تالاب گندمان به میدان تیر تبدیل شده است

بعد از آتش سوزی یکماهه پاییز گذشته در تالاب گندمان این بار صدور مجوز شکار پرندگان این تالاب را با بحران تازه ای روبرو کرده و موجب فرار گونه های بومی و مهاجر از گندمان شده است.
کد خبر: ۳۱۰۸۹۱

به گزارش مهر، بعد از آنکه تالاب گندمان در ماههای اول پائیز امسال دچار آتش سوزی عمیق و طولانی مدت شد و ساختار اکولوژیک این تالاب شوکی غیر طبیعی را تجربه کرد، این‌بار صدای گلوله های شکارچیان دارای مجور از سوی سازمان محیط زیست، موجب وحشت پرندگان بومی و مهاجر این تالاب نگون بخت شده است.

یک فعال محیط زیست در شهرکرد که به مناسبت روز جهانی تالابها از گندمان دیدن کرده است گفت: اطراف تالاب گندمان از پوکه های فشنگ پر شده و به قول اهالی محلی این تالاب بیشتر به میدان تیر شبیه است تا به تالابی که روزگاری پرندگان بی شماری بر فرازش پرواز می کردند.

هومان خاکپور تاکید کرد: دیگر هیچ پرنده مهاجری در تالاب گندمان دیده نمی شود و حتی گونه های بومی مثل اردکها و غازها نیز تالاب را ترک کرده اند و این مساله تنها به دلیل آتش سوزی ماههای قبل نیست بلکه به دلیل حضور شکارچیان در اطراف تالاب است که هر روز باقی مانده پرندگان را شکار می کنند.

به عقیده این کارشناس و فعال محیط زیست، مناطق و زیستگاه هایی که بنا به دلایل متعدد دچار شوکها و تنشهای طبیعی و غیر طبیعی می شوند برای مدتی نیاز به "آیش" دارند تا با این وسیله حفاظت بیشتری از آنان به عمل بیاید و بهترین راه رها کردن طبیعیت به حال خودش است تا با این شیوه طبیعی بتواند خودش را احیا کند. اما متاسفانه تالاب گندمان در حالی که بحران آتش سوزی تا عمق 12 متر خاک تورب داشته با حضور شکارچیان دارای مجوزی روبرو است که جان پرندگان کم شمارش را می گیرند.

این فعال محیط زیست به اردکها و غازهای بومی تالاب گندمان اشاره کرد و افزود: حتی گونه ها که بومی هستند دیگر در تالاب دیده نمی شوند و گونه "درنای خاکستری" که به این تالاب مهاجرت می کرد دیگر در این زیستکاه دیده نمی شود و دیگر از مهاجرت دسته جمعی پرندگان بین دو تالاب چغاخور و گندمان دیگر خبری نیست در حالی که در سالهای قبل پرندگان برای تهیه غذا بین این دو تالاب که در نزدیک هم هستند رفت و آمد داشتند.

به رغم بارشهای زمستانه که تاکنون بر تن سوخته گندمان باریده بود و هدایت آب های اطراف  به داخل تالاب (که قطعا" در گذشته حق آبه طبیعی تالاب محسوب می شدند و در سال های اخیر نابخردانه به سمت اراضی کشاورزی هدایت شده بودند) همچنان کم آبی بر تالاب سایه افکنده و خبری از شادابی و نشاط در حیات گیاهی و جانوری این زیستگاه مشاهده نمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها