کارشناس مرکزملی اقیانوس‌شناسی خبرداد:

کشند قرمز در سواحل خوزستان!

در پی وقوع پدیده کشند قرمز در دریای خلیج فارس و عمان، کارشناسان مرکز ملی اقیانوس شناسی از حرکت این پدیده تا مرز آب‌های ساحلی استان خوزستان خبر دادند.
کد خبر: ۲۳۶۳۴۰

به گزارش ایسنا، دکتر حمید رضایی از متخصصان مرکز ملی اقیانوس شناسی در این زمینه اظهار کرد: هم اکنون از فعالیت این پدیده در اطراف جزایر فارور، کیش و آب‌های سطحی بندر لنگه کاسته شده است و شواهد موجود از حرکت این جلبک‌ها به سمت آب‌های ساحلی استان خوزستان خبر می‌دهد.

رضایی افزود: شواهد موجود حاکی از آن است که از تاریخ 12 بهمن ماه سال جاری آثار عینی مربوط به پدیده کشند قرمز از آب‌های ساحلی جزیره فارور کاسته شده است، به نحوی که آب‌های اطراف این جزیره به علت کاهش قابل توجه زئوپلانکتون‌ها (جانوران شناور) و ماهیان ساکن در این منطقه کاملا شفاف شده است، این در حالی است که هنوز در اطراف آب‌های جزایر قشم و لارک این پدیده به وضوح مشاهده می‌شود.

متخصص مرکز ملی اقیانوس شناسی تصریح کرد: ادامه این پدیده باعث مرگ حجم قابل توجهی از ماهیان و آبزیان شده و صیادان ماهی به ویژه ماهیان تزئینی را در این منطقه با مشکلات جدی معیشتی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: جلبک‌های قرمز از آغاز فعالیت خود از شهریور 87 خسارات بسیاری به صیادان، استخرهای پرورش میگو، صنعت گردشگری و محیط زیست این منطقه وارد کرده و هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات ناشی از این پدیده در دست نیست، اما اداره شیلات به تازگی از اتلاف حدود 30 تن ماهی در این منطقه خبر داده است که این رقم شامل مرگ و میر ماهیان غیر شیلاتی، بی‌مهرگان و نرم‌تنان، خارپوستان، سخت پوستان، ‌مارماهیان، سنگفرشان مرجانی و ماهیان تزئینی نیست.

رضایی افزود: به دنبال وقوع پدیده کشند قرمز که سطح وسیعی از خلیج فارس و تنگه هرمز را در بر گرفت این مساله به بحرانی زیست محیطی تبدیل شده است. اگر چه در روزهای اخیر شکوفایی پلانکتون‌ها کاهش یافته است، اما این مشکل همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است.

 طبق گزارش کارشناسان گروه علوم زیستی مرکز ملی اقیانوس شناسی، کشند قرمز بر اثر شکوفایی فیتوپلانکتونی از جنس Cochlodinium که از تاریخ هفتم مهرماه تا به امروز در آبهای ساحلی استان هرمزگان مشاهده شده، سبب مرگ و میر ماهیان مرجانی و شیلاتی زیادی در سواحل این استان شده است.

فیتوپلانکتون Cochlodinium دارای سم عصبی (نوروتوکسین) است که بر انسان تاثیری ندارد. این فیتوپلانکتون از گروه جلبک‌های زیان آور (HAB) است زیرا در غلظت زیاد سبب مصرف زیاد اکسیژن محلول در آب شده و در نتیجه سبب مرگ و میر ماهیان می‌شود. غلظت زیاد این فیتوپلانکتون‌ها همچنین بر رشد و بقای برخی از زئوپلانکتونها مثل لارو دو کفه‌یی‌ها تاثیر می‌گذارد.

Cochlodinium یک دینوفلاژله پلانکتونی و دارای کلروپلاستهای زرد، سبز تا قهوه ای است و به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز آشکار می‌شود.

در سالهای اخیر، این دینوفلاژله سبب مرگ و میر بسیاری از ارگانیزم‌های دریایی در کشور کره جنوبی شده است.

مکانیسم سمیت این دینوفلاژله تاکنون مشخص نشده است، اما ظاهرا عوامل متعددی سبب مکانیسم سمیت این دینوفلاژله ها می‌شود.

ظاهرا فعالیت‌های انسانی مثل پساب‌ها و مواد مغذی خروجی از استخرهای پرورشی و بارش باران و تنشهای ناشی از باد باعث تسهیل وقوع شکوفایی چنین دینوفلاژله‌هایی می‌شوند.

مواد مغذی متراکم شده در استخرهای پرورشی بر اثر عمل بادهای محلی و آب روان‌ها به آب دریا ریخته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها