متکدیان غریبه به زادگاهشان بازگردانده میشوند

گروه جامعه: جمع‌آوری هر متکدی شهر تهران بالغ بر 130 تا 600 هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد و این در حالی است که بالغ بر 70 درصد این متکدیان از شهرهای دیگر به پایتخت آمده‌اند و همین مساله باعث شده است پلیس تهران بزرگ به فکر چاره‌ای تازه برای ساماندهی متکدیان بیفتد؛ چاره‌ای که به نظر نمی‌رسد چندان منطقی باشد.
کد خبر: ۳۱۰۷۷۷

2 روز پیش سازمان‌های دخیل در زمینه جمع‌آوری و نگهداری متکدیان شهر تهران همچون روسای پلیس‌های تخصصی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، ریاست خدمات اجتماعی و رفاهی شهرداری و کارشناسان بخش‌های دیگر در دفتر سردار رجب‌زاده، رئیس پلیس آگاهی تهران گرد هم آمدند تا در ارتباط با جمع‌آوری و نگهداری متکدیان، تصمیمی تازه بگیرند.

طرحی که این گروه از کارشناسان به آن رسیده‌اند، طرحی است که براساس آن پلیس اجازه خواهد داشت، متکدیانی را که تاکنون چند بار دستگیر و جمع‌آوری شده‌اند به زادگاهشان بازگرداند، اما این طرح فقط در صورتی اجرایی می‌شود که استانداری و مقامات قضایی، آن را تصویب کنند.

به گفته سرهنگ رضا غنی‌لو، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، براساس تحلیل آمار، بیشتر ناهنجاری‌های رفتاری و بی‌انضباطی‌های اجتماعی قابل مشاهده و جرایم خرد در سطح شهر تهران از سوی متکدیان، ولگردان و معتادان صورت می‌گیرد که چهره شهر را زشت کرده و امنیت روانی خانواده‌ها بویژه کودکان را به مخاطره انداخته‌ است.

«بالغ بر 70 درصد متکدیان شهر تهران که از دیگر شهرها به تهران آمده‌اند، فاقد مدارک هویتی هستند و قوم ‌و ‌خویشی نیز ساکن در تهران ندارند.» این تحلیلی است که سرهنگ غنی‌لو در گفتگو با ایلنا آن را مطرح می‌کند.

او می‌افزاید: «مابقی این متکدیان نیز اتباع خارجی از همسایگان شرقی کشور هستند، به‌طوری که مشخص شده اکثریت قریب به اتفاق متکدیان سطح شهر تهران، بومی این شهر نیستند.»

مشکل متکدیان زیر 14 سال

غنی‌لو با اشاره به این‌که مشکل متکدیان تهران ناشی از مهاجرت افراد بدون ریشه از سایر شهرهاست، تصریح می‌کند:‌ از نظر قانون و اجرا در رابطه با طرد اتباع بیگانه و همچنین موضوع کودکان زیر 14 سال که نمی‌توان زندانی‌شان کرد، مشکلاتی وجود دارد که در این رابطه بحث شد؛ کودکان زیر 14 سال در سطح شهر با پوشش گلفروشی، اسفنددودکنی، فال‌فروشی و... که «تکدیگری با ابزار» محسوب می‌شود، فعالیت می‌کنند. در این رابطه ناهماهنگی‌هایی برای برخورد با این افراد وجود دارد که در جلسات آینده با حضور استاندار و مقامات دادستانی برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند:‌ در جلسه روز دوشنبه مصوب شد تا در رابطه با محل‌های نگهداری معتادان، دختران فراری، کودکان بی‌سرپرست زیر 14 سال، ‌کارتن‌خواب‌ها، متکدیان حرفه‌ای و... به صورت جداگانه اطلاع‌رسانی شود، به طوری که مردم بدانند به‌عنوان مثال یک کودک بی‌سرپرست را به کجا معرفی کنند، چرا که هم‌اکنون مردم تنها بهزیستی را برای ساماندهی همه این امور می‌شناسند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ادامه می‌دهد: در صورت تصویب استاندار و با هماهنگی مقامات قضایی صالح، متکدیان و افراد ولگردی که بدون شغل و محل سکونت مشخص در سطح شهر رها هستند و تاکنون چند بار سابقه جمع‌آوری یا دستگیری داشته‌اند، با ساز و کار تعریف‌شده‌ای به شهرهای زادگاه خود عودت می‌شوند تا مردم تهران به خاطر سرریز معضلات دیگر شهرها، هزینه‌ اضافی پرداخت نکنند و سازمان‌های حمایتی مستقر در همان استان‌ها به فکر سازماندهی، اشتغال و تثبیت جمعیت مربوطه باشند.

از سوی دیگر مقرر شد سازمان‌های حمایتی، توان خود را برای پذیرش کودکان بی‌سرپرست و زنان بی‌خانمان افزایش دهند.

غنی‌لو می‌افزاید: در صورت تصویب پیشنهادهای سازمان‌ها در کمیسیون اجتماعی وزارت کشور و استانداری تهران، با هماهنگی قضایی طرح پاکسازی به صورت آزمایشی از یک سرکلانتری مبتلا‌به شروع می‌شود.

به گفته معاون اجتماعی پلیس تهران، جلسه بعدی در ارتباط با متکدیان با دعوت از استاندار تهران 2هفته بعد در سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار می‌شود.

متکدیان، همچنان بی‌متولی

فراوانی و بی‌سامانی متکدیان تهرانی مشکل تازه‌ای نیست و پیش از این نیز کارشناسان حوزه شهری آن را معضلی برای پایتخت‌نشینان تهرانی نامیده بودند که اجرای طرح‌های ضربتی درباره‌اش بی‌حاصل می‌نمود.

چندی پیش مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از نبود هماهنگی میان سازمان‌ها ابراز نارضایتی کرد: یکی از مشکلات جدی ما در حل مشکلات متکدیان، نامشخص بودن متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی است. به زبان دیگر با تعدد دستگاه‌های مسوول در این حوزه عملا هیچ‌گونه هماهنگی در اجرا و عمل وجود ندارد.

به گفته او شهرداری باید متکدیان را جمع کند و سپس برای انجام کارهای بعدی تحویل دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط دهد، ولی دستگاه‌های بعدی به دلیل موانع، مشکلات و محدودیت‌هایی که سر راه آنها وجود دارد، نمی‌توانند کارهای لازم را انجام دهند و دوباره متکدیان به خیابان‌ها بازمی‌گردند و هرچند از لحاظ قانونی این کار به عهده شهرداری تهران نیست؛ ولی زحمت این کار همچنان بر دوش شهرداری است و آنها این کار را انجام می‌دهند.

متکدیان پولدار

نکته مهم درباره بیشتر گدایان تهرانی این است که براساس آمارهای اعلام شده 3 سال پیش، حدود 20درصد از این متکدیان خانه دارند و احتمالا با گذشت 3 سال از اعلام این آمار و جمع‌آوری پول‌هایی که ما و شما به آنها ‌داده‌ایم، حالا این رقم افزایش یافته است.

وضع خوب متکدیان تهرانی را وقتی بهتر درک می‌کنید که شبی دیروقت عابر خیابان‌های شهر شوید و آن وقت می‌بینیدشان که با تلفن همراه صحبت می‌کنند یا شفا یافته‌اند و چرخ دستی‌ها و چوب زیر بغل‌ها را جمع کرده و منتظر اتوبوس ایستاده‌اند، یا خودرویی مدل بالا برای بازگرداندن‌شان به منزل آمده است یا پول‌های گدایی را جمع کرده‌ و بلافاصله دودش کرده‌اند تا نشئه شوند یا از این مغازه به آن مغازه می‌روند تا سکه‌هایشان را اسکناس کنند.

ماجرای مرد و گربه‌اش

شاید تصمیم تازه‌ای که معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره جمع‌آوری و بازگرداندن متکدیان به زادگاه‌شان از آن سخن می‌گوید تا مدتی خیابان‌های پایتخت را از حضور متکدیان ژولیده‌ای که راه را برعابران می‌بندند، خلوت کند، اما آیا پلیس حافظه متکدیان را نیز پاک می‌کند تا آنها بار دیگر راه تهران را در پیش نگیرند؟ آیا این مرهمی سطحی برزخمی کهنه محسوب نمی‌شود؟ این حرف‌ها شما را یاد مردی که صد بار گربه مزاحمش را به مکان‌هایی دور و ناشناخته می‌برد تا گمش کند و گربه بار دیگر برمی‌گشت نمی‌اندازد؟ می‌دانید بار آخر چه اتفاقی افتاد؟ مرد گربه را به بیابانی دور و بی‌آب و علف برد. غروب نشده گربه برگشت خانه، اما مرد برنگشت، چون در بیابان گم شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها