دالایی لاما امروز به دیدار باراک اوباما می‌رود

عصبانیت چین ازیک دیدار

نگاهی به عملکرد باراک اوباما در روند مناسبات آمریکا با جمهوری خلق چین نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا در یکسال گذشته بارها با اقدامات تحریک‌کننده موجب عصبانیت و نگرانی رهبران چین شده است. موضوع فروش تسلیحات نظامی به ارزش شش میلیارد و 400 میلیون دلار به جزیره تایوان که چین آن را جزو خاک خود قلمداد می‌کند، آخرین نمونه از اقدامات تحریک آمیز دولت آمریکا در مناسبات راهبردی با جمهوری خلق چین بوده است. علاوه بر این موضوع که بازتاب گسترده‌ای در محافل دیپلماتیک، نظامی و دانشگاهی چین داشت، دیدار قریب الوقوع اوباما با دالایی لاما رهبر در تبعید بوداییان تبت نیز می‌تواند گام دیگری در اقدامات تحریک‌آمیز اوباما در قبال چین باشد.
کد خبر: ۳۱۲۹۶۷

چین دالایی لاما را یک فرد استقلال طلب که درلوای مذهب به فکر جدایی تبت ازخاک اصلی چین است، می‌داند و همواره درباره دیدارها و سفرهای وی به کشورهای مختلف هشدار داده است. هرچند دالایی لاما بارها به آمریکا سفر کرده و حتی از سوی کنگره آمریکا مورد تجلیل واقع شده و نشان افتخاری نیز دریافت کرده است، اما در شرایط کنونی که روابط دوکشور به دلیل موضوع فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به تایوان به شدت رو به سردی گراییده، این دیدار می‌تواند دامنه اختلافات پکن واشنگتن را گسترده تر کند.

وزارت خارجه چین اخیرا در بیانیه‌ای با اشاره به این دیدار که برای امروز برنامه ریزی شده است، اعلام کرد: «چین نه تنها با این دیدار بلکه با اصل سفر دالایی لاما به آمریکا مخالف است.» در این اطلاعیه آمده است: آمریکا باید حساسیت مساله تبت و دیدار با دالایی لاما را درک کند. چین در این ارتباط هفته گذشته یادداشت اعتراض آمیزی رانیز تسلیم مقامات آمریکا کرد و از آنان خواست دست به اقداماتی نزنند که به روابط پکن واشنگتن لطمه زند.

برخی صاحب نظران چینی معتقدند انجام چنین دیداریبه معنای آن است که آمریکا به مکانی برای فعالیت‌های یک استقلال طلب و تحرکات او (دالایی لاما) تبدیل شده است. از سوی دیگر مطبوعات و رسانه‌های جمعی چین نیز در هفته‌های اخیر با انتشار گزارش‌های متنوعی به شدت درخصوص دیدار قریب‌الوقوع اوباما و دالایی لاما موضعگیری کردند. چاینادیلی پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چاپ پکن در این خصوص نوشت: انجام این ملاقات نشان می‌دهد اوباما هرگز در گفته‌های خود برای بهبود رابطه با چین صداقت نداشته است.

آگاهان سیاسی معتقدند، فروش سلاح‌های آمریکا به تایوان، دیدار احتمالی اوباما با دالایی لاما و موارد بسیاری از اقدامات تحریک آمیز رهبران آمریکا این درس را به رهبران چین می‌آموزد که بایددر قبال واشنگتن سیاستی واقع بینانه اتخاذ کنند.

منبع:‌ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها