درباره خون‌آشام‌ها

همه چیز از رویا شروع شد

حالا دیگر استفانی مه‌یر نویسنده آمریکایی به دلیل نوشتن قصه خون‌آشام‌هایش و اسم «گرگ و میش» کاملا شناخته شده است. رمان گرگ و میش او بیش از 42 میلیون جلد در سراسر جهان فروش کرد و به 37 زبان دنیا ترجمه شده است. یک فیلم هم با اقتباس از این رمان ساخته شد که از نوامبر 2008 در آمریکا اکران شده و در سراسر دنیا استقبال خوبی از آن به عمل آمده و حالا همه منتظر اکران قسمت بعدی فیلم هستند. سایت یاهو هم این فیلم را در جدولی از فیلم‌هایی که باید ببینید در ردیف اول جدول جای داده است.
کد خبر: ۲۶۰۳۰۱

روزنامه پرطرفدار یو.اس.ای تودی در سال 2008 استفانی را به عنوان نویسنده سال برگزید. او سال پیش توانست عنوان پرفروش‌ترین نویسنده سال را هم به خودش اختصاص بدهد. سال پیش او توانست 22 میلیون جلد از کتابش را به فروش برساند و گرگ و میش را بر کرسی پرفروش‌ترین کتاب سال بنشاند. خودش هم در فهرست مشهورترین چهره‌های سال 2009 فوربس در رتبه 26 جای گرفت.

استفانی مه‌یر پدیده این سال‌های آمریکاست. خیلی‌ها او را با رولینگ مقایسه می‌کنند و واقعیت این است که این مقایسه خیلی هم بیراه نیست. او تا پیش از نوشتن جلد اول چهارگانه خون‌آشام‌هایش اصلا آدم شناخته شده‌ای نبود و هیچ تجربه‌ای هم در نوشتن نداشت. تنها فعالیت او در زندگی‌اش این بود که در سال 1995 با مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، همین. او البته یک سال پیش از آن ازدواج کرده بود و حالا مادر 3 تا پسر است.

برای استفانی مه یر همه چیز از سال 2003 شروع شد. خودش می‌گوید در حالی که به رویا فرورفته بود (احتمالا رویای موفقیت رولینگ با خلق یک مجموعه کاملا فانتزی و خیالی) موضوع «گرگ و میش» به سراغش آمد. این رویا درباره یک دختر مدرسه‌ای بود که یک خون‌آشام عاشق او می‌شود؛ خون‌آشامی که حسابی تشنه به خونش هم بود. مه‌یر بر مبنای این رویا یک دست‌نویس تهیه کرد که حالا فصل 13 کتاب اول را تشکیل می‌دهد.

او با وجود این که تجربه کمی در نوشتن داشت، ظرف 3 ماه از این رویا یک کتاب کامل خلق کرد. پس از نوشتن و ویرایش رمان، موفق شد یک قرارداد برای نوشتن 3 کتاب دیگر با کمپانی لیتل براون امضا کند و 750 هزار دلار از این بابت پول بگیرد. کتاب نخست او در سال 2005 منتشر شد و شهرتی جهانی را برایش به همراه آورد. او ماه‌هاست که در آلمان هم در راس فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها جای دارد و حتی نسخه انگلیسی کتابش هم پیش از ترجمه آن به آلمانی، عنوان پرفروش‌ترین کتاب خارجی آلمان را به خودش اختصاص داده بود.

این کتاب توانست عنوان بهترین کتاب به انتخاب سردبیر نیویورک تایمز، بهترین کتاب سال پابلیشرز ویکلی، بهترین کتاب دهه به انتخاب سایت کتاب آمازون و برترین کتاب انجمن کتابداران آمریکا را از آن خود کند.

موفقیت این کتاب با 3 کتاب بعدی تکمیل شد و ماه نو، ماه گرفتگی و درهم شکستن خورشید در 3‌سال و پشت سر هم منتشر شد. کتاب ماه نو بلافاصله به پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان نیویورک تایمز راه یافت و از آن موقع تاکنون در این فهرست حضور دارد. پس از انتشار ماه گرفتگی یا خسوف، این مجموعه 3 تایی در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفتند و 143 هفته در این مکان باقی ماندند.

با انتشار جلد آخر، در همان روز اول 3/1 میلیون جلد از آن به فروش رسید و رکورد پرفروش‌ترین کتاب جهان در روز نخست را به خود اختصاص داد.

در این جلد ماجرای عشق این دو جوان که یکی 17 ساله و دیگری 108 ساله است، از زاویه دید «بلا سوان» نقل می‌شود و در جلد پنجم که قرار است با عنوان خورشید نیمه شب منتشر شود، این بار همه ماجرا از زاویه دید «ادوارد کالن» یکی دیگر از شخصیت‌ها بیان می‌شود. مه‌یر که قصد داشت جلد پنجم را بلافاصله منتشر کند پس از این که 12‌فصل داستان پیش از چاپ در اینترنت منتشر شد تصمیم گرفت که داستانش را تغییربدهد.

خیلی‌ها کتاب‌های او را با جین ایر «شارلوت برونته» یا آن شرلی گرین گیبلز اثر «لوسی ماد مونتگومری» مقایسه می‌کنند و می‌گویند سبک نوشتن هر جلد شبیه یکی از کلاسیک‌هاست و گرگ و میش را با غرور و تعصب «جین آستین»، ماه نو را با رومئو و ژولیت «شکسپیر»، ماه گرفتگی را با بلندی‌های بادگیر «امیلی برونته» و درهم شکستن خورشید را با تاجر ونیزی و رویای نیمه شب تابستان «شکسپیر» مقایسه می‌کنند.

خود او می‌گوید نوشته‌هایش به شدت تحت تاثیر موسیقی هستند و او مجموعه‌ای از آهنگ‌هایی را که در نوشتن این رمان‌ها به او کمک کرده‌اند و فضای لازم را برایش خلق کرده‌اند روی وب‌سایتش قرار داده است.

می ‌2008 او یک رمان دیگر هم به نام «میزبان» نوشت که رمانی در ژانر علمی  تخیلی است. این بار او از ژانر نوجوانان خارج شد و این رمان را برای بزرگسالان نوشت. در رمان «میزبان» مه‌یر کره زمین را در آینده توصیف می‌کند که به دست موجوداتی از کرات دیگر افتاده است. آنها به تدریج وارد زمین شده‌اند و آن را تسخیر کرده‌اند. حالا این موجودات غریبه که اسمشان روح است، در کالبد انسان‌ها که جنبه میزبان برای این انگل‌های مهاجم را دارند، زندگی می‌کنند. معمولا هنگامی که یک روح کالبدی را تسخیر می‌کند، کنترل کامل آن را در دست می‌گیرد و وجدان انسانی طرف را از بین می‌برند، اما یک زن جوان در برابر این بیگانه‌ها مقاومت می‌کند.

«میزبان» از زمان انتشار تاکنون در فهرست پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک تایمز باقی مانده است. او قصد دارد این رمان را هم ادامه بدهد.

محض اطلاع چند جلد از کتاب‌های مه یر به فارسی هم ترجمه و منتشر شده‌اند و از ورود میزبان به کتاب فروشی‌های ایران فقط یکی دو روز می‌گذرد.

خون‌آشام‌ها بر پرده سینما

فیلم گرگ و میش یک فیلم جمع و جور و کم‌هزینه بود که با اقتباس از رمان استفانی مه‌یر و به کارگردانی کاترین هاردویک از نوامبر 2008 به روی پرده سینما آمد. شاید تولیدکننده‌های فیلم هرگز پیش‌بینی این موفقیت را نمی‌کردند، اما فیلم توانست به فروش 450 میلیون دلاری برسد. این فیلم ماجرای عشق یک ومپایر (خون‌آشام) جوان و جذاب به نام «ادوارد» با بازی رابرت پاتنسون به یک دختر مرموز و کم‌حرف به نام «بلا سوان» با بازی کریستین استوارت است. رابرت 17 ساله که در حقیقت 108 ساله است، قرن گذشته بیمار شد و دکتر برای نجات دادن او درمانی را به کار برد که او را به یک خون آشام تبدیل کرد.

منبع: گاردین
مترجم:آرزو پناهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها