جان رنه / سردبیر نشریه ساینتیفیک آمریکن

رویایی به نام سفر در تونل زمان

زمان همیشه در حال گذر است و این فرآیند بسرعت هرچه تمام‌تر در حال انجام شدن است. از آن گذشته هیچ کس جلودار آن نیز نیست. اگر نگاهی به ساعت دیواری یا مچی خود داشته باشید، تنها شاهد حرکت تدریجی عقربه‌ها به جلو هستیم. در حقیقت آنها تنها و تنها یک مسیر را در پیش گرفته‌اند و نمی‌توان توقف یا حرکت آنها در مسیری دیگر را متصور شد.
کد خبر: ۲۶۴۰۰۷

با این حال کم نیستند کسانی که دوست دارند تا زمان به جهتی دیگر مثلا به عقب بازگردد. به هر حال باید پذیرفت که دیروز گذشته است و فردا لحظه به لحظه نزدیک می‌شود. پس کجا می‌توان به دنبال چنین تغییری بود؟ بدون تردید تنها در ادبیات و افسانه‌های علمی و تخیلی است که می‌توان ردپایی از بازگشت زمان به عقب را پیدا کرد!

سفر به گذشته و سیر و سیاحت در تونل زمان مقوله‌ای است که به عنوان سوژه اصلی و تماشاگر و خواننده پسند در طیف وسیعی از فیلم‌ها و رمان‌های علمی و تخیلی به کار گرفته شده است. مقوله‌ای که در این میان از سوی بسیاری از محققان مورد توجه قرار گرفته است، پروژه‌های تحقیقاتی است که ممکن است در صورت سفر به گذشته و سیر و سیاحت در تونل زمان انجام شوند.

بـشـر تـشـنـه رمـزگـشـایـی از بـسیاری از ناشناخته‌ها و ناگفته‌های علمی است که به نظر می‌رسد تا سالیان طولانی همچنان به عنوان رازهای سر به مهر باقی بمانند و گرچه دانش بشری در حال کشف و رمزگشایی تدریجی آنهاست، اما این فرآیند بسیار زمان بر خواهد بود.

به عنوان مثال رمزگشایی از چرایی بروز رویدادی همچون تونگاسکای در سیبری از جمله این روِیاهاست و اکنون که امکان بازگشت به گذشته در تونل زمان وجود ندارد، این دانش بشری است که باید آن را به تنهایی رمزگشایی کند.

مترجم: سعید حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها