رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
این هواپیما میتواند تنها مسافر خود را در وضعیت عمودی یا ایستاده برای یک محدوده زمانی 2 ساعته از مبدا به مقصد موردنظر انتقال دهد. از آنجایی که این هواپیما هنگام پرواز سوخت کافی در اختیار خواهد داشت، پیشبینی میشود سرعت حرکت آن به بیش از 112 کیلومتر در ساعت نیز برسد. پیش از پرواز آزمایشی این هواپیما، سیستم اندازهگیری دقیقی روی آن نصب شده و آزمایشات تعیین کننده ضریب ایمنی پرواز در سطح زمین انجام شده است. مهمترین ویژگی این هواپیما این است که بدون این که خروجی بنزین از 75 درصد بنزین مورد نیاز برای برخاستن زمین افزایش یابد، قدرت موتور هنگام پرواز از سطح زمین، حدود 105 درصد نیروی مورد انتظار خواهد بود. این موضوع نشاندهنده این است که سیستم مکانیکی این هواپیما از بازده عملکردی بسیار بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، سولوترک به گونهای طراحی شده است که علاوه بر اینکه ذخیره انرژی کافی دارد، میتواند انرژی مورد نیاز برای صعود هواپیما و بلند شدن آن از زمین را نیز فراهم کند. این موضوع به این معنی است که جعبه دنده و میللنگها، حتی در شرایطی که تحت فشار زیاد قرار میگیرند نیز بدون اینکه بیش از اندازه گرم شوند یا لرزش قابل توجهی ایجاد کنند، کار خواهند کرد. نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 2000 میلادی در ناسا (سازمان ملی فضانوردی ایالات متحده آمریکا) انجام شد و تا سال 2003 براساس نتایج به دست آمده از نخستین پرواز آزمایشی، محققان مرکز هواپیماسازی هزاره، تغییراتی را در طراحی شکل ظاهری آن به وجود آوردند تا موانع پیشین را از میان بردارند. سولو ترک تنها یک صندلی دارد و مجهز به 2 پروانه است که بالای سر فردی که بر آن سوار میشود و در 2طرف قرار میگیرند. جالب است بدانید که عملکرد هر یک از این پروانهها در تونل باد ناسا بررسی و آزمایش شده است و بر این اساس، میتوان امیدوار بود حتی در حالی که سولوترک در نزدیکی سطح زمین یا با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، خطری او را تهدید نخواهد کرد. این گروه از محققان پیش از این نیز هواپیماهای کوچک بدون سرنشین دیگری طراحی کرده بودند که بیشتر در زمینه انجام فعالیتهای نظامی و امور تحقیقاتی و جمعآوری اطلاعات مورد نیاز کاربرد داشته است. به نظر میرسد این هواپیما بتواند امکان حضور انسان را در بسیاری از مناطقی که تاکنون امکان دسترسی به آن وجود نداشته است، براحتی فراهم کند و امکانات بیشتری در اختیار محققان قرار دهد.
زهرا هداوند
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون
فاطمه مجلل در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین: