نیازهای اساسی
استقلال یکی از مسائل بلوغ و به طور کلی دوره نوجوانی است. مرزهای این استقلال در حوزههای رفتاری، عاطفی و مالی باید کاملا مشخص باشد و آزادیهای متناسبی برای نوجوانان ایجاد کند. او میخواهد از قید و بندهای کودکی رها شود و احساسها و موقعیتهای جدید را شخصا تجربه کند؛ چرا که تواناییهای جدیدش که از بلوغ فکری، عاطفی و جسمی ناشی میشود وی را به این کار تشویق میکند.
جلوگیری از این آزادیهای ذاتی که نوجوان معنای آن را دریافته و بوضوح احساس میکند نتیجه منفی بر جای خواهد گذاشت؛ روانشناسان توصیه میکنند آزادیها متناسب با سن نوجوانی به وی اعطا شود به گونهای که نه به مهارگسیختگی بینجامد و نه احساس کند زیر سلطه است و دیگران برایش تصمیمگیری میکنند.
دکتر ابهری در این باره معتقد است: نظارت و کنترل بر آزادیها یک ضرورت است؛ اما باید به صورت غیر مستقیم و حتیالامکان نامحسوس باشد. سختگیری والدین و انضباط خشک و کنترل کسالتآور و سختیهای دوران بلوغ را دوچندان میکند. تجربه و پژوهش ثابت میکند کنترل غیرمستقیم و دوستانه که نوعی همراهی و حمایت را برای نوجوان ایجاد میکند و بیان نکات نامفهوم برای وی بویژه درباره رابطه با جنس مخالف، احساسات جنسی و کنجکاویهای ویژه این مقطع گذار از مرحله بلوغ را برای نوجوان تسهیل میکند و تکامل شخصیتی وی را رقم میزند. پرخاشگری و عصبانیت در دوره بلوغ غالبا نتیجه ضعف والدین و اطرافیان در نوع کنترل و مخدوش شدن رابطههاست.
به طور کلی میتوان گفت دوره بلوغ نیازهایی برای نوجوان ایجاد میکند که باید به آنها پاسخ داد. استقلال و آزادیهای مشروع و متناسب تنها یکی از این نیازهاست و والدین باید درباره تغذیه، پوشاک، استحمام، نظافت فردی، ورزش، گردش و روابط خانوادگی و دوستانه وی نیز توجه کافی داشته باشند. رفع نشدن یک یا چند نیاز خاص یا ارضا و اقناع نشدن نوجوان از آنها پایهای برای پرخاشگری، عصیان، مهار گسیختگی و عقدههای روانی یا به صورت معکوس انزوا و افسردگی وی میشود.
شوون رفتاری جدید
بلوغ به تناسب سن نیازها و رفتارهای جدید برای نوجوان میآفریند که بخشی از آنها به اختصار به این شرح است:
تمایل به عضویت در گروههای دوستی: گروه دوستی همسالان امکاناتی برای مشاوره، یادگیری مهارتهای جمعی،کسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشکلات و احساسات بلوغ، کنترل رفتار و روابط عاطفی گستردهتر در اختیار نوجوان قرار میدهد. گروههای دوستی به بهبود روابط عاطفی و اجتماعی و سازگاری وی کمک میکند و نوجوان را در معرض تعامل انسانی و دلخواه قرار میدهد. افراد در سن بلوغ دوستانی را ترجیح میدهند که هوش، شکل ظاهری، استعدادهای ویژه و توانایی جلب جنس مخالف را داشته و انعطافپذیر و مهربان و مشتاق باشند.
یک دوست چه الگو باشد و چه نیاز به کمکی داشته باشد یا حتی حسهمذات پنداری ایجاد کند، برای نوجوان محترم است. نوجوان در دوره بلوغ نسبت به گروه دوستانش تعصب دارد و بدون قضاوت آنها را افرادی شایسته و لایق میپندارد.
تحرک: نوجوان سرشار از انرژی است. بخشی از این انرژی که از سوخت و ساز ویژه بدن وی ناشی میشود در راه انگیزش جنسی صرف میشود و بخش دیگر به صورت مبارزه طلبی، پرخاشگری، حادثهجویی، سرکشی، عصیان و حرافی تجلی مییابد. در این باره ورزش بهترین روش تخلیه انرژی محسوب میشود که سلامت جسم و روح وی را به ارمغان میآورد.
نداشتن تعادل رفتاری: تغییرات پر دامنه و سریع بلوغ موجب میشود نوجوان تقدم و تاخر کارهایش را از دست بدهد. او نمیتواند برای روزمرگیاش اولویت خاصی را برگزیند و از این رو ممکن است در امور درسیاش به افت و بیانگیزگی دچار شود. یا برای مثال، تعادلی منطقی میان ساعات بازی و خوابش برقرار کند. ممکن است انرژی زیادی برای یکی از فعالیتهای روزمره صرف کند و از کارهای دیگر باز ماند. کمک و مشاوره والدین در این باره ضروری است.
بدبینی و شک: ارزش قائل شدن بیش از اندازه و مطلق برای هنجارهای اخلاقی و احتمالا نیافتن آنها در رفتار و کردار والدین و اطرافیان احساسات نوجوان را برمیانگیزد و او را به شک و تردید دچار میکند. این تردید و بدبینی پس از آن ممکن است به رذایل اخلاقی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، رفتارهای پر خطر جنسی یا حتی اعتیاد به مصرف قرصهای آرامبخش منجر شود. هدایت نوجوان، بازآفرینی ارزشها و کمک به وی برای درونی کردن آنها در این باره شیوهای کارآمد است.
توجه بیش از اندازه به اندام و ظاهر: توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتنابناپذیر به نظر میرسد، اما فراموش نکنیم افراط در آن که از بیکاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزههای کاذب از سوی دیگران ناشی میشود، ممکن است به بیماریهای روحی و روانی، توهم و تلقیات نادرست درباره اندام و ظاهر منجر شود.
عقاید نادرست و رفتارهای نامناسب: تازهبالغان بیشتر در میان جمع رفتار مناسبی ندارند یا سخنان نسنجیده به زبان میآورند. حتی ممکن است بیش از اندازه منزوی و گوشهگیر باشند و به افکار و عقایدی در تایید آن دست یابند.
صحبت و مشاوره با نوجوانان و شرکت دادن آنها در مناسبات و اجتماعات فامیلی میتواند از طریق تقویت مهارتهای ارتباطی تاثیری مثبت بر عقاید و رفتار آنان ایجاد کند.
نداشتن انگیزه و ترسیم نکردن آیندهای روشن: طبق تحقیقات انجام شده میان یاس از آینده در دوران نوجوانی و تکامل شخصیت با بزهکاری اجتماعی رابطهای معنادار وجود دارد. معضلات اجتماعی اصلیترین متهم این یاس شخصیتی است و از آنجا که حل این معضلات وسیع به راحتی امکانپذیر نیست تنها روش موجود برای جلوگیری از افسردگی و بدبینی به آینده در نوجوان، جانبداری از او در برابر مشکلات فراگیر جامعه و همزمان انگیزش منطقی وی برای غلبه بر آنهاست. باید به نوجوان کمک کرد تا دنیا را به اندازه نیاز بشناسد، خویشتن را دوست بدارد و جایگاهی منطقی و عقلانی برای خویش در جامعه پیرامون تصویر کند.
الگوسازی
بخشی از رفتارهای نوجوانان در سن بلوغ از شرایط دنیای معاصر نشات میگیرد. گسترش ارتباطات و اطلاعات، مدرنیته، مصرفگرایی، مدگرایی و ماشینیسم عواملی هستند که نوجوان در سن بلوغ از آنها الهام میگیرد و در رفتارهایش بروز میدهد. نوجوانان امروزی لباس ساده نمیپوشند، اتاق و وسایل شخصی میخواهند، به فناوریهای جدید دلبستهاند و آزادی و استقلال شخصی و خصوصی طلب میکنند.
آنها فرمانبردار مطلق والدین نیستند و حتی ممکن است در بسیاری از مسائل روانشناسی، رفتاری و اجتماعی صلاحیت والدین برای دخالت، مشاوره یا اظهارنظر را قبول نداشته باشند. به هر حال، شرایط گذران مراحل بلوغ بسیار متفاوت و خاص شده است و مانند گذشته از مسیرهای هموار و معین نمیگذرد. نوجوان در میان این گسترش، پیچیدگی و هجوم اطلاعاتی بیش از هر چیز به دنبال یک الگو میگردد. الگوها در حقیقت به نوجوان کمک میکنند تا حس قهرمانپرستی، مطلقگرایی و آرمانجویی خود را به تصویر بکشند و مصداقی بیرونی برایش پیدا کنند.
امین رحیمی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد