌ای در دل قصه فیلم ایجاد می‌شود و استفاده از جادوی سیاه ضرورت پیدا می‌کند اما جادوی سیاه هم دردسرهای خاص خودش را دارد.

وفاداری به نسخه‌های قدیمی

کاراکتر هلمز در قصه نسخه جدید تا حد زیادی روحیه و حال و هوای تازه‌ای پیدا کرده و این در حالی است که فضای کلی فیلم بشدت به قصه اورجینال و نسخه‌های قدیمی سینمایی و تلویزیونی آن وفادار است. گای ریچی در این باره می‌گوید: «انجام این کار به هیچ‌ وجه ساده نبود. ما از یک سو می‌خواستیم به اصل قصه وفادار بمانیم و از سوی دیگر هدفمان این بود که کاراکتر هلمز به شکلی به تصویر کشیده شود که برای تماشاگران امروزی هم قابل قبول باشد. این یک جور تناقض آشکار بود که انجام هریک از آنها باعث محدودیت در انجام و اجرای کار بعدی می‌شد. ولی می‌دانستم که باید راه‌حلی منطقی برای این مساله پیدا کنم و هر دو کار را به صورتی انجام دهم که هم نتیجه مورد نظر و مقبول فراهم شود و هم اجرای این کارها باعث فدا شدن یکی از این دو مورد نشود. خوشبختانه بالاخره موفق به پیدا کردن راه‌حل دیگری شدیم و کار را به همان صورتی که می‌خواستیم پیش بردیم.» سازندگان نسخه جدید شرلوک هلمز از کالین فارل بازیگر اسکاتلندی‌تبار سینما دعوت کردند نقش دکتر واتسن را بازی کند. ولی او که درگیر کار در چند پروژه دیگر بود، نتوانست در این نقش ظاهر شود. وی که علاقه زیادی به بازی در نقش دکتر واتسن داشت بعدها در گفتگوهای متعدد، تاسف خود را نسبت به همکاری نکردنش با این پروژه اعلام کرد. جودلا که سخت علاقه‌مند بازی در این نقش بود، بلافاصله پس از اظهارنظر فارل، خودش را به این پروژه رساند. نسخه سینمایی گای ریچی اولین فیلم از مجموعه فیلم شرلوک هلمزی دنیای سینماست که در 20 سال اخیر، رنگ پرده سینماهای آمریکای شمالی را می‌بیند. آخرین باری که تماشاگران آمریکایی با کاراکتر هلمز دیدار داشتند مربوط به سال 1988 و کمدی «بدون هیچ نشانه‌ای» است. در این فیلم مایکل کین نقش رجینالد کینکاید یا همان شرلوک هلمز را بازی می‌کرد. کار فیلمبرداری نسخه جدید چندان هم راحت نبود و رابرت داونی جونیور چندین بار در طول کار ضربه خورد و صدمه دید. او چندین بار هنگام دویدن به زمین افتاد و مضروب شد. چند بار هم در صحنه‌های نبرد تن‌به‌تن، از سوی بازیگران نقش مقابل مصدوم شد و کتک خورد. این بازیگر برای ایفای بهتر نقش شرلوک هلمز تمام کتاب‌های قصه‌ای را که درباره این کارآگاه جسور و نکته‌سنج نوشته شده بود، در یک فاصله کوتاه زمانی سه‌ چهار ماهه خواند. همزمان با آن نسخه‌های قدیمی‌تر سینمایی و تلویزیونی ماجراجویی‌های هلمز را هم تماشا کرد. او سعی در این ارتباط هیچ کتاب و فیلمی را از دست ندهد. به همین خاطر، حتی مجموعه تلویزیونی کانادایی «شرلوک هلمز» با بازی جرمی پرت (محصول سال 1984) را تماشا کرد.

از نکات جالب نسخه جدید این است که سینا میلر از بازیگرانی بود که در شروع کار تولید دعوت به کار شد و حتی قرارداد هم امضا کرد؛ اما زمانی که جودلا به گروه سازنده پیوست، وی همکاری‌اش را با پروژه قطع کرد. میلر نامزد سابق جودلا بود و گفت علاقه‌ای ندارد که در یک فیلم مشترک سینمایی با وی همکاری کند.

سازندگان فیلم آن را در همان لوکیشنی فیلمبرداری کردند که بعضی از قسمت‌های مجموعه فیلم «هری‌پاتر» در آن فیلمبرداری شد

سازندگان فیلم آن را در همان لوکیشنی فیلمبرداری کردند که بعضی از قسمت‌های مجموعه فیلم «هری‌پاتر» در آن فیلمبرداری شد. خانه شرلوک هلمز دقیقا همان خانه‌ای است که در «هری پاتر و دستور ققنوس» (2007)‌ مورد استفاده قرار گرفت. نقش شرلوک هلمز قبل از این توسط مایکل کین بازی شده است. جودلا که در نسخه جدید دستیار هلمز (با بازی داونی جونیور)‌ است، در سال‌های 2004 و 2007 در نسخه‌های جدید فیلم کلاسیک کین «آلفی» بازی کرد. قبل از شروع فیلمبرداری نسخه جدید، زمانی که کین متوجه شد جودلا در این فیلم حضور دارد، وی تصور می‌کرد او نقش هلمز را بازی خواهد کرد و به شوخی گفت: «او دوباره می‌خواهد پایش را توی کفش من بکند؟!»

شایعه‌سازی از نوع براد پیت

در زمان تولید فیلم براد پیت سر صحنه فیلمبرداری حاضر شد و با ریچی و داونی جونیور ملاقات کرد. همین نکته باعث شد تا این شایعه پخش شود که او در فیلم بازی دارد و نقش کاراکتر موریارتی را بازی می‌کند. حتی شایعه‌پردازان گفتند تمام صحنه‌های مربوط به این کاراکتر دوباره فیلمبرداری شده است، ولی سازندگان فیلم قویا این شایعه را رد کردند. با این حال، رسانه‌های گروهی این تکذیبیه را باور نکردند و گفتند سازندگان فیلم قصد شوکه کردن تماشاگران را دارند. با اکران عمومی «شرلوک هلمز» مشخص شد بحث مربوط به حضور پیت شایعه‌ای بیش نبوده است. اداره سانسور آمریکا با این فیلم گای ریچی مهربان بود و به آن درجه یک نمایش عمومی داد. تمام فیلم‌های قبلی ریچی (که عموما در انگلستان ساخته شده‌اند)‌ هنگام نمایش عمومی در آمریکا، با درجه R به روی پرده سینماها رفته‌اند. در عین حال، اداره سانسور انگلستان هم آن را برای تماشاگران بالای 12 سال مجاز اعلام کرد و این اولین فیلم این فیلمساز است که با این درجه سنی در سرزمین مادری سازنده‌اش اکران عمومی می‌شود. فیلم‌های قبلی ریچی در انگلستان برای افراد بالای 15 و 16 سال مناسب نمایش عمومی تشخیص داده شده بودند.

در طول فیلمبرداری صحنه‌های فیلم با وجود اصرار گای ریچی برای استفاده از بدل، داونی جونیور و ریچل آدامز خودشان صحنه‌های سخت و خطرناک را بازی کردند. هر دو بازیگر عقیده داشتند جذابیت موجود در کاراکترهایی که بازی می‌کنند، این است که بدلکاری‌های مربوط به ماجراجویی‌های آنان را خودشان بازی کنند و نه بدلکار حرفه‌ای. ریچی که همیشه طرفدار کاراته و هنرهای رزمی خاص برزیلی‌ها بوده، در صحنه‌های اکشن فیلم بازیگران خود را مجبور کرد به این شیوه مبارزه کنند و به همین خاطر حاصل، یک چیز تماشایی و در عین حال بدیع از کار درآمده است. نسخه جدید «شرلوک هلمز» هنگام نمایش عمومی خود بدبیاری آورد. اکران عمومی فیلم با دومین هفته نمایش فیلم پرسروصدای آواتار مصادف شد. این فیلم در دومین هفته نمایش هم در صدر جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکا جای گرفت و «شرلوک هلمز» را با افتتاحیه‌ای 64 میلیون دلاری به ردیف دوم جدول راند. طی 3 هفته بعدی «آواتار» همچنان صدرنشین جدول گیشه نمایش بود و «شرلوک هلمز» در مقام دوم باقی ماند. فروش آمریکای شمالی فیلم در عرض 4 هفته نمایش به 185 میلیون دلار رسیده است. فروش بین‌المللی آن نیز حدود 150 میلیون دلار شده است. فیلم در 3626 سالن سینمای آمریکای شمالی و 5380 سالن سینمای 45 کشور جهان روی پرده است.

قبل از اکران عمومی فیلم، کمپانی برادران وارنر که تهیه‌کننده آن است، گفت مایل است قصه «شرلوک هلمز» را به یک مجموعه فیلم سینمایی دنباله‌دار تبدیل کند. موفقیت مالی و اقتصادی فیلم باعث شد تا تهیه‌کنندگانش رسما خبر تولید قسمت دوم آن را اعلام کنند. داونی جونیور و جودلا دوباره در نقش هلمز و واتسن بازی می‌کنند؛ ولی هنوز معلوم نیست گای ریچی هم به عنوان کارگردان با این فیلم همکاری دارد یا خیر. «شرلوک هلمز» بعد از فیلم ابرقهرمانانه و کمیک‌استریپی «آیرن‌من/ مرد آهنی» دومین کار سینمایی داونی جونیور است که به صورت یک مجموعه فیلم دنباله‌دار تهیه می‌شود. او اولین بازیگر سینماست که موفق می‌شود به صورت همزمان در 2 فیلم مهم سینمایی‌، نقش دو کاراکتر مطرح را روی پرده سینما بازی کند. این در حالی است که وی حدود 3 سال قبل پس از حل مشکلات متعددی که داشت، دوباره به دنیای سینما برگشت.

سایت رویترز/ مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها