شبح بعثی‌ها در عراق

مردم عراق این روزها خود را برای حضور در پای صندوق‌های رای دومین دوره انتخابات پارلمانی و سرنوشت‌ساز این کشور در روز 16 اسفند آماده می‌کنند.انتخابات مزبور چهارمین حضور مردم عراق در پای صندوق‌های رای به عنوان جلوه دموکراسی و مردمسالاری واقعی در عراق پس از سقوط رژیم صدام و حزب بعث در فروردین ماه سال 1381 است.
کد خبر: ۳۱۰۷۸۷

نزدیک شدن عراق به زمان برگزاری انتخابات با حوادث متعددی نظیر صف آرایی‌های سیاسی، افزایش اقدامات تروریستی و نیز شایعاتی مبنی بر وقوع کودتا توسط بعثی‌ها همراه است.

بر اساس برخی اخبار، طرفداران حزب منحل شده بعث عراق با تهیه طرح کودتایی با عنوان (نیزک) تلاش دارند تا در آستانه انتخابات پارلمانی با برهم زدن اوضاع امنیتی وراه اندازی انفجارهای متعدد، استفاده از عوامل نفوذی خود در ارتش، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، ترور چهره‌های سیاسی و شایعه پراکنی بار دیگر به قدرت بازگردند.

در اسناد مربوط به کودتای بعثی‌ها در عراق که در28 صفحه منتشر شده است، دستگاه امنیتی عربستان مسوولیت تامین مالی کودتا و سازمان اطلاعاتی مصر رهبری طراحی و چگونگی اجرای طرح کودتا را بر عهده دارند.

در طرح کودتای نیزک (شهاب سنگ) همچنین به وجود برخی ارتباطات سری بین سران حزب منحله بعث با افسران آمریکایی و همکاری و هماهنگی کشورهایی مانند عربستان، مصر و اردن با دست اندرکاران کودتا اشاره شده است.

امروز در صحنه سیاسی عراق در ارتباط با اجرای کودتای احتمالی از سوی بعثی‌ها دو دیدگاه کلی و در مقابل هم وجود دارد.

به اعتقاد طرفداران احتمال وقوع کودتا در عراق، عاملان کودتا به بهانه حفظ وحدت و ایجاد آرامش در این کشور دست به اقدامات کودتاگرانه می‌زنند و در عین حال به طرف‌های خارجی ذی نفع از جمله آمریکا تضمین‌های لازم را می‌دهند تا از حمایت پوششی آنها برخوردار باشند.

در مقابل این دیدگاه، دیدگاه دیگری هم وجود دارد مبنی بر این که انتشار اخباری از این دست با اهداف خاص سیاسی و برای تحت فشار قراردادن دولت نوری المالکی برای دادن امتیاز به برخی گروه‌ها و طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد.

این گروه با استناد به اظهارات اخیر سفیر انگلیس در عراق در ارتباط با احتمال وقوع کودتا در این کشور معتقدند که نگرانی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس و همچنین برخی از همسایه‌های عراق در خصوص احتمال پیروزی دوباره گروه‌های اسلامی مانند دور اول انتخابات موجب شده است تا این طرف‌ها از همه توان خود برای وارد کردن فشار به دولت المالکی و گرفتن امتیاز نظیر وارد کردن دوباره بعثی‌ها به صحنه سیاسی عراق از طریق پارلمان استفاده کنند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها