jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۶۴۷۳ ۱۸ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۱۱

مهدی یاورمنش: بچه‌ها، تالار نمایش را روی سرشان گذاشته‌اند. با فریاد یکدیگر را صدا می‌زنند، با ذوق و شوق به گوشه و کنار سالن نگاه می‌کنند و لحظه‌ای که بازیگران روی صحنه می‌آیند، با تشویق‌هایشان به آنان خوشامد می‌گویند. کودکان با حضورشان، شادی، نشاط و سرزندگی را به محیط‌‌های هنری می‌آورند و به همه چیز رنگ و بویی متفاوت می‌بخشند. اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد ارتباط گرم بچه‌ها با هنر نمایش باشید، کافی است مهر ماه هر سال به اصفهان سفر کنید و در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حاضر شوید؛ تنها جا و تنها وقتی که می‌توان این هنر را زنده و پویا دید.

در شرایطی که تهران 10 میلیون نفری در طول سال حداکثر میزبان 30 نمایش ویژه کودک و نوجوان است و در دیگر شهرهای کشور از همین فعالیت اندک هم خبری نیست، جشنواره‌های تئاتر می‌توانند تا حدی این کم‌کاری را جبران کنند.

در حال حاضر جشنواره‌های موضوعی متعددی در کشور برگزار می‌شوند که همگی در قانونی نانوشته، تنها بزرگسالان را مخاطب خود می‌دانند و برای او نمایش به روی صحنه می‌برند. جشنواره‌های تئاتر رضوی، ایثار، دفاع مقدس، ماه، بانوان، مقاومت و نمایش‌های آیینی و سنتی همچون برادر بزرگ‌ترشان که همان جشنواره تئاتر فجر است، کمترین اعتنایی به کودکان و نوجوانان ندارند.

این در حالی است که اگر بخش ویژه کودک و نوجوان در هریک از این جشنواره‌ها گنجانده شود، هم آن رویداد فرهنگی با حضور بچه‌ها گرم‌تر برگزار خواهد شد و هم تئاتر کودک از این انزوا خارج می‌شود.

در موقعیتی که آموزش و پرورش درگیر مسائل ریز و درشت مدیریتی و آموزشی است و توجه به هنر و بویژه تئاتر به هیچ وجه اولویتش محسوب نمی‌شود، آشنایی کودکان و نوجوانان با این هنر که می‌تواند جنبه‌های تعلیمی و تربیتی هم داشته باشد، تنها از دوازدهمین جشنواره‌ها امکان‌پذیر است؛ آن هم جشنواره‌هایی که هرچند سال یک بار در یکی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود و به چهار گوشه ایران سفر می‌کند. جشنواره‌های موضوعی تئاتر گرچه دغدغه هنر دارند؛ اما همان طور که از عنوان هریک از آنها برمی‌آید، اهداف فرهنگی و اجتماعی دیگری را هم دنبال می‌کنند. برای مثال اگر قرار بر زنده نگاه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال آنها به نسل‌های آینده است، چه مخاطبی بهتر از کودکان و نوجوانان می‌توان یافت یا در جشنواره‌ای چون تئاتر رضوی، چگونه می‌توان از خیر حضور تماشاگرانی گذشت که به مقتضای سن و سالشان بسیار پاک و معصوم بوده و آماده پذیرفتن و ارتباط برقرار کردن با مفاهیم مذهبی و دینی هستند.

اگر در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری خودمان دوراندیش هستیم و آینده را رصد می‌کنیم، هیچ راهی نداریم که از شیوه اشتباه گذشته درس بگیریم و کودکان و نوجوانان را به همه جشنواره‌های سراسری و منطقه‌ای تئاتر کشور دعوت کنیم.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بر اساس تحلیل و واقع‌نگری خود متوجه شدند یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های معضلات کشور، سلطه خارجی و وابستگی رژیم شاه به دولت‌های دیگر بود به همین دلیل در اولین و شاید مهم‌ترین خواست خودشان؛ استقلال را انتخاب کردند.به این معنی که با دیگر کشورها بدون کمترین وابستگی ارتباط داشته باشیم و بیشتر بر امکانات خودمان تمرکز و اتکا کنیم.

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

اصولا سبك زندگی، مجموعه به هم پیوسته‌ای است كه هم شامل زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت می‌شود. نمی‌توان سبك زندگی مدیریتی را از زندگی فردی و خانوادگی جدا كرد.

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

وزیرکشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که همین روزها تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان سال گذشته را اعلام خواهند کرد. این سخنان خوب است اما سوال این است که علت تاخیر بسیار در این زمینه چیست؟

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

همیشه وقتی یک آتش‌سوزی وسیع در پهنه‌های جنگلی کشورمان رخ می‌دهد، بحث‌هایی تکراری درباره لزوم تامین امکانات، بالگرد و بودجه مطرح می‌شود و نهادهای مختلف نیز تقصیر را بر گردن هم می‌اندازند و چند روز بعد از خاموش شدن آتش نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر