با هدف مقابله با جعل

اسناد مالکیت تغییر می‌کند

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کردبه منظور مبارزه با روند جعل اسناد ، شکل و شیوه صدور اسناد مالکیت از دهه فجر تغییر می‌کند.
کد خبر: ۳۱۰۷۰۱

احمد تویسرکانی در جمع خبرنگاران افزود: اسناد جدید مالکیت از قالب دفترچه‌ای و نوشتار دستی خارج شده و از این پس، سندها فقط در قالب یک برگ صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های اسناد جدید این است که جنس کاغذ آن از نوع کاغذ بهاداری خواهد بود که برای اسکناس صادر می‌شود.

به این ترتیب، شیوه صدور اسناد مالکیت در ایران برای نخستین‌بار پس از تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 1290 هجری شمسی دچار یک دگرگونی اساسی می‌شود.

استفاده از نقشه‌های هوایی

به گزارش مهر،‌تویسرکانی با اشاره به این‌که در اسناد جدید کروکی محل نیز وجود دارد، گفت: در این اسناد جدید از نقشه کاداستری استفاده می‌شود که دقیقا منطبق با نقشه‌های هوایی محل خواهند بود. معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد اسناد مالکیت جدید جعل سند و صدور اسناد معارض‌دار که یکی از مشکلات جدی موجود است، تقریبا به صفر خواهد رسید.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سندها در حال چاپ است و تمام کارها در این زمینه انجام شده است،افزود: صدور اسناد مالکیت جدید از سال‌جاری آغاز خواهد شد.

نگهداری از پرونده‌ها به روش سنتی

تویسرکانی با اشاره به دیگر برنامه‌های این سازمان گفت: اراده جدی دستگاه قضایی و تاکیدات رئیس قوه قضاییه و دولت و مجلس این است که سازمان ثبت اسناد و املاک در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجهز شود تا نظم اقتصادی و اجتماعی بهتری داشته باشیم.

وی افزود:‌یکی از اقداماتی که ما در دستور کار داریم این است که مجموع سوابق مالکیتی مردم را که قریب به 30 میلیون پرونده ثبتی است تبدیل به آرشیو الکترونیک کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در حال حاضر این تعداد سند همچنان به شکل سنتی و در قالب شیوه‌های قدیمی نگهداری می‌شوند. در این برنامه این اسناد با تبدیل شدن به آرشیو الکترونیک و ایجاد دیتابانک‌های مناسب، به شبکه‌های فراگیر متصل خواهند شد. وی با تشریح مراحل اجرای این طرح عنوان کرد: امسال طرح ایجاد آرشیو الکترونیک اسناد مالکیتی در برخی شهرهای کشور آغاز خواهد شد، اما چون این کار طرحی حجیم و گسترده است، امیدواریم در سال آینده با همکاری دولت و مجلس روند رو به رشدی را در این زمینه شاهد باشیم.

نارضایتی از نظارت بر دفاتر اسناد رسمی

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه وضعیت نظارت بر دفاتر اسناد رسمی کشور گفت: یکی از آسیب‌هایی که ما در این زمینه با آن مواجه هستیم وضعیت نظارت بر دفاتر اسناد رسمی است.

تویسرکانی با تاکید بر این‌که شرایط فعلی در این زمینه اصلا مورد رضایت ما نیست، گفت: ما درصددیم شیوه اقدامات را متحول کنیم، چرا که استدلال ما در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری، در درجه اول اصلاح شیوه‌هاست. وی با بیان این‌که در کشورهایی که ما امروز آنها را به عنوان کشورهای پاک می‌شناسیم در وهله اول شیوه‌ها اصلاح شده است، یادآور شد: در حوزه نظارت بر دفترخانه‌ها نیز باید در مرحله اول شیوه‌ها را اصلاح کنیم.

نظارت بر دفاتر اسناد به صورت مجازی

تویسرکانی با تاکید بر اینکه نظارت بر دفاتر رسمی باید به سمت نظارت‌های مجازی برود، بیان کرد: لازمه این کار این است که ما شیوه ثبت را به شکل نرم‌افزاری و در حوزه فناوری گسترش دهیم و دفاتر رسمی اقدامات این بخش را در قالب یک شبکه واحد ذخیره‌سازی کنند.

وی با تاکید بر این‌که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نظارت‌های فیزیکی دیگر کارآمد نیست، یادآور شد: اما به هر حال در این حوزه هم‌اکنون به شکل جدی نظارت‌های جاری انجام می‌شود و با متخلفان در دفاتر اسناد رسمی بشدت برخورد خواهد شد.معاون قوه قضاییه در مورد «جعل اسناد» در کشور عنوان کرد: ما وضعیت موجود در این زمینه را وضعیت خوبی نمی‌دانیم.

تویسرکانی با اشاره به این‌که آمار دقیقی از روند جعل اسناد در کشور وجود ندارد، افزود: در حال حاضر از سوی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با این مساله بشدت برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه‌ها برای مبارزه با جعل اسناد گفت: یکی از موارد جدی که امسال در این حوزه آغاز کرده‌ایم تغییر شیوه صدور اسناد مالکیت است. این اسناد به وسیله ماشین‌های مخصوص و با هولوگرام‌ها و کاغذهایی که امکان جعل ندارند تهیه می‌شود.

واگذاری بخشی از وظایف ثبت اسناد

تویسرکانی در مورد واگذاری بخشی از وظایف به دفاتر رسمی عنوان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این است که حتی‌المقدور برخی مواردی که ممکن است وظایف حاکمیتی نباشند و امکان «برون‌سپاری» آنها وجود داشته باشد به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود. وی گفت: در این سیاست ما بخشی از وظایف خود را به دفاتر رسمی واگذار خواهیم کرد که در صورت تحقق این امر حجم وظایف این دفاتر افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر فرهنگ‌سازی در زمینه ثبت معاملات تاکید کرد و گفت: مردم باید توجه کنند که برای اجرای قانون الزام معاملات به شکل رسمی عمل کنند و معاملات رسمی را در کشور توسعه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها