بازی بلندپروازانه ویل رایت تکمیل شد

کارخانه جانورسازی‌

کم پیش می‌آید که در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، کلی وعده و وعید در مورد یک بازی با ایده خلاقانه بشنویم و محصول نهایی همان چیزی باشد که ادعا می‌شد. اسپور یکی از این معدود دفعات است. با این‌که به فکر خلاق ویل رایت و گروه فوق‌العاده حرفه‌ای او اعتماد داشتیم، باز هم تا پیش از ارایه نسخه نهایی شک و تردید وجود داشت. اما ویل‌رایت نشان داد که واقعا می‌شود به او اعتماد کرد.
کد خبر: ۲۱۰۸۷۳

کمتر کسی پیدا می‌شود که اهل بازی‌های رایانه‌ای باشد و در دو سال اخیر چیزی از بازی اسپور نشنیده باشد.
اسپور قرار است به شما اجازه دهد تا به اعماق رویاهایتان بروید و چیزهایی را از دوران کودکی‌تان بیرون بکشید که تا نسل قبل از شما،‌ همیشه همان‌جا در حال خاک خوردن بوده‌اند. اسپور را باید چندین بار بازی کرد تا از بزرگی آن متحیر شد. اگر بخواهید به ساخت یک موجود و پیشرفت دادن آن در طول دوره‌های مختلف تکاملش بسنده کنید، تنها یک‌صدم از بازی اسپور را دیده‌اید. برخلاف چیزی که در ادیتور Spore Creature Creator دیدیم، از همان اول نمی‌شود موجود دلخواه را طراحی کرد. اصولا در ابتدای کار بازی فقط از شما یک چیز می‌خواهد: تعیین نوع گوشتخوار یا گیاهخوار بودن جانور. در مراحل اولیه بقا، موجود شما از چند سلول کوچک تشکیل شده و در اعماق یک محیط آبی شناور است.

در این فاز همه هدف شما فرار کردن از چنگال موجودات بزرگتر و استفاده از منابع غذایی موجود در محیط است. سبک بازی در این فاز شبیه با FlOw  است که آن را در پلی‌استیشن 3 و PSP بازی کرده‌ایم. با این تفاوت که در اسپور، جانور شما با رشد، به سطوح بالاتر آب می‌آید. گرافیک در این فاز واقعا زیباست و روند تکراری و یکنواخت بازی را جبران می‌کند.

با رشد تدریجی و گشت‌وگذار در محیط، می‌توانید قطعات مختلفی تکاملی برای موجودتان پیدا کنید که در قالب تکه‌های شهاب سنگی که به سیاره برخورد کرده، در مراحل پخش شده‌اند. با این قطعات که در مراحل اولیه بسیار محدود هم هستند،‌ می‌توانید ساختار بیولوژیکی جانورتان را پیچیده‌تر کنید. پس از رسیدن به مرحله خاصی از پیچیدگی، موجود شما از آب بیرون می‌آید و به خشکی مهاجرت می‌کند. سبک بازی از اینجا به بعد تبدیل به یک استراتژی همزمان می‌شود.

تا پیش از پیچیده شدن مغز جانور شما، امکان ارتباط برقرار کردن با هم‌نوع‌ها وجود ندارد و باید یک تنه اطراف را برای پیدا کردن قطعات تکاملی بگردید. با از بین بردن یا دوستی با موجودات همسایه، موجود شما کم‌کم رشد می‌کند و مغزش پیچیده‌تر می‌شود. روند تکامل همین‌طور با سرعت ادامه دارد و با کشف شدن آتش به نوع قبیله‌ای تبدیل می‌شود. از اینجا به بعد فازهای مختلف تکامل بیشتر در مورد روابط اجتماعی و سرزمین‌گشایی هستند.

یکی از نکات جالب اسپور این است که قطعات تکاملی را به‌تدریج در اختیار شما می‌گذارد و به همین نسبت، موجود شما هم به‌تدریج تغییر ظاهر می‌دهد. هر چند وقت یک بار برای تغییر نژاد، باید به صفحه ادیتور بروید.
 پس از اعمال تغییرات مورد نظر، موجودات شما در نسل بعد (یعنی پس از بیرون آمدن از تخم) تغییر ظاهر پیدا می‌کنند. شاید برای خود شما هم محسوس نباشد، اما پس از مدتی که از بازی کردن گذشت،‌ ناگهان می‌بینید که موجودتان از آن حالت کرم مانند تک سلولی، تبدیل به یک موجود چند پا یا چند چشم پیچیده شده که اگر خودتان بخواهید هم نمی‌توانید مثل آن را دوباره درست کنید.

از دیگر نکات بسیار خوب اسپور می‌شود به این موضوع اشاره کرد که پس از پشت سر گذاشتن هرفاز، دیگر لازم نیست آن را برای موجودات مختلف تکرار کنید. یعنی هر وقت خسته شدید، می‌توانید به ادیتور سری بزنید و یک موجود جدید با ظاهر جدید بسازید. البته سازنده و میلیون‌ها نفر بازی‌کننده در سراسر دنیا هر روز در حال آپلود کردن جانورهایشان هستند و می‌شود از آنها هم ایده گرفت و استفاده کرد.

اسپور را نمی‌شود در ژانرها فعلی بازی‌های رایانه‌ای جای داد زیرا سبک خاص خودش را دارد. کسانی که اهل بازی‌های اکشن و پر زد و خورد هستند احتمالا از اسپور خوششان نخواهد آمد. این بازی احتمالا نمی‌تواند حتی طرفداران بازی‌های استراتژی را هم راضی کند. برای اسپور بازی کردن باید صبر و حوصله داشته باشید و عاشق خلق کردن چیزهای جدید باشید.

سید طه رسولی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها