وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح اقدامات انجام شده و وضعیت ارتباطات در کشور تاکید کرد که در حوزه ارتباطات تمام اهداف برنامه چهارم توسعه، یکسال قبل از پایان برنامه (پایان سال 1388 ) تحقق پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۰۳۵۳۰

در حالی که منتقدان دولت نهم پا را از نقد منصفانه فراتر نهاده و با اهداف مشخص بدنبال تخریب دولت هستند و در همین رابطه اقدامات دولت نهم را در تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه ناموفق ارزیابی می کنند، "محمد سلیمانی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز شنبه در گفتگو با ایرنا ، با بیان آمار و ارقام مستند از رشد و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه ساله فعالیت دولت نهم ، تاکید کرد که در بخش ارتباطات نه تنها از اهداف برنامه عقب نیستیم، بلکه یکسال و نیم مانده به پایان برنامه چهارم توسعه ، اهداف مورد نظر برای پایان سال 88 ، از هم اکنون ( شهریور 87) محقق شده است .

وی با اشاره به ماده 57 برنامه چهارم توسعه که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط است ، گفت: براساس این ماده از قانون برنامه چهارم توسعه تا پایان برنامه می بایست ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به 50 درصد برسد و واگذاری آن به روز انجام شود.

براساس این قانون ضریب نفوذ تلفن همراه نیز باید تا پایان سال 88، به 35درصد برسد و همچنین ضریب نفوذ کاربران اینتر نت تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد تعیین شده است و تدوین لایحه جامع ارتباطات نیز دیگر ماموریتی است که در برنامه چهارم به این وزارتخانه محول شده است که در حال انجام می باشد.

ضریب نفوذ تلفن ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار داشت:در بخش ضریب نفوذ تلفن ثابت، به روز رسانی در همه شهرهای کشور به استثنای شهرهای استان خوزستان تا پایان سال 85 انجام شد و در استان خوزستان نیز در شهریور ماه 86 واگذاری تلفن به روز شد.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرهای کشور مخابرات استان ها برای ثبت نام تلفن همراه دعوت نامه می فرستند و یا حتی برای جذب مشتری جایزه هم می دهند و در مجموع هرکاری که در این حوزه بعد از این انجام می شود ، فرا برنامه ای است .

بیش از 40 میلیون شماره تلفن همراه واگذار شده است

وی سپس خاطرنشان کرد : درخصوص تلفن همراه نیز براساس برنامه می بایست ضریب نفوذ تلفن همراه به 35درصد برسد. یعنی اینکه تعداد مشترکان تلفن همراه در پایان سال 88 به 24میلیون مشترک برسد . این در حالی است که در حال حاضر در کشور بیش از 40میلیون مشترک تلفن همراه وجود دارد و در ضریب نفوذ تلفن همراه نیز با حدود 58 درصد، از برنامه جلوتر هستیم .

تعداد کاربران اینترنت بیش از 22 میلیون نفر رسیده است

وزیر ارتباطات در ادامه گفت وگویش با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد ضریب نفوذ اینترنت نیز که براساس برنامه می بایست تا پایان برنامه چهارم (آخر 88) کاربران اینترنت در کشور به 30 درصد برسند ، بسیاری از مراکز بین المللی که در مورد کاربران اینترنت آمارارائه میدهند، تعداد کاربران اینترنت را در کشور بیش از 22میلیون نفر اعلام کرده اند که این آمار نشان دهنده ضریب نفوذ بالای 30درصد در کشور وتحقق اهداف برنامه چهارم توسعه یکسال ونیم قبل از پایان آن است .

لایحه جامع ارتباطات در حال تدوین می باشد

سلیمانی همچنین به تدوین و آماده شدن لابحه جامع ارتباطات کشور از سوی کارشناسان و متخصصان این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: پیش نویس این لایحه در کمیسیون های تخصصی دولت نیز به تصویب رسیده و آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی است .

وی در ادامه به ارائه آمار و ارقام رشد توسعه ارتباطات در سه ساله فعالیت دولت نهم در مقایسه با مدت مشابه آن در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: در سه سال آخر فعالیت دولت هشتم عملکرد در بخش واگذاری تلفن حدود 11میلیون شماره بود که در سه ساله فعالیت دولت نهم به بیش از 40 میلیون شماره رسیده است و نزدیک به 4 برابر شده است .

تاکنون 65 میلیون شماره تلفن واگذار شده است

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بهمن ماه سال 57 در کشور نزدیک به 850 هزار شماره تلفن وجود داشت که این رقم در سال 76 به حدود شش میلیون شماره رسید و از سال 76 تا 84 نیز به 25میلیون تلفن افزایش یافت و امروز نیز در کشور نزدیک به 65میلیون شماره تلفن داریم و می بنیم که روند توسعه واگذاری تلفن در دولت نهم یک شیب بسیار بالا است .

سلیمانی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن همراه در سه ساله آخر فعالیت دولت قبل معادل6/6 درصد رشد داشت ، اما این رشد در سه ساله فعالیت دولت نهم به 48 درصد رسیده که نزدیک به هفت برابر شده است .

متوسط زمان انتظار برای دریافت تلفن همراه به 2 هفته رسیده است

وی اظهار داشت: متوسط زمان انتظار برای دریافت تلفن همراه در آخر دوره فعالیت دولت هشتم 12ماه بود و در مورد تلفن ثابت نیز در مراکز اصلی و مهم شهرها مردم برای دریافت تلفن ثابت نزدیک به دو سال در نوبت می ماندند ، اما امروز متوسط زمان انتظار به دو هفته کاهش یافته است .

سلیمانی ادامه داد: در شهریور ماه سال 84 اگر کسی اراده می کرد که صاحب یک سیم کارت تلفن همراه شود حداقل با پرداخت یک میلیون تومان هزینه باید از بازار آزاد آن را تهیه می کرد اما امروز در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه سیم کارت تهیه می کند.

سلیمانی با بیان اینکه تلفن همراه درایران از سال 73 واگذار شد، گفت : تا سال 79 حدود 800هزار تلفن واگذار شد و این رقم تا شهریور 84 به حدود هفت میلیون شماره رسید ، اما امروز بیش از 40میلیون تلفن همراه در کشور فعال است .

وی در همین ارتباط به ضریب نفوذ تلفن همراه در ترکیه که همزمان با ایران کار خود را در این زمینه آغاز کرده ، اشاره کرد و گفت: در ترکیه تا سال 84 نزدیک به 42میلیون تلفن همراه فعال بود و در حال حاضر نیز در این کشور رقم تلفن همراه فعال نزدیک به 52 میلیون شماره رسیده و امروز فاصله ما با ترکیه کم شده است.

وزیر ارتباطات همچنین به افزایش ظرفیت ارسال پیامک در سال های اخیر اشاره کرد و گفت : در زمان شروع فعالیت دولت نهم ظرفیت ارسال پیامک نزدیک به 2میلیون پیام بود که این ظرفیت امروز 20 برابر شده و به 40 میلیون پیام رسیده است .

ارتقای کیفیت ارتباطات تلفنی

سلیمانی درادامه درخصوص تلاش برای بهبهود کیفیت ارتباطات تلفنی در سال های اخیر با بیان اینکه نصب آنتن های "بی تی اس " نیازمند امکانات فنی و عمرانی، برق رسانی و لینک های رادیویی و ازهمه مهمتر تملک است ،گفت: در شروع کار دولت نهم نزدیک به پنج هزار آنتن BTS در کشور وجود داشت . اما امروز نزدیک به 20 هزار آنتن در نقاط مختلف کشور نصب شده که در بهبود کیفیت ارتباطات تلفن همراه نقش بسیار مهمی داشته است .

وی خاطرنشان کرد: کیفیت برقراری ارتباط تلفن همراه نسبت به شهریور ماه سال 84 قابل مقایسه نیست، البته درتهران هنوز به وضعیت استاندارد مطلوب نرسیده ایم که مشکلاتی خارج از اراده در این راه وجود دارد که بیشتر به مسائل مدیریت شهری و مقاومت مردم برای نصب آنتن های بی تی اس و برق رسانی به این آنتن ها و سوابق طراحی ها باز می گردد .

وزیر ارتباطات کشورمان در ادامه به اتصال بانک ها به شبکه ارتباطی اشاره کرد و گفت : در این بخش نیز رشد بسیار خوبی را شاهد هستیم و اتصال بانک ها به شبکه از سه هزار و 300بانک درپایان فعالیت دولت قبل به 20هزار بانک و موسسه مالی و اعتباری در حال حاضر افزایش یافته است .

در بیش از شش هزار روستای کشور پست بانک فعال است

سلیمانی راه اندازی شعب پست بانک در روستاهای کشور را از دیگر افتخارات این وزارتخانه در دولت نهم نام برد و افزود: تا سال 84 پست بانک در هیچ یک از روستاهای کشور حضور نداشت ، اما امروز در بیش از شش هزار روستای کشور پست بانک فعال است و تمام عملیات بانکی در این شعب برای روستائیان انجام می شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص اینترنت کشور مطرح می شود، گفت :ضریب نفوذ اینترنت در سه ساله آخر فعالیت دولت هشتم شش درصد افزایش داشت ، اما این افزایش در سه ساله فعالیت دولت نهم 24درصد بوده است.

340 دانشگاه کشور به اینترنت متصل می باشد

سلیمانی تاکید کرد: وقتی ما تمام دانشگاه ها را به شبکه اینترنت وصل کردیم و نزدیک به 340دانشگاه به شبکه اتصال پیدا کرد ، همه بانک های کشور به شبکه وصل شد و امروز تمام عملیات بانکی از طریق اینتر نت انجام می شود . مشخص است که ضریب نفوذ اینتر نت افزایش یافته است ، اما هنوز عده ای این افزایش ضریب نفوذ را نمی بینند .
وزیر ارتباطات در ادامه گفت وگویش با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص افزایش ظرفیت ارتباطات بین المللی بر روی شبکه فیبر نوری در فعالیت دولت نهم ، اظهار داشت: در سه ساله آخر فعالیت دولت قبل، چهار لینک STM1 افزایش داشته ایم که این افزایش در دولت نهم به 45 لینک STM1 رسیده است .
سلیمانی در خاتمه تاکید کرد:وقتی پهنای باند اینتر نت کشور این مقدار رشد داشته است،آیا ضریب نفوذ اینتر نت می تواند افزایش نیافته باشد ؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها