گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما

نمایش فرهنگ بومی در قالب بهترین برنامه‌ها، هدف اصلی ماست

پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن، استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، همراه با ثمرات و دستاوردهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی‌ بوده است که در جای جای میهن اسلامی، پرتوافکنی می‌نمایند. در این میان، گسترش و توسعه کمی و کیفی مراکز صدا و سیمای استان‌ها، از زمره آنهایی بود که فروغ و خجستگی بیشتری یافته‌اند. تمامی مراکز بهره‌مند از ایستگاه‌های قوی رادیویی و تلویزیونی، به ساخت و تولید برنامه‌هایی می‌پردازند که اهداف اصلی‌شان، نزدیک‌تر شدن به مسائل، مشکلات، نیازها، باورها و فرهنگ مناطق با گروه و نژاد‌ها و اقوام گوناگون جامعه ایرانی است. در گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم، معاونت امور استان‌ها و مجلس، تلاش بر این بوده، به موازات توجه به پیشرفت‌های محتوایی و فنی در دوران سه دهه پس از پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی، تاحدودی نگرشی آسیب‌شناسانه نیز به این مقوله داشته باشیم.
کد خبر: ۲۳۲۰۹۰

علت تجمیع امور پارلمانی و استان‌ها در صدا و سیما چیست؟

امور حقوقی به معنی وضع قوانین و ضرورت ارتباطات نزدیک با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم که عمدتا از اقصی نقاط کشور هستند و بخصوص توجه به رعایت اصل عدالت رسانه‌ای در امر پوشش صدا و سیما و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و منطقه‌ای و دیگر مشترکات فراوانی که در درون و برون سازمان وجود دارد موجب گردید تا این دو امر در یک معاونت تجمیع گردد.

مهم‌ترین ویژگی و عملکرد محتوایی چند سال اخیر رسانه را در چه می‌بینید؟

توجه به داشته‌های فرهنگی ‌ هنری و تاریخیِ خود برای حفظ هویت اسلامی ‌ ایرانی و تعمیم و ترویج آن در نسل‌های امروز و فردا که این مهم با رویکرد بسیار ارزشمند صدا و سیما به مراکز استان‌ها شکل گرفته و در حال توسعه است، زیرا بخش عمده داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی ایرانی ‌ اسلامی ما در اقصی نقاط کشور وجود دارد، مثل آداب و رسوم، آئین‌ها ‌ متل‌ها و مثل‌ها، زبان، لهجه، گویش، لباس و حتی آثار باستانی ‌ تاریخی و شخصیت‌های مؤثر فرهنگی، تاریخی ‌ علمی که همه و همه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بودند و هستند و در رهگذر شبکه‌های استانی بالنده می‌شوند و در شبکه‌های سراسری و ملی هم ظهور و بروز می‌یابند.

نکته دیگر مدیریت پیام و مهندس محتوایی در رسانه ملی است که خصوصیات و ویژگی‌های آن در سند افق رسانه تدوین شده است که مهم‌ترین مؤلفه آن توجه عمیق به مقوله‌های انسجام اسلامی و وحدت ملی ماست. مثل زبان ملی، هویت ایرانی، آموزه‌ها و معارف اسلامی با پرهیز از افراط و تفریط و منطبق با نیاز،‌ مصلحت و میل مخاطب، البته تولیدات فرهنگی هرچه هنرمندانه‌تر باشد جاودانه‌تر خواهد بود. بخش عمده این ماموریت‌ها توسط 32 شبکه رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها رقم می‌خورد.

برنامه‌های آتی؟

در 3 حوزه مطالعات گوناگونی در حال انجام است اول برنامه‌های کوتاه مدت است که شرایط موجود باید ارتقا و کیفیت یابد و مراکز صدا و سیما با حضور موثر خود نقش هدایت و مدیریت فرهنگی استان را برعهده بگیرند. بدلیل تاثیرپذیری و میزان نفوذی که رسانه ملی میان مخاطبان دارد و همچنین پوششی که در سطح استان دارد باید سهم خود را در عرصه‌های مختلف فرهنگی،‌ سیاسی و اجتماعی ارتقا دهد. در این مسیر سندهای بالادستی افق رسانه سند چشم‌انداز نظام و حتی سند توسعه استان که عمدتا نهایی شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوم برنامه‌های میان‌مدت است که لازم است درخصوص چگونگی تخصصی کردن شبکه‌های محلی و توسعه آنها در نقاطی که از مزیت‌های نسبی در حوزه‌های گوناگون برخوردارند مطالعاتی با هدف کشف استعدادها و ظرفیت‌ها، تبلیغ و ترویج و آموزش برای به فعلیت رساندن آن استعدادها صورت پذیرد.

سوم برنامه‌های دراز مدت که عمدتا ناظر بر آینده رسانه در چرخه رشد فزاینده این تکنولوژی است که امروز در دنیا به سرعت در حال گسترش است، ما باید بدانیم که در 20 سال آینده رسانه‌ها در چه شکل و محتوایی خود را عرضه می‌کنند و نحوه ارتباط با مخاطب چگونه خواهد بود و به همین نسبت ذائقه ‌ سلیقه و نیاز مخاطبان را رصد و پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم در آن شرایط حرفی نو و تازه برای ارائه داشته باشیم، البته پیش‌بینی شخصی من این است که به دلیل ماهیت آموزه‌ها و معارف اسلامی و توصیه‌ای که برخواسته از فطرت و سرشت وجودی انسان‌هاست چنانچه بخوبی شناسایی و هنرمندانه عرضه گردد و اسلام ناب به معنی واقعی کلمه تبیین و تبلیغ گردد بشریت سرخورده و گرفتار شده در چنبره رسانه‌های غربی و... را نجات خواهد داد، ولی ما باید امروز برنامه‌ریزی کنیم تا فردا دیر نباشد، بدیهی است در این رقابت یا جنگ رسانه‌ای هر یک از پدیده‌های رسانه‌ای از جمله رسانه‌ها و محلی باید نقش خود را بخوبی ایفاء نمایند تا مکمل چرخه رسانه‌ای کشور عزیزمان باشند.

تعامل مراکز استان‌ها با شبکه‌های سراسری چگونه است؟

مطلوب است، میزان حضور شبکه‌های استانی در پخش سراسری در سال گذشته 65% رشد داشته است و سفارش شبکه‌های سراسری برای تولید و تامین بخشی از برنامه‌های خود به مراکز استان‌ها رو به افزایش است، از سوی دیگر امروز بسیاری از نیازهای شبکه‌های ملی در پوشش اخبار ‌ گزارشات و حتی مستند و... را مراکز استان‌ها تامین می‌کنند و در همین ایام دهه فجر طی 2 بخش مستقل در شبکه‌های 1 و 3 فقط مستند انقلاب استان‌ها پخش خواهد شد و همچنین مستند دستاوردها. بنابراین هیچ نکته‌ای جز تعامل و همدلی و هماهنگی برای برخورداری هرچه بیشتر شبکه‌های ملی از تولیدات استانی وجود ندارد، امیدوارم بزودی بخش‌های مستقل پخش تولیدات استان‌ها در شبکه‌های سراسری بوجود آید.

مهم‌ترین دستاورد 30 ساله رسانه ملی کدامها هستند؟

آنچه در رسانه ملی داریم به برکت انقلاب اسلامی است، تمامی توسعه کمی و کیفی مربوط به 30 سال بعد از انقلاب است. پیش از آن جز چند شبکه محدود چیزی وجود نداشت اما اکنون به بیش از 100 شبکه رسیده‌ایم (رادیویی و تلویزیونی) و 37 زبان ملی و فراملی در حال تولید و پخش می‌باشند. یک نمونه آن شبکه‌های استانی هستند که طی چند سال اخیر توسعه قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند. شبکه‌های برونمرزی مثل PRESS TV پرس تی وی ، العالم، جام‌جم، سحر و... هم که جای خود دارد.

این شبکه‌ها امروز در رسانه‌های مختلف جهان بخوبی می‌درخشند، براستی ارزش فرهنگی این توسعه کمی و کیفی را زمانی می‌توان دریافت که تصور کنیم در این تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه‌ای کشور ما در صورت نداشتن این شبکه‌ها در کجا ایستاده بود؟ زیرا سرعت تکنولوژی و فناوری جدید در حوزه رسانه بسیار شتابان است و اگر ما بسرعت خودمان را باین سطح که الان هستیم نمی‌رساندیم معلوم نبود که استکبار رسانه‌ای چه بر سر فرهنگ و ارزش‌های ما می‌آورد، اینهمه به برکت انقلاب و تدابیر نظام و همت مدیران دلسوز و سعی همه متخصصان و تلاشگران عرصه رسانه شکل گرفته و سامان یافته است.

اکنون چند شبکه استانی دارید؟

32 مرکز صدا و سیما در 30 استان و 3 شهر، به جز استان تهران که اگر حساب شود 33 مرکز خواهد شد و میانگین توسعه و ایجاد این شبکه‌ها حداکثر 7 سال است که با وجود عمر کوتاهشان امروز وضعیت مطلوبی دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت رسانه‌ای در استان‌ها ؟

شناخت دقیق از ماموریت و علم مرتبط با آن برنامه‌ریزی میان‌مدت و تفویض اختیار به مدیران و نظارت محتوایی و ارزیابی عملکردها، همچنین تلاش داریم تا به نحوی مراکز استان‌ها را در تولیدات فرهنگی دارای اختیارات تام نمائیم زیرا در این صورت آنها موظفند تا به تناسب سیاست‌های افق رسانه توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و سهم خود را در شبکه‌های سراسری افزایش دهند، ضمنا دستیابی به آخرین روش‌ها و فنون رسانه‌های دیداری و شنیداری و ارتقاء سطح دانش و علوم مدیریت رسانه‌ای هم مورد تاکید است.

در رقابت رسانه‌های ملی با شبکه‌های استانی شما در کجا ایستاده‌اید؟

همواره تاکید داریم که رسانه‌های استانی باید تمام قد در خدمت مقوله‌های فرهنگی و بومی خود باشند، بزرگ‌ترین خطری که شبکه‌های «لوکال» را تهدید می‌کند همین است که از ماموریت اصلی خود فاصله گرفته و بخواهند از مدل‌های تولیدی شبکه‌های سراسری تبعیت کنند البته این بدان معنی نیست که سطح تولیدات نازل باشد. خیر؟ بلکه همه سوژه‌ها دست‌مایه‌ها و قلمرو فعالیتی رسانه باید در قلمرو فرهنگی و آداب و رسوم و سرمایه هنری، معارفی و تاریخی همان استان رقم بخورد ولی در تکنیک هنری، استانداردهای ساخت و برخورداری از قالب‌های تولید و... نه تنها در سطح شبکه سراسری بلکه برای مخاطبان جهانی تولید گردد و این همان تاکیدی است که ریاست محترم سازمان، بخشنامه‌های محتوایی و معاونت امور مجلس و استان‌ها بدان اصرار دارند.

ضمنا در حال حاضر بسیاری از نیازمندی‌های شبکه‌های سراسری از سوی مراکز استان‌ها تامین می‌شود و به تدریج باید رنگین‌کمانی از تولیدات استان‌ها را در شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی شاهد بود.

سرنوشت قانون ماهواره مستقل صدا و سیما به کجا انجامید؟

قانون تصویب و ابلاغ شد، امیدواریم با تخصیص اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت محترم زمینه‌های عملیاتی شدن این پروژه ملی و بسیار مهم فراهم گردد زیرا هم برای استقلال فضایی به معنی رسانه‌ای آن و هم برای افزایش ضریب امنیتی انتقال سیگنال در سراسر کشور و دنیا مؤثر خواهد بود.

روند تبدیل آنالوگ به دیجیتال را در مراکز استان‌ها را توضیح دهید؟

در حوزه صدا روند بسیار عالی و سرعت خوبی دارد. اکنون آرشیوها در حال ذخیره‌سازی در سرورها هستند. استودیوهای تولید و بعضا پخش به دیجیتال تبدیل شدند و زیرساخت‌های مربوطه مثل ترانکینک و ... آماده شده است و برخی از مقدمات تبدیل در حوزه سیما هم فراهم است. معاونت توسعه و فناوری سازمان عزم والایی برای تبدیل سیستم‌های موجود به دیجیتال دارد.

به چه میزان از هنرمندان بومی استفاده می‌کنید؟

علی‌رغم شرایط موجود واقعیت تلخی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یعنی مهاجرت شخصیت‌های فرهنگی و هنری به تهران است. کمبود امکانات و بخصوص عدم سرمایه‌گذاری‌های موثر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها از دلایل این مهاجرت است. اما فعالیت‌ها و اقدامات چند سال اخیر صدا و سیما در مراکز استان‌ها موجب شد تا عده‌ای از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه امیدوارتر از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهند. به هرحال بیش از 110 فیلم سینمایی و 45 سریال و تولیدات فراوان در بخش‌های دیگر زمینه خوبی برای بروز و ظهور استعداد‌های هنری استان‌ها است، چنانچه دیگر دستگاه‌ها هم به وظیفه خود بخوبی عمل کنند و در یک هماهنگی و تعامل بیشتر برای جذب و به‌کارگیری از هنرمندان، نویسندگان و... همت گمارند وضعیت بهتر خواهد شد و برابر تاکیدات ریاست محترم سازمان و ابلاغیه‌های این معاونت و نظارت‌های مستمری که صورت می‌گیرد همه آثار تولیدی مراکز استان‌ها باید با ظرفیت‌های استانی منطبق باشد، جز در مواردی خاص و شرایطی که هیچ چاره‌ای جز استفاده از برخی از چهره‌ها و یا هنرمندان کشوری نباشد. باز هم تاکید دارم که هنر فقط در سینه مه گرفته تهران نیست، بلکه در دورترین نقاط این مرز و بوم نیز وجود دارد، چشم تیزبین و نگاه منصفانه می‌خواهد تا پیدا کند.

میزان مخاطب صدا و سیمای مراکز استان‌ها چقدر است؟

در سیمای مراکز استان‌ها میانگین مخاطب برابر نظرسنجی تابستان امسال حدود 60 ‌درصد میزان رضایت مخاطب است. میزان اعتماد در این بخش 79 درصد است. در صدای مراکز میزان مخاطب 26 درصد میزان رضایت 80 درصد و میزان اعتماد 84 درصد است. میزان پوشش شبکه‌های استانی، حدود 85% درصد در مقیاس جمعیتی است.

توضیحی پیرامون نحوه نظارت بر صدا و سیما

برابر قانون شورایی مرکب از نمایندگان قوای مقننه، مجریه و قضاییه بر صدا و سیما نظارت دارند، بعلاوه این‌که مرکز نظارت و ارزیابی در حوزه محتوا و تولید پیام و هریک از معاونت‌های سازمان در حوزه کاری خود به امر نظارت درونی اقدام می‌کنند. سازمان بازرسی و دیگر دستگاه‌های مرتبط هم با سازمان در تعامل می‌باشند و نظارت دوره‌ای خود را انجام می‌دهند، البته صدا و سیما عملکردی دارد که همه مردم نظارهگر آن هستند و هر روز در معرض قضاوت و نظارت افکار عمومی جامعه قرار دارد که این خود یک سرمایه بزرگ است.

بودجه سال آینده سازمان را چگونه می‌بینید؟

امیدوارم دولت محترم در لایحه بودجه سهم سازمان صدا و سیما را به خوبی پیش‌بینی کند. با توجه به شرایط موجود توقع جبران کسری‌های سال‌های گذشته را نداریم اما چنانچه نیازهای سال‌ آینده هم تامین و رشد معقولی داشته باشد خوب است. مجلس محترم نیز همواره برای رفع نیازهای فرهنگی کشور همت داشته و دارد، تلاش می‌کنیم تا در انعکاس واقعیت‌های فرهنگی و نیازهای آن بخوبی عمل شود تا لایحه منطبق با‌ آن تدوین گردد و سهم فرهنگی ارتقای مناسبی یابد، البته از همکاری‌های دولت هم تشکر می‌کنم.


برنامه‌های سی‌امین سال انقلاب اسلامی در حوزه معاونت امور مجلس و شهرستان‌ها:


تهیه 30 بهار مستند انقلاب از 30 استان کشور جهت پخش از شبکه‌های سراسری سیما

تهیه 30 برنامه مستند گزارشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای پخش از شبکه‌های سراسری سیما

تهیه آلبوم سرودهای انقلابی فاخر برگرفته از نغمه‌ها و گویش‌های مختلف در کشور

تهیه 30 نماهنگ به جهت نمایش قابلیت‌های فرهنگی و بومی استانهای کشور

تهیه 30 نمایش رادیوئی با موضوع انقلاب اسلامی

تهیه برنامه موج ملی که بصورت همزمان در استان‌ها و شبکه‌های سراسری صدا و سیما پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها