جام‌جم گزارش جدید مجلس را بررسی می‌کند

مجلس همچنان بدنبال برنج‌های وارداتی

گروه اقتصاد: با این که ماجرای آلودگی برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی کم‌کم می‌رفت به فراموشی سپرده شود، اما انتشار یک گزارش ادعایی از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، ابهامات جدیدی در این زمینه، ایجاد کرده که لزوم پاسخ‌گویی دولت را می‌طلبد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، حدود 3 ماه پیش رئیس موسسه استاندارد استان تهران از آزمایشاتی خبر داد که براساس آن حدود 12 قلم از برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی آلوده به سمومی چون کادمیوم، آرسنیک، سرب و جیوه هستند. براساس نتایج این آزمایشات ادعا شد که مقدار سموم این برنج‌ها چندین برابر بیش از میزان استاندارد است. به دنبال انتشار این ادعا‌ها، کمیسیون کشاورزی مجلس با تشکیل کمیسیونی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دخیل در ماجرا از موسسه استاندارد گرفته تا گمرک، وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی به بررسی ماجرا پرداخت.
کد خبر: ۲۹۹۹۱۰

حدود یک ماه پیش که جلسات این کمیسیون پایان یافت، نمایندگان دستگاه‌های مختلف ازجمله استاندارد، بازرگانی و وزارت بهداشت در کنفرانس‌های متعدد مطبوعاتی آزمایش‌های قبلی را نادرست اعلام کرده و اذعان داشتند نتایج آزمایش‌های جدید، وجود سموم موجود در برنج‌های وارداتی را در حد استاندارد شناخته است.

بدین ترتیب برداشت می‌شد که ماجرای آلودگی برنج‌های وارداتی پایان یافته، اما انتشار گزارش دیروز رئیس کمیسیون کشاورزی نکاتی جدید درباره نتایج بررسی‌های کمیسیون ویژه بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی را اعلام می‌کند. این در حالی است که نمایندگان مختلف دستگاه‌های دولتی مسوول در واردات برنج در نشست‌های متعدد مطبوعاتی بر اشتباه بودن آزمایشات اولیه موسسه استاندارد تهران تصریح کرده و با ارائه مستندات آزمایشات جدیدعلمی صحت و سلا‌مت برنج‌های وارداتی را مورد تاکید قرار دادند .

نمایندگان این دستگاه ها همچنین احتمال وجود سوء استفاده‌های مختلف از انتشار چنین اخباری را منتفی ندانسته اند .

محتوای گزارش مجلس

براساس متن کامل این گزارش که ایسنا دیروز آن را منتشر کرد، کمیسیون کشاورزی نظرات تمامی طرف‌های دخیل در واردات برنج را شنیده و به طور مستقیم از هر یک جملاتی را نقل کرده است. جمع‌بندی این نظرات نشان می‌دهد که استاندارد اجباری برای بررسی بهداشتی واردات برنج وجود ندارد و لذا دستگاه‌ها خود را ملزم به بررسی بهداشتی برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی نمی‌دانسته‌اند .

توضیحات دستگاه ها

گزارش مجلس می‌نویسد: در جلسه کمیسیون ویژه از مسوولان حاضر پیرامون موضوع واردات برنج و موضوع آلودگی‌های ادعا شده و روش اجرایی ترخیص برنج‌ها سوال شد که مسوولان دستگاه‌ها پاسخ‌هایی ارائه دادند.

بر این اساس، معاون (وقت) وزیر بازرگانی (آقای دکتر شجاع‌الدین بازرگانی) اعلام کرد که در شش ماه اول سال 1388 اقدام به ثبت سفارش واردات برنج خارجی به میزان 1100000 (یک میلیون و یکصد هزار)تن نموده‌ایم که در فرآیند اجرایی این اقدام، هیچگونه شرطی در خصوص کیفیت سلامت برنج‌های وارداتی از جهت عاری بودن از آلودگی به فلزات سنگین در اسناد منضم به ثبت سفارش ننموده و علت این امر را نبود استاندارد اجباری و یا عدم اعلام آن از ناحیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌داند .

همچنین مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران (آقای مهندس مهدی پورهاشم) معتقد است که بر اساس مواد 3 و 4 قانون تشکیل و اساسنامه سازمان و پس از انتشار برخی اخبار در جراید مبنی بر وجود آلودگی احتمالی، اقدام به بررسی موردی اقلامی از برنج خارجی با روش تصادفی خرید از بازار خرده فروشی تهران نموده و در آزمایشات خود به این نتیجه رسیده که 13 مارک برنج خارجی با منشاء کشور هندوستان، تماما آلوده به فلزات سنگین بوده و در 3 مورد، آلودگی در حد بحرانی می‌باشد.

گرچه تعمیم این بحث به کل واردات صورت پذیرفته از کشور هندوستان از نگاه آماری مورد مناقشه می‌باشد، اما آنچه مسلم است اولا این برنج‌ها در معرض فروش قرار دارد و مقادیر معتنابهی از آن نیز به خانوارها فروخته شده و ثانیا بر اساس نظر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی حاضر در جلسه، به دلیل آنکه تمامی برنج‌های عرضه شده با مارک‌ها و عناوین متفاوت، یک نوع برنج هندی با کد «پوسا 1121» می‌باشند که از کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و امارات متحده عربی به کشور وارد شده است. لذا با این توصیف، تعمیم آزمایشات به کل واردات این برنج خیلی دور از واقعیت نیز نمی‌باشد.

از سوی دیگر رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور(آقای دکتر نظام الدین برزگری) معتقد است که در عین حالی که آزمایشات انجام شده توسط اداره کل استاندارد تهران را نمی‌توان رد کرد، ولی این نکته را باید تأکید کرد که اولا برای اثبات و یا رد نهایی موضوع آلودگی، نیاز به آزمایشات روی نمونه‌های بیشتری از مبداء گمرکات و شهرستان‌های مختلف می‌باشد و ثانیا تا زمانی که استاندارد مورد نظر از جمله استاندارد مجاز میزان آرسنیک در کالاهایی چون برنج در شورای عالی استاندارد به عنوان استاندارد اجباری مصوب نشود، نمی‌تواند صرفا با آزمایشاتی از این نوع با واردات کالاها مخالفت نماید.

گزارش مجلس می‌افزاید: مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (آقای دکتر هدایت حسینی ) اعلام نمود که اساسا در بحث واردات کالاها و مواد غذایی، تعیین میزان آرسنیک در برنامه آزمایشات دانشگاه‌های علوم پزشکی ما نبوده و هیچگونه استانداردی اجباری در این خصوص را نیز نداشته و عملا تاکنون گواهی‌های اعلامی به گمرک، بدون این ملاحظه صورت گرفته و فقط در دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، اهواز، بوشهر، مشهد و زاهدان، موارد استاندارد 127 مربوط به شکستگی دانه، آفت‌زدگی، سموم قارچی، آفلاتوکسین و سایر توکسینها، سرب و کادمیوم و آلودگی‌های میکروبی و کپک را اندازه‌گیری می‌نموده‌ایم و از نظر آفت‌کش‌ها نیز گواهی کشور مبدا را دریافت می‌کردیم و بنابراین از نظر ما این برنج‌ها فاقد آلودگی به فلزات سنگین می‌باشند .

از مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (آقای دکتر هدایت حسینی) سوال شد که با توجه به این‌که شما آزمایش میزان آرسنیک را انجام نمی‌دهید، چرا به سرکار خانم مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاعات غلط داده که ایشان در مصاحبه خود اعلام کند که آقای مدیرکل هیچ پاسخ روشنی نداشتند.

جمع‌بندی مجلس

بررسی‌های انجام شده و ملاحظه مدارک ارسالی، تناقضاتی را ایجاد نموده که به نظر کمیسیون ابهامات موجود نه تنها برطرف نگردیده، بلکه ابهامات و مسائل جدیدی نیز ایجاد نموده است که به نظر می‌رسد باید به این موارد پرداخته و پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

این گزارش می‌افزاید:بااین حال هنوز مشخص نیست که واکنش دستگاه‌های دولتی مسوول در امر واردات برنج نسبت به این گزارش جدید چیست. به‌طور حتم دولت نیز دراین زمینه استدلا‌ل‌هایی دارد که بدون در نظر گرفتن آن نمی‌توان به قضاوتی روشن درباره صحت گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس دست یافت لذا برای این‌که امنیت غذایی مردم بیش‌از این مورد خدشه شایعات و تناقضات قرار نگیرد باید از دستگاه‌های مسوول خواست بار دیگر اطلا‌عات اقناعی لا‌زم را در این باره ارائه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها