چندی پیش دبیر شورای پیشگیری از اعتیاد یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در همایشی اعلام کرد: سالانه 5 درصد به جمعیت معتادان کشور اضافه می‌شود، ماهانه 100 نفر از معتادان می‌میرند و روزانه 500 جوان معتاد می‌شوند.
کد خبر: ۲۷۴۳۹۸

از سوی دیگر، آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر سال بیش از 6 تریلیون تومان صرف هزینه اعتیاد در کشورمان می‌شود و آمارهای غیررسمی آن را حدود 15 درصد درآمد نفتی تخمین می‌زنند.

بررسی این اعداد و ارقام از آن رو حایز اهمیت است که یادمان می‌اندازد هرچند تاریخچه مبارزه با مواد مخدر در ایران دامنه‌دار است و از سال 1335 که کشت خشخاش در ایران ممنوع شد تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که امام راحل مستقیما مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار نظام قرار دادند، ایران با قاچاق مواد مخدر جنگیده است اما این مبارزه کشدار، هنوز کاملا به ثمر نرسیده است، مهار صددرصدی اعتیاد ناممکن می‌نماید، رشد آمار اعتیاد بخصوص در نسل جوان رو به افزایش است و بخش عظیمی از سرمایه کشورمان صرف اعتیاد می‌شود که همه اینها ممکن است هر شنونده‌ای را به شک بیندازد که شاید برخی از روش‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر طی این سال‌ها، مقطعی بوده است.

یکی از روش‌های پیشنهادی مبارزه با قاچاق مواد مخدر که از سوی سیاستگذاران کلان این امر مطرح شده، انسداد مرزهای شرقی با تاکید بر دیوارکشی در این مناطق است که به گفته سردار احمدی مقدم، در سال‌های 1387 1385، حدود 800 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و فرمانده ناجا همچنین اوایل امسال وعده داده است که امسال نیز 100 میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص یافته به ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی به تکمیل این پروژه اختصاص داده شده است، اما علی‌رغم صرف هزینه‌های کلانی که به آنها اشاره شد، هنوز تاثیرگذاری این روش از دیدگاه برخی کارشناسان جای بررسی بیشتر دارد.

اگر چه تعبیر «یک تیر و دونشان» در بحث دیوارکشی مرزهای شرقی مصداق دارد و این اقدام نه تنها ورود قاچاقچیان به کشور را دشوار می‌سازد، بلکه امنیت مرزهای شرقی را نیز تا حدودی تامین می‌کند و راهی برای مبارزه با تروریسم در این مناطق به حساب می‌آید، اما بر کسی پوشیده نیست که بلندترین دیوارها برای قاچاقچیان کوتاه و نفوذپذیرند، ضمن آن که ظاهرا خوش‌اقبالی و عوامل طبیعی هم با آنان در این زمینه یار شده‌اند؛ به طوری که پیچیدگی جغرافیایی و فراوانی مناطق صعب العبور در شرق ایران به حدی است که امکان دیوارکشی را در بسیاری از قسمت‌ها ناممکن می‌سازد و این محدوده‌ها دقیقا همان راه‌هایی است که مورد استفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرد. طبیعت بیابان خشک و خشن و تغییرناپذیر است که هیچ پدیده غریبه‌ای را پذیرا نیست و از این رو واضح است که وجود دیوارها را تاب نمی‌آورد و باران‌های تند و ناگهانی سالانه و بادهای سوزان و فرساینده‌اش، دیوارها را در معرض تخریب قرار می‌دهد که احتمالا بازسازی و مراقبت از آنها هزینه‌ای مضاعف را بر کشور تحمیل خواهد کرد. بخش عمده‌ای از دیوارکشی در سال‌های اخیر با تلاش بی‌وقفه نیروی انتظامی و پیگیری‌های فرمانده ناجا و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش رفته است؛ اما اگر دیوارها به حد کافی نفوذناپذیر بود، مسلما راه ورود غیرقانونی اتباع بیگانه را که به مراتب کشف شان از مواد مخدر آسان‌تر است به کشور می‌بست و امروز شاهد قاچاق گسترده انسان در شرق و مرکز کشور نبودیم که این ثابت می‌کند مواد مخدر از همان راهی وارد کشور می‌شود که اتباع بیگانه علی‌رغم تدابیر امنیتی و وجود ایستگاه‌های بازرسی در کشورمان، راه ورودشان را به ایران هموار می‌کنند. آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، پویایی بازارمواد مخدر و نوآوری قاچاقچیان به دلیل سود فراوان در تجارت مواد مخدر است که شواهدش را در عرضه هرچند ماه یکبار انواع جدید مواد و نوسان‌های حساب شده قیمت آنها می‌بینیم. چه کسی می‌تواند مطمئن باشد که پس از دیوارکشی مرزها، قاچاقچیان از نبوغشان برای قاچاق مواد مخدر، با شیوه‌های نو استفاده نمی‌کنند و مانند هم‌پیشه‌هایشان در کشورهای دیگر به حفر تونل و استفاده از راه‌های هوایی برای قاچاق متوسل نمی‌شوند؟

مریم یوشی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها