مکث

جای خالی برندهای وطنی

نیازی به گشتن نیست. کافی است از پنجره محل کار سری به بیرون بکشید و خیابان‌های اطراف را ببینید یا اگر در مسیر رسیدن به محل کارتان از یک یا چند بزرگراه عبور می‌کنید، فقط سرتان را به سمت راست یا چپ بگردانید تا انبوه بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ خارجی را در مقابل چشمان خود ببینید. نیازی به دقت زیاد هم نیست، این تابلوها آنقدر بزرگ هستند که خودشان را به چشم‌های شما تحمیل می‌کنند. از انواع البسه و لوازم خانگی گرفته تا گوشی تلفن همراه، وسایل الکترونیک و ساعت‌های رنگارنگ خارجی، تمام خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران و البته تبلیغات مطبوعات را به تسخیر درآورده‌اند، اما هر چقدر چشم می‌گردانی و نگاه می‌کنی بجز یکی دو مورد تبلیغات پفکی و تصاویر خودروی ایرانی که گهگاه بر بیلبوردهای بزرگ شهر نقش می‌بندد، اثری از محصولات داخلی در این تابلوها دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۳۱۳۳۷۲

شاید از این نظر شهرداری یا رسانه‌ها مورد انتقاد قرار بگیرند که چرا به این راحتی فضا را در اختیار برندهای رنگارنگ خارجی قرار داده‌اند، اما ظاهرا به لحاظ قانونی اشکالی بر کار آنها وارد نیست، ضمن این‌ که سرانجام هزینه‌های شهر هم باید به گونه‌ای تامین شود. اما میتوان تدبیری اندیشید که لااقل شرایط تبلیغات کالاهای ایرانی و خارجی در کشور یکسان نباشد. تسهیل تبلیغات کالاهای ایرانی حداقل در داخل کار دشواری نیست. اگر برندهای خارجی محصولاتشان را با تسهیلات بانکی با نرخ 2 تا 3 درصد تولید و روانه بازار ایران که هزینه دریافت تسهیلات در آن برای تولیدکنندگان دست‌کم 15درصد است می‌کنند، حداقل این امکان برای برندهای ایرانی در داخل کشور باید فراهم باشد که از یک سری تسهیلات در تبلیغ کالاهای خود بهره ببرند. کار دشواری نیست، براحتی می‌توان امکان آن را فراهم کرد.

البته طرح این موضوع به معنی نادیده گرفتن بهره‌وری پایین بخش مهمی از صنایع کشور و هزینه تمام‌شده بالای تولید محصولات داخلی در برخی حوزه‌ها و سرپوش گذاشتن بر این معضلات نیست. به هر حال این مشکلات نیز باید در جای خود بررسی و برای آن راهکار پیدا شود. واقعا این مساله پرسیدنی است که پس از این همه سال چرا هنوز چند برند مطرح ایرانی که بتوانند تابلوهای تبلیغاتی شهر را از آن خود کنند وجود ندارد؟

در دنیایی که فقط برند فلان شرکت نوشابه‌سازی 70 تا 80 میلیارد دلار قیمت‌گذاری می‌شود، برندهای ایرانی چقدر می‌ارزند؟ کسی در خلاقیت و توانایی تولیدکنندگان ایرانی تردید ندارد اما برندهای ایرانی چند بیلبورد تبلیغاتی را در پایتخت‌های سایر کشورها اشغال کرده‌اند؟

حمید اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها