در سال بازی‌های جام جهانی، بازیکنان برای بالا بردن تعداد بازی‌های ملی و باشگاهی، خود را بشدت تحت فشار می‌بینند. رسانه‌ها در طول این مدت پر از گزارش‌ها درباره مربیان تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی هستند.
کد خبر: ۳۱۲۰۵۲

آنها مدعی‌اند بازیکنانی که در باشگاه‌هایشان نتوانند جایگاه ثابتی داشته باشند و تاثیرگذار بازی کنند، در تیم آنها برای جام جهانی جایی نخواهند داشت. چنین رویکردی باعث می‌شود برخی بازیکنان تحرک تازه‌ای داشته باشند یا حتی دست به تعویض باشگاهشان بزنند و بازیکنانی که به نظر بازنشسته می‌رسند نیز بار دیگر اغوا شده و شانس خود را برای یک جام جهانی دیگر بیازمایند.

3 بازیکن اسبق افسانه‌ای لیگ برتر انگلستان هم این روزها داستانی مشابه دارند و برای تضمین جایگاهشان در تیم‌های ملی بشدت از نظر زمانی در مضیقه هستند. روود فن نیستلروی و پاتریک ویه‌را در تیم‌های بزرگشان (رئال مادرید و اینتر)‌ کمتر در ترکیب قرار میگرفتند و با توجه به مصدومیت‌های مداوم در فصل‌های گذشته، موقعیت آنها ایجاب میکرد که دست به ترانسفر در ماه ژانویه بزنند.

البته هر دوی آنها در تیم‌های جدیدشان اجازه بازی در لیگ قهرمانان را نخواهند داشت. نیستلروی حدود 10 دقیقه مقابل میلان بازی کرد و ویه‌را هم دقایقی را در پایان بازی مقابل رابین کازان و دینامو کی‌یف حاضر شد؛ بنابراین تیم‌های جدید این بازیکنان قطعا به چنین مواردی توجه کرده‌اند و همین نکته می‌تواند شانس بازی‌های بیشتر را در این فصل از آنها بگیرد.

نیستلروی پیش از آن که سر از هامبورگ درآورد ابتدا قرار بود به لیورپول برود، چرا که رافا بنیتز دنبال مهاجمی بود که بتواند جای فرناندو تورس را در 6 هفته‌ای که برای عمل جراحی از میدان‌ها به دور خواهد بود ، بگیرد؛ اما حقوق هفتگی بالای نیستلروی و شرایط مالی وخیم لیورپول، مانع این انتقال شد.

تیم نه‌چندان مطرح استوک هم برای به خدمت گرفتن او ابراز علاقه کرد؛ ولی نتوانست در جزییات با مدیر برنامه‌های نیستلروی به توافق برسد و تیم‌های بلک برن، بیرمنگام و بولتون هم پیشنهادهایی داشتند که جدی نبود.

ولی عاملی که باعث تردید در امضای قرارداد با او شد ، مصدومیت‌های مداوم او در رئال مادرید بود، به طوری که او در 2 فصل اخیر، تنها 12 بازی برای این باشگاه انجام داد؛ ولی به هر حال در یورو 2008 بازیکن موثری بود و در 3 بازی 2 گل برای تیم ملی هلند به ثمر رساند. همین مساله می‌تواند حضورش در پیشانی خط حمله تیم ملی را در بازی‌های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی افزایش دهد.

در نگاه اول، اعلام بازنشستگی او پس از بازی‌های یورو 2008 شاید این تصور را پیش بیاورد که او تمایلی به بازی در جام جهانی ندارد؛ اما او با وجود سابقه درخشان در سطح باشگاهی تنها در یک جام جهانی (2006)‌ شرکت کرد و در سال 2002 نیز اصلا هلند به مرحله نهایی بازی‌ها راه پیدا نکرد. در آلمان نیز تیم هلند در دور دوم بازی‌ها برابر پرتغال حذف شد و به این ترتیب نیستلروی در بازی‌های جام جهانی، تنها یک گل به ثمر رسانده که اصلا آمار خوبی برای این مهاجم نیست.

نیستلروی با وجود سابقه درخشان در سطح باشگاهی تنها در یک جام جهانی (2006)‌ شرکت کرده است

او با مربی اسبق تیم ملی هلند، مارکو فان باستن بشدت مشکل داشت؛ اما روابط او با برت فن مارویک، مربی جدید هلند خوب است و او شانس بازگشت را به نیستلروی خواهد داد. در کنار این، مصدومیت شدید فان پرسی، مهاجم اول تیم ملی هلند و باشگاه آرسنال و بازی‌های اندک کلاوس یان هونتلار در میلان می‌تواند زمینه بازگشت را برای نیستلروی هموارتر کند و نیستلروی آماده برای مارویک قطعا غیرقابل چشم‌پوشی است.

روایت مشابهی هم برای پاتریک ویه‌رای فرانسوی وجود دارد. او با 33 سال سن در اینتر 3 بار قهرمان سری «آ» شده است؛ ولی در 2 فصل اخیر، تنها در 16 بازی به شکل کامل بازی کرده است. ویه‌را که بشدت از این موضوع نگران به نظر می‌رسد، به ریموند دومنک، مربی تیم ملی فرانسه گفته تلاش می‌کند تا پیش از این‌که زمان انتخاب اعضای تیم برای جام جهانی فرا برسد، آمادگی‌اش را نشان دهد.

اما او خیلی زود توانست تیم آینده‌اش را انتخاب کند و با وجود پیشنهاد خوب لیون، ترجیح داد برای تیم جدید روبرتو مانچینی یعنی منچسترسیتی بازی کند. او به دلیل توانایی در کنترل توپ و پاسور بودن از هافبک‌های خوب فوتبال اروپا بود؛ اما بالا رفتن سن باعث شده از میزان تحرکش در میانه زمین کاسته شود و در بازگشت به لیگ برتر باید برای حضور در میانه میدان من‌سیتی با بازیکنانی چون وینسنت کمپانی و نایجل دی یونگ رقابت داشته باشد. ویه‌را در بدو ورود به من‌سیتی با مصدومیتی جزیی مواجه شده که گفته می‌شود می‌تواند او را برای 2 هفته از میدان‌ها دور نگاه دارد. با وجود این، فشردگی بازی‌های لیگ برتر و جام یوفا قطعا مانچینی را به انتخاب‌های متعدد برای خط هافبک وادار خواهد کرد و ویرا هم شانس دارد تا با درخشش در چند بازی اول، جای خود را در تیم مستحکم کند.

از طرفی ویه‌را خواهان انتقال قرضی به لیون بود؛ اما انتقال کامل این بازیکن به من‌سیتی می‌تواند زمینه بازی مداومش در این باشگاه و رقابتش با دیگران را فراهم آورد.

هر دو بازیکن اکنون در شرایطی قرار دارند که برای بازی ثابت در باشگاه‌های جدیدشان باید تلاش مضاعفی داشته باشند؛ چراکه ماه ژوئن بسرعت خواهد رسید و کسانی در این میان شانس بازی در جام جهانی 2010 را پیدا خواهند کرد که بتوانند مربیان تیم‌های ملی‌شان را قانع کنند.

امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها